Knowing the experience of primary school teachers in the face of a child’s mourning, in a school in the countryside in the Maresme
PDF (Español (España))

Keywords

duelo, luto, niños, maestros, muerte, pérdida, escuela grief, bereavement, mourning, children, school teachers, school

How to Cite

Pérez-Inés, M., & Monteverde-Ballart, C. (2023). Knowing the experience of primary school teachers in the face of a child’s mourning, in a school in the countryside in the Maresme. HAEL. HEALTH, AGING & END OF LIFE, 5(1), 41–59. Retrieved from https://reunido.uniovi.es/index.php/hael/article/view/20414

Abstract

Objective: Explore the teachers’ experience with a grieving child, identify their emotions in the face of death, learn about the difficulties in talking to children about death, and identify helpful strategies.
Method: Qualitative study of interpretative phenomenological design through a focus group of 9 participants, all of them teachers from a rural primary school in the Maresme region.
Results: The teachers report fear of the child’s reactions, not knowing how to act and how to face death at school. They feel helpless and transmit avoidance behaviors.
They live as an obstacle not knowing the information that the family has given to the suffering child, the taboo of death, the difficulty that results from not having done a previous personal work on death and the interpersonal plurality in relation to death.
Conclusions: The results show the need to implement training programs to increase knowledge in coping strategies in the face of death by teachers.

PDF (Español (España))

References

Diaz Seoane, P. Hablemos de duelo, manual práctico para abordar la muerte con niños y adolescentes. Fundación Mario Losantos del Campo. Madrid; 2016.

Soler, N. La pérdida de un ser querido, Guia práctica para personas en duelo. Psikered, Barcelona; 2012.

Cabodevilla, I. Las pérdidas y sus duelos. Anales Sis San Navarra . 2007; 30(3):163-176.

Meza Dávalos, E.G., García S., Torres Gómez, A., Castillo, L., Sauri Suárez, S., Martínez Silva, B. El proceso del duelo. Un mecanismo humano para el manejo de las pérdidas emocionales. Revista de Especialidades Médico-Quirúrgicas. 2008; 13(1):28-31.

Poch, C., Herrero, O. La muerte y el duelo en el contexto educativo. Reflexiones, testimonios y actividades. Ediciones Paidós Ibérica, Barcelona; 2003.

Jambrina Mulas, M.A. Revisión bibliográfica sobre la muerte infantil y el duelo en la etapa de educación infantil. INFAD Revista de Psicología. 2014;7: 221-232

Fabiana, C.L. Educación para la muerte: estudio sobre la construcción del concepto de muerte en niños entre 8 y 12 años de edad en el ámbito escolar. Propuesta de un programa de intervención. Tesis Doctoral. Universidad de Granada; 2010.

Basart, S., Campos, A., Jimenez, S. i col.laboradors. Guia de Dol. Corporació de Salut del Maresme i la Selva. 2011.

Serra i Llanas, X. I jo també em moriré? Com es pot ajudar els infants a conviure amb la pèrdua i la mort de qui estimem. Ediciones Columbia. Barcelona, 2014.

De la Herrán, A., Cortina, M. La educación para la muerte como ámbito formativo: más allá del duelo. Psicooncología. 2008; 5: 409-424.

Downloads

Download data is not yet available.