Alfonso X y el Mediterráneo: algunas reflexiones acerca de la influencia de los manuscritos iluminados árabes en las Cantigas de Santa María. Alfonso X of Castile and the Mediterranean: some considerations about the influence of the illuminated Arabic manuscripts on the Cantigas de Santa María
PDF

Cómo citar

Piñol Álvarez, E. (2018). Alfonso X y el Mediterráneo: algunas reflexiones acerca de la influencia de los manuscritos iluminados árabes en las Cantigas de Santa María. Alfonso X of Castile and the Mediterranean: some considerations about the influence of the illuminated Arabic manuscripts on the Cantigas de Santa María. Territorio, Sociedad Y Poder, 13(13), 71–99. https://doi.org/10.17811/tsp.13.2018.71-99

Resumen

El presente estudio pretende ofrecer un análisis sobre las fuentes visuales de origen árabe y su influencia en las Cantigas de Santa María de Alfonso X el Sabio. Partiendo de un estado de la cuestión donde se tienen en cuenta aquellas propuestas realizadas a lo largo de estos años en relación al marco geográfico de influencias —situadas inicialmente en Francia e Italia pero defendiendo posteriormente la necesidad de reubicar la miniatura alfonsí dentro del ámbito del Mediterráneo—  se pretenden aportar nuevas reflexiones críticas, cuestionando algunos de los vínculos concretos e intrínsecos que se han establecido entre el marial alfonsí y otros manuscritos iluminados del mundo árabe, especialmente algunos folios relativos a los Maqamat de al-Hariri.

The aim of this paper is to provide an analysis of the Arabic visual resources and their influences on the Alfonso X the Learned’s Cantigas de Santa Maria.
Firstly, I present the current status of the issue taking into account all of the proposals made throughout the last approaches concerning the geographical frame of influences. These frames of influences had been situated by the first researchers, particularly in the 19th Century, in France and Italy.
Subsequently, other «inspirations», such as the Arabic and Byzantine world, started to be considered as an important focus to help us understand some of the miniatures of our manuscript, not only in style but also in regards to profane topics, which are generally predominant in the alphonsine productions.
In response to these last suggestions, one of the principal purposes of this study is to defend the necessity to understand the alphonsine illumination in a Mediterranean context. Furthermore, I aim to present a new critical approach by questioning some of the specific links established between our codex and the Arabic illuminated manuscripts. In particular, there are some folios of the Maqamat illuminated by al-Wasiti which have been considered an essential influence for the Cantigas miniaturists. I go on to explain that other depictions that can be found in different 13th century painting productions— such as the crusader illumination, the miniatures made in the Staufen Court in Sicily or the Mural paintings of the conquest of Majorca, among others— present a very similar composition to those Arabic depictions and, therefore, to our Castilian manuscript.
For that reason, taking these new proposals into consideration allow us to distance the Cantigas de Santa María from the Arabic models, without rejecting their presence, in order to talk about general depictions that appear in different productions made in the second half of the 13th century in diverse European courts and Mediterranean commercial points. Finally, we can affirm that the Cantigas de Santa María is the result of a fusion between foreign and local resources, and consequently it is difficult to find specific sources that could have been known and copied in an itinerant court.

https://doi.org/10.17811/tsp.13.2018.71-99
PDF

Citas

Ainaud de Lasarte, Joan (1969) Pintures del segle XIII al carrer de Montcada de Barcelona discurs llegit el dia 18 de maig de 1969 en l'acte de recepció pública del Dr. Joan Ainaud de Lasarte a la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona i contestació de l'acadèmic numerari Agustí Duran i Sanpere, Barcelona, Reial Acadèmia de Bones Lletres.

Aita, Nella (1921) “O códice florentino de cantigas de Alfonso, o Sábio”, Revista de Língua Portuguesa, 13, pp. 187-200.

