Abstract
The Compañía Trasatlántica Española was the company in charge of the manufacturing of the large ocean-going vessels from the first half of the 19th century until the late 20th century. Those spaces became real floating palaces considering both constructive and decorative richness. As it happened with other European examples, most of them appeared on newspapers. Industrial processes and constructive modernization between the 19th and 20th centuries demanded improvements in ergonomic, safe and security matters. The case of the Transatlantics was not isolated. Old interior decoration and furniture which they had had for centuries began to change in line with the new fashion.
References
ABAD-ZARDOYA, Carmen, “Por tierra y mar. El ajuar de camino como proyección del espacio doméstico”, Res Mobilis. Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, vol. 1, nº1, 2012, pp. 41-58.
AGUILAR GARCIA, M. Dolores, “La nave como palacio flotante” en El barco como metáfora visual y vehículo de transmisión de formas, Actas del Simposio Nacional de Historia del Arte (CEHA), Málaga-Melilla, 1985, pp. 339-353.
ALBERTI, Juan, Para la historia de la Compañía Trasatlántica. Notas del capellán D. Juan Alberti (1886-1919) completadas e ilustradas por Juan Llabrés Berzal, Palma de Mallorca, Alfa, 1964.
ANGUIANO DE MIGUEL, Aída, “Elementos morfológicos de las construcciones navales en la arquitectura racionalista” en El barco como metáfora visual y vehículo de transmisión de formas. Actas del Simposio Nacional de Historia del Arte (CEHA), Málaga-Melilla, 1985, pp. 73-80.
ARTIÑANO Y GALDÁCANO, Gervasio, La arquitectura naval española (en madera): Bosquejo de sus condiciones y rasgos de su evolución, Madrid, 1920.
CASTANEDO GALÁN, Juan, Guarnizo, un astillero de la Corona, Madrid, Editorial Naval, 1993.
DE COSSÍO, Francisco, La Compañía Trasatlántica. Cien años de vida sobre el mar, 1850-1950, Madrid, Vicente Rico, 1950.
EDWARDS, Clive, “Aluminium furniture, 1886-1986: The changing application and reception of a modern material”, Journal of Design History, vol. 14, nº 3, 2001, pp. 207-225.
FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, Francisco, “Gaztañeta y los grandes galeones de la Carrera de Indias” en Actividad constructora naval y núcleos de población en torno a la Real Fábrica de Bajeles del astillero de Guarnizo, Guarnizo, 1991.
Juan B., “La Marina Mercante Española en 1912”, Vida marítima. Revista de navegación y comercio, marina militar, deportes náuticos, pesquerías e industrias del mar, 20 de agosto de 1913.
LLORCA BAUS, Carlos, La Compañía Trasatlántica en las campañas de Ultramar, Madrid, Ministerio de Defensa, 1990.
PEÑA ALVEAR, Carlos, Historias de barcos de la Compañía Trasatlántica, Santander, Tantín, 2010.
PIERA MIQUEL, Mónica, “El álbum del Marqués de la Victoria y su aportación a la historia del mueble”, Archivo Español de Arte, nº 281, 1998.
PLANAS, José, Buques de la Trasatlántica en servicio de guerra: más de cien años de vida sobre el mar (1850-1965), Madrid, Compañía Trasatlántica Española, 1965.