Colonial Reforms and Ambivalent Identity in «Idea of the Value of The Espanola» (1785) by Antonio Sánchez Valverde
PDF (Español (España))

Keywords

Código negro carolino
Ilustración
Santo Domingo
Reformismo
Raza Enlightenment
Black code
Race
Reform
Santo Domingo

How to Cite

Hontanilla, A. (2023). Colonial Reforms and Ambivalent Identity in «Idea of the Value of The Espanola» (1785) by Antonio Sánchez Valverde. Cuadernos De Estudios Del Siglo XVIII, (33), 385–411. https://doi.org/10.17811/cesxviii.33.2023.385-411

Abstract

This essay focuses on landowners’ preconceptions about race of colonial Santo Domingo, and the alternative vision of race that is extracted when jointly studying issues such as the defense of slavery, the uses of sources, and the definition of the inhabitant in Idea of the Value of The Espanola by Antonio Sánchez Valverde. By placing Sánchez Valverde’s narrative and methodological assumptions in dialogue with those of the landowners, I do not claim that the author completely challenged the dominant views on racial difference. His privileged upbringing and career as a lawyer and priest linked him to colonial elites. However, his African ancestry and a judicial record with arrests for rebellious behavior suggest that, from an administrative point of view, Valverde occupied a position of alterity. This allows us to explore the echo and challenge of prevailing ideas about race in his work.

https://doi.org/10.17811/cesxviii.33.2023.385-411
PDF (Español (España))

References

Anrup, Roland y María Eugenia Chaves Maldonado (2005), «La “plebe” en una sociedad de “todos los colores”. La construcción de un imaginario social y político en la colonia tardía en Cartagena y Guayaquil», Caravelle, n.º 84, págs. 92-126.

Archivo General de Indias, Santo Domingo, Legajo 1034 «Mejora y adelantamiento de la Isla Española».

Arrom, Juan José (1951), «Criollo: Definición y matices de un concepto», Hispania, n.º 34, págs. 172-176.

Baud, Michiel (1999), «Manuel Arturo Peña Batlle y Joaquín Balaguer y la identidad nacional dominicana», en Raymundo González, Michiel Baud, Pedro L. San Miguel y Roberto Cassá (eds.), Política, identidad y pensamiento social en la República Dominicana (Siglos XIX y XX), Madrid, Doce Calles, págs. 153-179.

Bauer, Ralph (2009), «The Hispanic Enlightenment, Thomas Jefferson, and the Birth of Hemispheric American Studies», Dieciocho: the Hispanic Enlightenment, vol. 32, n.º 4, págs. 49-82.

Bauer, Ralph y José Antonio Mazzotti (2012), «Introduction», en Ralph Bauer y José Antonio Mazzotti (eds.), Creole Subjects in the Colonial Americas: Empires, Texts, Identities, Chapel Hill, University of North Carolina Press, págs. 1-57.

Brading, David (1973), Los orígenes del nacionalismo mexicano, Mexico City, Secretaría de Educación Audiovisual y Divulgación.

Camps Jiménez, Miguel Antonio de (2014), El Criollo Antonio Sánchez Valverde. Su época, su vida, su obra, Santo Domingo, Universidad Autónoma.

Candelario, Ginetta (2007), Black Behind the Ears: Dominican Racial Identity from Museums to

Beauty Shops, Durham, Duke University Press.

Cañizares-Esguerra, Jorge (2001), How to Write the History of the New World: Histories, Epistemologies, and Identities in the Eighteenth-Century Atlantic World, Stanford, Stanford University Press.

Carrón, Hayden (2013), «Borrando la huella africana: La sentencia 168-13 del Tribunal Constitucional Dominicano y la identidad nacional», Afro-Hispanic Review, vol. 32, n.º 2, págs. 27-40.

Cassá, Roberto (1983), Historia social y económica de la República Dominicana, Santo Domingo, Punto y aparte editores.

— (2008), Pensadores Criollos, Santo Domingo, Archivo General de la Nación.

Castro-Gómez, Santiago (2005), La hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816), Bogotá: Pensar.