Amador de los Ríos, José (1969) Historia crítica de la literatura española, vol. III, Madrid, Gredos. (http://www.cervantesvirtual.com/obra/historia-critica-de-la-literatura-espanola-tomo-iii--0/)

Blasco i Bardas, Anna Maria (1993) Les Pintures murals del Palau Reial Major de Barcelona, Barcelona, Ajuntament de Barcelona.

Buchtal, Hugo (1986) Miniature Painting in the Latin Kingdom of Jerusalem, Londres, Pindar Press.

Casado Alonso Hilario (1995) Castilla y Europa. Comercio y mercaderes en los siglos XIV, XV y XVI, Burgos, Diputación Provincial de Burgos.

Chico Picaza, María Victoria (2009) “El estilo pictórico del scriptorium alfonsí”, en Bango Torviso, Isidro (ed.), Alfonso X el Sabio. Catálogo de la exposición celebrada en Murcia (27 de octubre 2009/ 31 de Enero de 2010), Murcia, Comunidad Autónoma Región de Murcia; Ayuntamiento de Murcia; Caja de Ahorros del Mediterráneo, pp. 246- 255.

Constable, Olivia (1996) Trade and Traders in muslim Spain: The comercial realignment of the Iberian peninsula,900-1500, Cambridge, Cambridge University Press.

Cortés Arrese, Miguel (1998) “Acerca de la llegada a España de algunas obras bizantinas” en El Mediterráneo y el Arte Español. Actas del XI Congreso del CEHA, Valencia, Generalitat Valenciana, pp. 14-18.

Corti, Francisco (1999) “La guerra en Andalucía: Aproximación a la retórica visual de las 'Cantigas de Santa María”, en Domínguez Rodríguez, Ana; Montoya Martínez, Jesús (coord.), El Scriptorium alfonsí: de los libros de astrología a las "Cantigas de Santa María", Madrid, Editorial Complutense, pp. 301-326.

D’Otonne, Arianna (2010) “Il manoscritto Vaticano arabo 368, Ḥadīt Bayāḍ wa Riyāḍ. Il codice, il testo, le immagini”, Revista di Storia della Miniatura, 14 , pp. 55-70. (https://www.academia.edu/430197/Il_manoscritto_Vaticano_arabo_368_Hadith_Bayad_wa_Riyad._Il_codice_il_testo_le_immagini)

Domínguez Rodríguez, Ana (1973) “Filiación estilística de la miniatura alfonsina”, en Actas del 23º Congreso Internacional de Historia del Arte, Granada, Universidad de Granada, pp. 345-358.

Domínguez Rodríguez, Ana (2007) Astrología y arte en el lapidario de Alfonso X el Sabio, Madrid, Real Academia Alfonso X el Sabio.

Durrieu, Paul (1893) “Manuscrits d'Espagne remarquables principalement par leurs peintures et par la beauté de leur exécution”, Bibliothèque de l’école des chartes, 54, 1, pp. 251-326. (www.persee.fr/doc/bec_0373-6237_1893_num_54_1_447738)

Estepa Díez, Carlos (1997) “Alfonso X en la Europa del siglo XIII”, en Rodríguez Llopis, Miguel (coord.), Alfonso X: aportaciones de un rey castellano a la construcción de Europa, Murcia, Región de Murcia, pp. 11-30.

Fernández Fernández, Laura (2009) “El scriptorium de Alfonso X El Sabio”, en Bango Torviso, Isidro (ed.), Alfonso X el Sabio. Catálogo de la exposición celebrada en Murcia (27 de octubre 2009/ 31 de Enero de 2010), Murcia, Comunidad Autónoma Región de Murcia; Ayuntamiento de Murcia; Caja de Ahorros del Mediterráneo, pp. 208-215.

Fernández Fernández, Laura (2011) “‘Este livro, com’ achei, fez á onr’ e á loor da virgen Santa María’. El proyecto de las Cantigas de Santa María en el marco del escritorio regio. Estado de la cuestión y nuevas reflexiones”, en Fernández Fernández, Laura; Ruiz Souza, Juan Carlos (coord.), Las Cantigas de Santa María, el Códice Rico, Ms. T-I-1, RBME, Vol. II, Madrid, Testimonio Editorial – Patrimonio Nacional, pp. 43-78.

