The first Francisco Brines: Las Brasas and palabras a la oscuridad
pdf (Español (España))

How to Cite

Jiménez Millán, A. (2022). The first Francisco Brines: Las Brasas and palabras a la oscuridad. Prosemas, 6, 17–38. https://doi.org/10.17811/prep.6.2021.17-38

Abstract

ABSTRACT:This work deals with the two first books by the Spanish poet Francisco Brines, one of the greatest authors in the second half of the 20th century. These two books are Las brasas (1960) and Palabras a la oscuridad (1966). There will be a slight mention to the poem El Santo Inocente, edited in Madrid (1965) and included later in Materia narrativa inexacta. First, his poetics is studied, starting with the book Las brasas,Adonáis Prize in 1959, a title that reveals Francisco Brines’ elegiac sense of the poetry since it alludes to the embers of a more intense fire, which is life itself; and from the very beginning, an awareness of the wear produced by the passing of the time becomes relevant.The second part deals with the critical reading by Francisco Brines on Luis Cernuda’s poetry carried out in «Ante unas poesías completas», published in La Caña Gris (1962), where many affinities with the Sevillian poet of the 27 Generation are revealed. The third part focuses on a long-size book of poems, Palabras a la oscuridad (1966), Prize of Spanish Criticism (1967). No other book written by Brines includes more love poems. At the same time, travels and cultural references appear constantly. With this book, a poetic voice which will hardly experiment important variations in the next books, until La última costa (1996), is affirmed.
KEY WORDS: Francisco Brines; Luis Cernuda; poetry of experience; vitalism; elegy.

https://doi.org/10.17811/prep.6.2021.17-38
pdf (Español (España))

References

ANDÚJAR ALMANSA, José (2003). La palabra y la rosa. Sobre la poesía de Francisco Brines, Madrid, Alianza Editorial.

BOUSOÑO, Carlos (1974). «Situación y características de la poesía de Francisco Brines», prólogo a Francisco Brines, Poesía (1960-1971). Ensayo de una despedida, Barcelona, Plaza y Janés, pp. 9-94.

BRINES, Francisco (1974). Poesía (1960-1971). Ensayo de una despedida, ed. Carlos Bousoño, Barcelona, Plaza y Janés.

(1984). «La certidumbre de la poesía», prólogo a Francisco Brines, Selección propia, Madrid, Cátedra, pp. 13-53.

(1986). Antología poética, ed. José Olivio Jiménez, Madrid, Alianza Editorial.

(1995). «Ante unas poesías completas», en Escritos sobre poesía española (De Pedro Salinas a Carlos Bousoño), Valencia, Pre-Textos, pp. 73-125.

(1997). Ensayo de una despedida. Poesía completa, Barcelona,Tusquets.

(2001). «Un solo Gaya», introducción a Algunos poemas de Ramón Gaya,Valencia, Pre-Textos.

(2010). Yo descanso en la luz. Antología, Madrid,Visor.

CABALLERO BONALD, José Manuel (2019). «Francisco Brines», en Examen de ingenios, Barcelona, Seix Barral.

CAÑAS, Dionisio (1984). «La mirada crepuscular: Francisco Brines», en Poesía y percepción (Francisco Brines, Claudio Rodríguez y José Ángel Valente), Madrid, Hiperión, pp. 23-80.

CASTELLET, José María (1960). Veinte años de poesía española, Barcelona, Seix Barral.

DíAZ DE CASTRO, Francisco J. (2011). «Sobre la poesía última de Francisco Brines», Ínsula, 775-776, pp. 48-50.

DUQUE AMUSCO, Alejandro (2021). Cenizas y misterio. Escritos sobre Francisco Brines, Sevilla, Renacimiento.

GARCÍA MONTERO, Luis (2010). «La serenidad poética de Francisco Brines», prólogo a Francisco Brines, Yo descanso en la luz. Antología, Madrid,Visor, pp. 15-24.

GIL DE BIEDMA, Jaime (2017). «Como en sí mismo, al fin», en

El pie de la letra. Ensayos completos, Barcelona, Lumen.

JIMÉNEZ, José Olivio (1972). «Realidad y misterio en Palabras a la oscuridad (1966), de Francisco Brines», en Diez años de poesía española (1960-1970), Madrid, Ínsula.

(1986). Prólogo a Francisco Brines, Antología poética, Madrid, Alianza Editorial.

ROVIRA, Pere (1996). «Realismos de postguerra», en Los poemas necesarios, Palma de Mallorca, Universitat de les Illes Balears, pp. 15-29.