Chaves Maldonado, María Eugenia (2009), «La creación del otro colonial. Apuntes para el estudio de la diferencia en el proceso de la conquista americana y de la esclavización de los africanos», en María Eugenia Chaves Maldonado (ed.), Genealogías de la diferencia: tecnologías de la salvación y representación de los africanos esclavizados en Iberoamérica colonial, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana, págs. 179-243.

Emparán y Orbe, Agustín, (1974, 1784), Código negro carolino, Javier Malagón Barceló (ed.), Santo Domingo, Editora Taller.

García-Peña, Lorgia (2016), The Borders of Dominicanidad: Race, Nation, and Archives of Contradiction, Durham, Duke University Press.

González, Raymundo (2011), De esclavos a campesinos. Vida rural en Santo Domingo colonial, Santo Domingo, Archivo General de la Nación.

Herzog, Tamar (2003), Defining Nations: Immigrants and Citizens in Early Modern Spain and Spanish American, New Haven, Yale University Press.

Lafaye, Jacques (1976), Quetzalcoatl and Guadalupe. The Formation of Mexican National Consciousness (1531-1813), Chicago, University of Chicago Press.

Lavallé, Bernard (1993), Las promesas ambiguas: ensayos sobre el criollismo colonial en los Andes, Lima, Pontificia Universidad Católica del Perú.

Marchena, Juan (2005), «Su majestad quiere saber. Información oficial y reformismo borbónico: en el Mundo Andino bajo la mirada de la Ilustración», Procesos Revista Ecuatoriana de Historia, n.º 22, págs. 45-83.

Martínez-San Miguel, Yolanda (2009), «Poéticas caribeñas de lo criollo: creole/criollo/creolité», en Juan Vitulli y David Solodkow (eds.), Poéticas de lo criollo. La transformación del concepto criollo en las letras hispanoamericanas (siglos XVI-XIX), Buenos Aires, Ediciones Corregidor, págs. 403-441.

Mazzotti, José Antonio (2000), Agencias criollas: La ambigüedad “colonial” en las letras hispanoamericanas, Pittsburgh, Biblioteca de América.

Morillas, José María (1999), «Biografías de Dominicanos notables. Racionero licenciado don Antonio Sánchez Valverde», Clío, n.º 160, págs. 117-138.

Moya Pons, Fran (1995), Manual de historia dominicana, Santo Domingo, Caribbean Publishers.

Pérez de la Cruz, Rosa Elena (2000), Historia de las ideas filosóficas en Santo Domingo durante el siglo XVIII, Mexico City, Universidad Autónoma.

Ramos Vázquez, Isabel (2009), «Policía de vagos para las ciudades españolas del siglo XVIII», Revista de estudios histórico-jurídicos, n.º 32, págs. 217-58.

Rossi, Máximo (1994), Praxis, historia y filosofía en el siglo XVIII, Santo Domingo, Workshop.

Sánchez Valverde, Antonio (1785), Idea del valor de la Isla Española, y utilidades, que de ella puede sacar su Monarquía, Madrid, Pedro Marín.

San Miguel, Pedro Luis (2005), The Imagined Island: History, Identity, and Utopia in Hispaniola, Chapel Hill, University of North Carolina Press.

Spivak, Gayatri (1988), «Can the Subaltern Speak?», en Cary Nelson y Lawrence Grossberg (eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, London, Macmillan, págs. 271-313.

Torres-Saillant, Silvio (1998) «The Tribulations of Blackness: Stages in Dominican Racial Identity», Latin American Perspectives, vol. 25, n.º 3, págs. 126-146.

Utrera, Fray Cipriano de (1947), «Liminar. Antonio Sánchez Valverde», en Idea del valor de la Isla Española, ed. Antonio Sánchez Valverde, Trujilllo, Montalvo, págs. 7-39.

Vitulli, Juan and David Solodkow (2009), «Introducción: Ritmos diversos y secuencias plurales hacia una periodización el concepto “criollo”», en Juan Vitulli y David Solodkow (eds.) Poéticas de los criollos. La transformación del concepto criollo en las letras hispanoamericanas (siglos XVI-XIX), Buenos Aires, Ediciones Corregidor, págs. 9-58.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ana Hontanilla

Downloads

Download data is not yet available.