Abstract
The Vatican World Exhibition, sponsored by Leon XIII, constituted an outstanding event devoted to break the international isolation of the Vatican and show the validity of the catholic art and industry in front of a world where the secularism began to dominate. Spain with her overseas possessions were very important at that time; the Philippines for example, participated in the exhibition with an artistic repertoire with a traditional style which was dominated by the goldsmith and embroidery arts which show the craft of the best artists at those times with herparticular character as a Catholic and conservative nation. At the same time in that Spanish participation identity elements and symbols of each counties and regions of Spain where the imaginary collective of the bourgeois society in the Restauration had taken on as own.
References
ALCOLEGA GIL, Santiago, “Las obras de orfebrería española como conjunción de iniciativas creadoras: arquitectos, escultores y pintores, diseñadores o colaboradores en su realización (siglos XVI-XIX)”, Tipologías, talleres y punzones de la orfebrería española: actas [del] IV Congreso Nacional de Historia del arte, Zaragoza, Comité Español de Historia del Arte, 4-8 de diciembre de 1982, pp. 11-25.
ARCILLA, José, “La cultura indígena filipina en la segunda mitad del siglo XIX según los jesuitas”, Revista Española del Pacífico, Nº 8, 1998, p. 255-270.
BATTELLI, Giuseppe, Società, Stato e Chiesa in Italia. Dal tardo Settecento a oggi, Roma, Carocci Editore, 2013.
CAMPOREALE, Elisa, “The birth of sacred art exhibitions in Italy at the end of the 19th century”, WELLINGTON GAHTAN, Maia y PEGAZZANO, Donatella (Eds.), Sacred art and the museum exhibition, Firenze, Lorenzo de Medici Press, 2018.
CÓCOLA GANT, Agustín “La revalorización del gótico y su influencia en el modernismo. Historiografía y restauración en Barcelona”, BOSCH, Lluís, FREIXA, Mireia (Coords.), cDf International Congress, Barcelona, Universidad de Barcelona, 2017, s. p.
FEDELI BERNARDINI, Franca, “L’esposizione vaticana del 1888”, La Reggia dei Volsci: museo della città di Carpineto Romano a Palazzo Aldobrandini, Roma, Bonsignori, 2006.
JUNQUERA MATO, Juan José, “Mobiliario en los siglos XVIII y XIX”, Mueble español. Estrado y dormitorio. Madrid, Comunidad de Madrid, 1990, pp. 133-161.
LABOA, Juan María, “León XIII y la vida política europea”, Anuario de Historia de la Iglesia, Nº 12, 2003.
LACALZADA DE MATEO, María José, “La mujer en la «cuestión social» de la Restauración: liberales y católicas (1875-1921), Historia Contemporánea, Nº 25, 2006, pp. 691-717.
La Exposición Vaticana Ilustrada, Barcelona, La Hormiga de Oro, 1887-1888.
La Ilustración Católica, 1887-1888.
La Ilustración Española y Americana, 1887-1888.
MARTÍN, Fernando A., “Joyeros y diamantistas reales en las colecciones del Patrimonio Nacional”, Reales Sitios, Nº 7, 1982, pp. 37-42.
NEBRIA, Margherita, “Il Neobizantino nelle arti decorative del secondo Ottocento tra invenzione e tecniche antiche” MDCCC 1800, Vol. 2, 2013, pp. 109-130.
RODRÍGUEZ BERNIS, Sofía, “Tradición y Modernidad en las Artes Industriales españolas del historicismo”, Además de, revista online de artes decorativas y diseño, Nº 1, 2015, pp. 63-83.
VILLAAMIL y CASTRO, José, “Amueblamiento de las iglesias”, Almanaque de El Museo de la Industria, Madrid, 1871, pp. 59-64.