Floating Palaces. The Spanish Trasatlantics Between the 19th and 20th Centuries: Furnishing and Decoration
PDF (Español (España))

Keywords

ocean liner
civil furniture
ecorative atmospheres
press
shipbuilding trasatlánticos
construcción naval
decoración de interiores

How to Cite

Antón Dayas, I., & Martínez López, S. (2016). Floating Palaces. The Spanish Trasatlantics Between the 19th and 20th Centuries: Furnishing and Decoration. Res Mobilis, 5(6(II), 318–331. https://doi.org/10.17811/rm.5.2016.318-331

Abstract

The Compañía Trasatlántica Española was  the  company  in  charge  of  the manufacturing  of  the  large  ocean-going  vessels  from  the  first  half  of  the  19th century  until  the  late  20th  century.  Those  spaces  became  real floating  palaces considering both constructive and decorative richness. As it happened with other European examples, most of them appeared on newspapers. Industrial processes and constructive  modernization  between  the  19th  and  20th  centuries  demanded improvements   in   ergonomic,   safe   and   security   matters.   The   case of   the Transatlantics was not isolated. Old interior decoration and furniture which they  had had for centuries began to change in line with the new fashion.

https://doi.org/10.17811/rm.5.2016.318-331
PDF (Español (España))

References

ABAD-ZARDOYA, Carmen, “Por tierra y mar. El ajuar de camino como proyección del espacio doméstico”, Res Mobilis. Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, vol. 1, nº1, 2012, pp. 41-58.

AGUILAR GARCIA, M. Dolores, “La nave como palacio flotante” en El barco como metáfora visual y vehículo de transmisión de formas, Actas del Simposio Nacional de Historia del Arte (CEHA), Málaga-Melilla, 1985, pp. 339-353.

ALBERTI, Juan, Para la historia de la Compañía Trasatlántica. Notas del capellán D. Juan Alberti (1886-1919) completadas e ilustradas por Juan Llabrés Berzal, Palma de Mallorca, Alfa, 1964.

ANGUIANO DE MIGUEL, Aída, “Elementos morfológicos de las construcciones navales en la arquitectura racionalista” en El barco como metáfora visual y vehículo de transmisión de formas. Actas del Simposio Nacional de Historia del Arte (CEHA), Málaga-Melilla, 1985, pp. 73-80.

ARTIÑANO Y GALDÁCANO, Gervasio, La arquitectura naval española (en madera): Bosquejo de sus condiciones y rasgos de su evolución, Madrid, 1920.

CASTANEDO GALÁN, Juan, Guarnizo, un astillero de la Corona, Madrid, Editorial Naval, 1993.

DE COSSÍO, Francisco, La Compañía Trasatlántica. Cien años de vida sobre el mar, 1850-1950, Madrid, Vicente Rico, 1950.

EDWARDS, Clive, “Aluminium furniture, 1886-1986: The changing application and reception of a modern material”, Journal of Design History, vol. 14, nº 3, 2001, pp. 207-225.

FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, Francisco, “Gaztañeta y los grandes galeones de la Carrera de Indias” en Actividad constructora naval y núcleos de población en torno a la Real Fábrica de Bajeles del astillero de Guarnizo, Guarnizo, 1991.

Juan B., “La Marina Mercante Española en 1912”, Vida marítima. Revista de navegación y comercio, marina militar, deportes náuticos, pesquerías e industrias del mar, 20 de agosto de 1913.

LLORCA BAUS, Carlos, La Compañía Trasatlántica en las campañas de Ultramar, Madrid, Ministerio de Defensa, 1990.

PEÑA ALVEAR, Carlos, Historias de barcos de la Compañía Trasatlántica, Santander, Tantín, 2010.

PIERA MIQUEL, Mónica, “El álbum del Marqués de la Victoria y su aportación a la historia del mueble”, Archivo Español de Arte, nº 281, 1998.

PLANAS, José, Buques de la Trasatlántica en servicio de guerra: más de cien años de vida sobre el mar (1850-1965), Madrid, Compañía Trasatlántica Española, 1965.

Downloads

Download data is not yet available.