Folda, Jaroslav (1976) Crusader Manuscript Illuminatio at Saint-Jean d’Acre, 1275-1291, New Jersey, Princeton University.

Folda, Jaroslav (1982) “Crusader Painting in the 13th Century: The State of the Question,” en Belting, Hans. (ed.), Atti del XXI Congresso Internazionale di Storia dell’Arte. Vol II: Il medio oriente e l’occidente nell’arte del XIII secolo, Bologna, CLUEB, pp. 103-115.

Frenk Alatorre, Margit (1997) Entre la voz y el silencio, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.

García Cuadrado, Amparo (1993) Las Cantigas: el códice de Florencia, Murcia, Universidad de Murcia.

George, Alain (2011) “The illustrations of the Maqamat and the shadow play”, Muqarnas, 28, pp. 1-42. (https://archnet.org/system/publications/contents/10016/original/DTP102401.pdf?1419277446)

George, Alain (2012) “Orality, writing and the image in the Maqamat: Arabic illustrated books in context”, Art history: journal of the Association of Art Historians, 35, 1, pp. 10-37.

González Hernando, Irene (2013) “Posturas y técnicas de parto en las imágenes del Occidente medieval del año 1200 al 1500”, en Villanueva Morte, Concepción; Reinaldos Miñarro, Diego A.; Maíz Chacón, Jorge; Calderón Medina, Inés (ed.), Nuevas investigaciones de jóvenes medievalistas, Murcia, Universidad de Murcia, pp. 93-108.

Grabar, Oleg (2006) Islamic visual culture, 1100-1800, Burlington, Ashgate Variorum; Aldershot.

Gutiérrez Baños, Fernando (2005) Aportación al estudio de la pintura de estilo gótico lineal en Castilla y León: precisiones cronológicas y corpus de pintura mural y sobre tabla, Madrid, Fundación Universitaria Española.

Keller, John E. (1984) Iconography in medieval spanish literature, Lexington, University of Kentucky.

Kosmer, Ellen; Powers, James F. (1990) “Manuscript illustration: The Cantigas in their contemporary art context”, en Burns, Robert I. (ed.), Emperor of culture: Alfonso X the Learned of Castile and his thirteenth-century Renaissance, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, pp. 46-71.

Le Deschault de Monredon, Terénce (2015) Le décor peint de la maison médiévale. Orner pour signifier en France avant 1350, París, Picard.

Lowden, John (2000) The making of the Bibles Moraliseés (vol. I), Pennsylvania, Pennsylvania State University Press; University Park.

Marqués de Valmar (1889) Cantigas de Santa María, Madrid, Real Academia Española, Establecimiento tipográfico de don Luis Aguado.

Martínez Montávez, Pedro (1962): “Relaciones de Alfonso X de Castilla con el sultán mameluco Baybars y sus sucesores”, Al-Andalus: revista de las Escuelas de Estudios Árabes de Madrid y Granada, 27, 2, pp. 347-376.

Menéndez Pidal, Gonzalo (1962) “Los manuscritos de las Cantigas. Cómo se elaboró la miniatura alfonsí”, Boletín de la Real Academia de la historia, 150, pp. 25-51. (http://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/los-manuscritos-de-las-cantigas-como-se-elaboro-la-miniatura-alfonsi/.)

Menéndez Pidal, Gonzalo (1986) La España del siglo XIII leída en imágenes, Madrid, Real Academia de la Historia.

Monneret De Villard, Ugo. (1941) "Un codice arabo-spagnolo con miniature", Bibliopolis, XLIII, pp. 209-223.

Montoya Martínez, Jesús (1989) “Italia y los italianos en las CSM”, en Il Duecento: actas del IV Congreso Nacional de Italianismas: Santiago de Compostela, 24-26 de Marzo de 1988, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, pp. 489-493.

