Resumen
RESUMEN
El estudio aborda los aspectos comercial y sociológico de la difusión de los clásicos en la España dieciochesca. Utilizaré dos tipos de fuentes: anuncios en la prensa sobre la puesta a la venta de ciertas obras significativas y listas de suscripción. El análisis de los precios y formas de comercialización supone un primer acercamiento al grado de difusión que pudieron alcanzar los autores clásicos en traducciones contemporáneas o en reediciones (normalmente revisadas, ampliadas o anotadas) de versiones del siglo XVI. Posteriormente estudiaré las listas de suscripción a cuatro obras vendidas por este sistema en la última década del siglo; los datos que esos listados proporcionan y la identificación de los nombres que figuran en ellos ayudarán a trazar un perfil sociocultural de sus compradores, permitiendo presentar una aproximación al público lector de las versiones españolas de autores clásicos en el último tercio del siglo XVIII.
PALABRAS CLAVE
Libros vendidos por suscripción, autores grecolatinos, anuncios en la prensa, precios, perfil sociocultural de los lectores, España de finales del siglo XVIII.
TITLE
The Price of Reading the Classics in the Eighteenth Century: Spanish Readers of Translations Sold by Subscription
ABSTRATC
The present study focuses on commercial and sociological features of the dissemination of classical texts in eighteenth-century Spain. It makes use of two types of source material: press advertisements detailing the sale of certain major works and subscription lists. The analysis of prices and retail methods in the press enables an initial calculation of purchase statistics for Spanish buyers achieved by new translations or re-editions
(usually revised, amplified or annotated) of translations carried out in the sixteenth century. There follows an examination of subscription lists of four works sold by this method in the final decade of the eighteenth century. The data provided by such lists and the identification of those whose names they include permit a social and cultural profile of their purchasers to be constructed, providing a picture of the reading public for Spanish translations of classical authors in the final third of the eighteenth century.
KEY WORDS
Books sold by subscription, Greek and Roman authors, press advertisements, prices, social and cultural profile of readership, late eighteenth-century Spain.