"Sellar la vida en lo mejor que tuvo": El otoño de las rosas, by Francisco Brines
pdf (Español (España))

How to Cite

Díaz de Castro, F. (2022). "Sellar la vida en lo mejor que tuvo": El otoño de las rosas, by Francisco Brines. Prosemas, 6, 93–115. https://doi.org/10.17811/prep.6.2021.93-115

Abstract

ABSTRACT: This piece of research analyses the essential aspects of El otoño de las rosas, the work with which Francisco Brines reaches the highest level of his poetry in 1986. As the culmination of a trajectory of absolute coherence that La última costa (1995) and the posthumous Donde muere la muerte (2021) subsequently confirm, El otoño de las rosas expands, clarifies and deepens the interaction between the opposites found in his poetry.Additionally, this paper deals with the structural organization of an extensive book that, without division in parts, shows essential dialectics: lucidity and fervor, disillusion and vitalism, metaphysical loneliness and
erotism, all approached from a deep reflection on temporality that result in some poems of deep and dramatic metaphysical reflection on the latest abandonment of the human being, death and the awareness of the nothingness.
KEY WORDS: Francisco Brines; El otoño de las rosas; erotism; nature; temporality; metaphysics; contemporary Spanish poetry; poetry of the 50s.

https://doi.org/10.17811/prep.6.2021.93-115
pdf (Español (España))

References

ANDÚJAR ALMANSA, José (2003). La palabra y la rosa. Sobre la poesía de Francisco Brines, Madrid, Alianza.

(2013). «Una lectura de Leopardi en Brines», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 428-455.

BAUTISTA, Francisco (2010). «Introducción», en Francisco Brines, Para quemar la noche, Salamanca, Universidad de Salamanca / Patrimonio Nacional, pp. 11-60.

BRINES, Francisco (1984). «La certidumbre de la poesía», en Selección propia, Madrid, Cátedra.

(1994). «Entrevista», El País, Madrid, 16 de julio.

(1997). Ensayo de una despedida. (Poesía completa 1960-1997), Barcelona, Tusquets.

CAÑAS, Dionisio (1984). Poesía y percepción (Francisco Brines, Claudio Rodríguez y José Ángel Valente), Madrid, Hiperión.

(1987). «Francisco Brines. Plenitud y entusiasmo de un canto otoñal», Ínsula, 485-486, p. 32.

(2007). «Prólogo», en Francisco Brines, Todos los rostros del pasado. Antología poética, Barcelona, Galaxia Gutenberg / Círculo de Lectores, pp. 7-25.

DÍAZ DE CASTRO, Francisco (2011). «Sobre la poesía última de Francisco Brines», Ínsula, 775-776, pp. 48-50.

DUQUE AMUSCO, Alejandro (2021). Cenizas y misterio. Escritos sobre Francisco Brines, Sevilla, Renacimiento.

GARCÍA MONTERO, Luis (2010). «La serenidad poética de Francisco Brines», en Francisco Brines, Yo descanso en la luz. Antología, Madrid, Visor, pp. 15-24.

GÓMEZ TORÉ, José Luis (2002). La mirada elegíaca. El espacio y la memoria en Francisco Brines, Valencia, Pre-Textos.

(2013). «Et in arcadia ego. Grecia y el mundo clásico en la poesía de Francisco Brines», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 158-184.

JIMÉNEZ, José Olivio (1986). «Esplendor y apagamiento: una visión poética de la realidad», en Francisco Brines, Antología poética, Madrid, Alianza, pp. 7-20.

(1998). «Dos tiempos en la poesía última de Francisco Brines (sobre El otoño de las rosas y La última costa)», en Poetas contemporáneos de España y América. Ensayos críticos, Madrid, Verbum, pp. 134-145.

(2001). La poesía de Francisco Brines, Sevilla, Renacimiento.

MARTÍN, Francisco José (1997). El sueño roto de la vida (Ensayo sobre la poesía de Francisco Brines), Altea, Aitana.

MARZAL, Carlos (2013). «Poética y destino de Francisco Brines», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 88-101.

PRIETO DE PAULA, Ángel L. (2013). «Francisco Brines: de los maestros a los discípulos», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 327-349.

PUJANTE, David (2013). «Eros en Elca (Amor, deseo, gozo en la poesía de Francisco Brines)», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 247-279.

ROMANO, Marcela (2013). «Brines: Ensayo (y despedida)», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 63-87.

VILLENA, Luis Antonio de (1987). «Brines entre la sensorialidad y la metafísica», La Vanguardia, Barcelona, 11 de febrero.

(2013). «Lectura impresionista (y honda) del poema “Los veranos” de Francisco Brines», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 126-132.