Napoleone, Anne Laure; Guiraud, Catherine; de Viviés, Bertrand (2002) “L'hôtel de la famille de Gaillac ou «Tour de Palmata» (Gaillac, Tarn)”, Bulletin Monumental, 160, 1, pp. 97-119. (http://www.persee.fr/doc/bulmo_0007-473x_2002_num_160_1_1096)

Nemah, H. (1974) “Andalusian Maqamat”, Journal of Arabic Literature, 5, pp. 83-92.

O’Kane, Bernard (2012) “Text and Paintings in the al-Wasiti Maqamat”, Ars Orientalis, pp. 41-55. (https://www.academia.edu/4651258/Text_and_Paintings_in_the_al-Wasiti_Maqamat)

Plitz, Elisabeth (2005) Byzantium in the mirror: the message of Skylitzes matritensis and Hagia Sophia in Constantinople, Oxford, Achaeopress.

Prado-Vilar, Francisco (2005) “The Gothic anamorphic gaze: regarding the worth of others”, en Robinson Cynthia; Rouhi, Leyla (eds.), Under the influence: questioning the comparative in medieval Castile, Leiden, Brill, pp. 67-100. (http://pendientedemigracion.ucm.es/centros/cont/descargas/documento12236.pdf)

Prado-Vilar, Francisco (2009) “Arte y diplomacia: el discurso del regalo en las relaciones con Oriente”, en Bango Torviso, Isidro (ed.), Alfonso X el Sabio. Catálogo de la exposición celebrada en Murcia (27 de octubre 2009/ 31 de Enero de 2010), Murcia, Comunidad Autónoma Región de Murcia; Ayuntamiento de Murcia; Caja de Ahorros del Mediterráneo, pp. 186-189. (https://www.academia.edu/2394261/Arte_y_Diplomacia_El_discurso_del_regalo_en_las_relaciones_con_Oriente_Art_and_Diplomacy_The_Discourse_of_the_Gift_in_the_Relations_with_the_East)

Prado-Vilar, Francisco (2011) “The Parchment of the Sky: ‘Poeisis’ of a Gothic Universe”, en Fernández, Laura; Ruiz Souza, Juan Carlos (coord.), Las Cantigas de Santa María, el Códice Rico, Ms. T-I-1, RBME, Vol. II, Madrid, Testimonio Editorial – Patrimonio Nacional, pp. 473-520. (https://www.academia.edu/1292936/The_Parchment_of_the_Sky_Poiesis_of_a_Gothic_Universe)

Robinson, Cynthia (2007) “Love Localized and Science from Afar: ‘Arab Painting’ Iberian Courtly Culture and the Ḥadīth Bayād wa Riyāḍ vat. ar ris. 368”, en Contadini, Anna (dir.) Arab Painting. Text and Image in Illustrated Manuscript, Leiden; Boston, Brill, pp. 103-115.

Samsó, Julio (1981) “Dos colaboradores científicos musulmanes de Alfonso X”, Llull: Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y de las Técnicas, 4, 6-7, pp. 171-179. (https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/61993.pdf)

Segura Graíño, Cristina; Torreblanca López, Agustín (1985) “Personajes bizantinos en la corte de Alfonso X”, Anuario de estudios medievales, 15, pp. 179-187.

Torres Balbás, Leopoldo (1950) “Miniaturas medievales españolas de influjo islámico”, Al-Andalus, XV, pp. 258-271.

Weiss, Daniel (1998) Art and Crusade in the Age of Saint Louis, Cambridge, Cambridge University Press, 1998.

Yarza Luaces, Joaquín (1987-1988) “Notas sobre las relaciones texto-imagen principalmente en la ilustración del libro hispano medieval”, en Español, Francesca; Yarza Luaces, Joaquín (coord.), Vè. Congrés espanyol d'història de l'art: Barcelona; 29 d'octubre al 3 de novembre de 1984 (vol. 1), Barcelona, Marzo 80, pp. 193-202.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.