Metrics and Creation in the Poetry of José Agustín Goytisolo: Inspiration, Model and Intertextual Play
PDF (Español (España))

Keywords

poetry
form
metrics
rhythm
intertextuality
influence poesía
forma
métrica
ritmo
intertextualidad
influencia

How to Cite

Juliá, J. (2020). Metrics and Creation in the Poetry of José Agustín Goytisolo: Inspiration, Model and Intertextual Play. Prosemas, 5, 75–104. https://doi.org/10.17811/prep.5.2020.75-104

Abstract

As a contemporary poet, José Agustín Goytisolo made use of the poetic tradition to write his poems, but he was also in/uenced by more conventional metrics.
However, the rhythm of his verses plays with the meters of Spanish tradition to make a more personal formal proposal. This paper describes Goytisolo’s poetic
style and how he created some of his poems on the formal pattern of other poets.

https://doi.org/10.17811/prep.5.2020.75-104
PDF (Español (España))

References

ALARCOS LLORACH, Emilio (1998). «Prólogo: Retorno a Claridad», en José Agustín Goytisolo, Claridad, Barcelona, Lumen, pp. 9-15.

BAEHR, Rudolf (1969). Manual de versificación española, Madrid, Gredos.

CHECA, Edith (1997). «Poetas españoles contemporáneos: José Agustín Goytisolo», Rincón Literario, UNED Documentos [https://www.youtube.com/watch?v=7aYED0ZCNzA. Consultado el 22 de agosto de 2019].

DARÍO, Rubén (1968). Poesías completas, Madrid, Aguilar.

DOMÍNGUEZ CAPARRÓS (1993). Métrica española, Madrid, Síntesis.

ELIOT, T. S. (1967). Criticar al crítico, Madrid, Alianza.

FERRATER, Gabriel (1981). «Sobre mètrica» [1971], en Sobre llenguatge, Barcelona, Quaderns Crema, pp. 77-85.

GOYTISOLO, José Agustín (1980). «En mi memoria y en mi lengua», en Los pasos del cazador, Barcelona, Lumen, pp. 11-29.

_____ (1996). «La originalidad es el estilo del escritor» [Entrevista], El Ciervo, julio-agosto, pp. 21-22.

_____ (2009). Poesía completa, eds. Carme Riera y Ramón García Mateos, Barcelona, Lumen.

IRAVEDRA, Araceli (2009). «Los poetas del cincuenta bajo el signo de Collioure», Campo de Agramante, 11, pp. 5-22.

JIMÉNEZ, Juan Ramón (1967). Libros de poesía, ed. Agustín Caballero, Madrid, Aguilar.

JULIÀ, Jordi (2004). «De la traducción a la forma poética (Luis Cernuda y Friedrich Hölderlin)», en La mirada de Paris. Ensayos de crítica y poesía, México, Siglo XXI, pp. 81-97.

MACHADO, Antonio (1987). «Problemas de la lírica», en Los complementarios, ed. Manuel Alvar, Madrid, Cátedra, pp. 96-97.

NAVARRO TOMÁS, Navarro (1983). Métrica española, Barcelona, Labor.

QUILIS, Antonio (1985). Métrica española, Barcelona, Ariel.

RIERA, Carme (1991). Hay veneno y jazmín en tu tinta. Aproximación a la poesía de J. A. Goytisolo, Barcelona, Anthropos.

_____ (1992). «Palabras para José Agustín Goytisolo», en José Agustín Goytisolo, La noche le es propicia, Barcelona, Lumen, pp. 7-10.

_____ y Ramón GARCÍA MATEOS (2009). «Aparato crítico», en José Agustín Goytisolo, Poesía completa, Barcelona, Lumen, pp. 843-1077.

SALINAS, Pedro (1981). Poesías completas, Barcelona, Seix Barral.

VIRALLONGA, Jordi (1992). José Agustín Goytisolo, vida y obra. De la luz del Retorno a las noches proscritas, Barcelona, Libertarias/Prodhufi.