A sea of symbols: poetics of the vital decline and crisis of reality on la Última Costa
pdf (Español (España))

How to Cite

Bagué Quílez, L. (2022). A sea of symbols: poetics of the vital decline and crisis of reality on la Última Costa. Prosemas, 6, 117–134. https://doi.org/10.17811/prep.6.2021.117-134

Abstract

ABSTRACT: This paper deals with the symbolic codification of La última costa (1995), by Francisco Brines, and analyzes its connection with the concept of disillusion and with the idea of vital decline.The specular split, the dialectical games between light and shadows, the funerary iconography or the metadiscursive conception shown in this book allows us to link the author’s poetic world to a series of interests of a baroque descent and a postmodern distillation: the derealization of one’s own identity, the instability of tangible reality and the progressive association of the act of writing with a simulacrum.Without abandoning its biographical inspiration or its elegiac spirit, La última costa synthesizes the unclassifiable aesthetic proposal of an author who has become a contemporary classic.
KEY WORDS: La última costa; Francisco Brines; disillusion; identity; crisis of reality; metapoetry.

https://doi.org/10.17811/prep.6.2021.117-134
pdf (Español (España))

References

ALVARADO TENORIO, Harold (2020). «Francisco Brines» [entrevista], Corónica. Revista & Editorial. Recurso on line: https://www.revistacoronica. com/2020/11/francisco-brines-por-harold-alvarado.html.´

ANDÚJAR ALMANSA, José (2003). La palabra y la rosa. Sobre la poesía de Francisco Brines, Madrid, Alianza.

BOUSOÑO, Carlos (1974). «Situación y características de la poesía de Francisco Brines», en Francisco Brines, Poesía 1960-1971. Ensayo de una despedida, Barcelona, Plaza & Janés, pp. 9-94.

BRINES, Francisco ([1984] 1995). Selección propia, Madrid, Cátedra.

(2020). Ensayo de una despedida. Poesía completa, Barcelona, Tusquets, 4.ª ed.

CAÑAS, Dionisio (1984). Poesía y percepción (Francisco Brines, Claudio Rodríguez y José Ángel Valente), Madrid, Hiperión.

DÍAZ DE CASTRO, Francisco J. (2011). «Sobre la poesía última de Francisco Brines», Ínsula, 775-776, pp. 48-50.

DURAND, Gilbert ([1960] 1984). Las estructuras antropológicas de lo imaginario, Madrid, Taurus.

GARCÍA MONTERO, Luis (2006). Poesía (1980-2005), Barcelona, Tusquets.

GÓMEZ TORÉ, José Luis (2002). La mirada elegiaca. El espacio y la memoria en la poesía de Francisco Brines, Valencia, Pre-Textos.

JIMÉNEZ, José Olivio (1998). Poetas contemporáneos de España y América. Ensayos críticos, Madrid, Verbum.

(2001). La poesía de Francisco Brines, Sevilla, Renacimiento.

MARTÍN-ESTUDILLO, Luis (2007). La mirada elíptica. El trasfondo barroco de la poesía española contemporánea, Madrid, Visor.

MORALES, Carlos Javier (1997). «La poesía reciente de Francisco Brines (A propósito de La última costa)», Cuadernos Hispanoamericanos, 561, pp. 143-156.

PRIETO DE PAULA, Ángel L. (2002) (ed.). Poetas españoles de los cincuenta. Estudio y antología, Salamanca, Almar.

(2021). La poesía española de la II República a la Transición, Alicante, Universidad de Alicante.

ROMANO, Marcela (2016). Una obstinada imagen. Políticas poéticas en Francisco Brines, Villa María (Córdoba, Argentina), Eduvim.

ROSALES, José Carlos (2008). «Francisco Brines, la intimidad meditada», Granada Hoy, 15 de mayo.

SCARANO, Laura (2017). «“Escribo que escribo”: de la metapoesía a las autopoéticas», Tropelías, 2 [número extraordinario], pp. 133-152.

SENABRE, Ricardo (2013). «Del sol a la niebla: biografía y tradición en la poesía de Francisco Brines», en Huésped del tiempo esquivo. Francisco Brines y su mundo poético, ed. Sergio Arlandis, Sevilla, Renacimiento, pp. 52-62.