The Museu del Disseny de Barcelona as an example of pedagogical innovative practices
PDF (English)

Cómo citar

Marta, & Noelia. (2020). The Museu del Disseny de Barcelona as an example of pedagogical innovative practices. Res Mobilis, 9(11), 107–123. https://doi.org/10.17811/rm.9.11.2020.107-123

Resumen

Design has proved to be a discipline deeply connected to our daily lives. Its identification as a cultural heritage element is undeniable due to its wide-ranging values. In this sense, the Museu del Disseny de Barcelona has been promoting this artistic field since its creation in 2008. This museum has a relevant social and cultural function as it is the only design museum in Spain. Furthermore, the museum also stands out because of its innovative pedagogical programmes pointed to scholars, university students, families and groups of people with accessibility problems. The aim of this article is to present the Musseu del Disseny de Barcelona from an educational perspective, paying attention to its staff members, facilities, programmes and assessment. The 2018 museum annual report results are an example of its success. In order to accomplish this study, the authors have recently interviewed in-depth some members of the pedagogical team (Serveis Educatius).

https://doi.org/10.17811/rm.9.11.2020.107-123
PDF (English)

Citas

Alonso Fernández, Luis. Museología y Museografía. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1999.

Asensio, Mikel. "El aprendizaje natural, la mejor vía de acercarse al patrimonio”, Educatio Siglo XXI 33 no. 1 (2015): pp. 55-82

Bastardes Mestre, Teresa. " Métodos y estrategias para el incremento patrimonial. La creación y el crecimiento de las colecciones en el Museo del diseño de Barcelona" http://docplayer.es/60102408-Metodos-y-estrategias-para-el-incremento-patrimonial-la-creacion-y-el-crecimiento-de-las-colecciones-en-el-museo-del-diseno-de-barcelona.html. Accessed September 23, 2019

Calaf Masach, Roser, Gillate, Iratxe and Gutiérrez Berciano, Sue. “Transitando por la evaluación de los Programas Educativos de Museos de Arte del Proyecto ECPEME”, Educatio Siglo XXI 33, no. 1 (2015): 129-150.

Cortijo, Ana María. “El Diseño como Patrimonio”, PH. Especial Monográfico: Patrimonio y desarrollo 42 (2003): 4-5.

García Cuetos, María Pilar. El patrimonio cultural. Conceptos Básicos. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2012.

García-Sampedro, Marta and Gutiérrez Berciano, Sue. "El museo como espacio multicultural y de aprendizaje: algunas experiencias inclusivas" Liño. Revista Anual de Historia del Arte, nº 24 (2018): 117-128.

Gutiérrez Berciano, Sue and Calaf, Roser. «La Evaluación Pedagógica: una realidad en el museo.» Pulso, no. 36 (2013): 37-53.

International Council of Museums, “Museum Definition by the 22nd General Assembly in Vienna, Austria, on 24 August 2007”, ICOM, https://icom.museum/es/actividades/normas-y-directrices/definicion-del-museo/. Accessed January 6, 2020.

Museu del Disseny de Barcelona, "Memória anual 2018" https://ajuntament.barcelona.cat/museudeldisseny/sites/default/files/memoria_2018_museu_del_disseny.pdf. Accessed March 30, 2020).

Vélez Vicente, Pilar. "El Museu del Disseny de Barcelona: el patrimoni, un recurs al servei del coneixement, el debat i els reptes socials" “El Museu del Disseny de Barcelona: el patrimoni, un recurs al servei del coneixement, el debat i els reptes socials”, Revista de museus 2 (2017): 78-89.

Zubiaur Carreño, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Trea, 2004.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.