Liceo Chair. The Construction of a Manifiesto.
PDF (Español (España))

Keywords

furniture design
industrial design
Spanish design
Andalusian design mobiliario
silla
industrialización
Equipo 57

How to Cite

Aguilar Alejandre, M. (2020). Liceo Chair. The Construction of a Manifiesto. Res Mobilis, 9(10), 156–169. https://doi.org/10.17811/rm.9.10.2020.156-169

Abstract

Within    the    panorama    of    Andalusian    industrial    design    of contemporary furniture there is a keyfigure, often unknown, which is that of  the  architect,  designer  and  sculptor  Juan  Cuenca,  who  was  one  of  the members  of Equipo57.  Among  all  his  objects  designed  so  far,  the Liceo armchair  (1999)  masterfully  summarizes  the  author's  design ideas.These arefundamentally   based   on   the   classic   principles   of the Bauhasian industrialization, the use of regulatory paths in the service of ergonomics as well  as  the  double  treatment  of  its  furniture  pieces  at  the  same  time  as sculptures and as design objects.The Liceoarmchair works, therefore, as a chair-manifest of its author's design philosophy and appears as a milestone in Andalusian contemporary design.

https://doi.org/10.17811/rm.9.10.2020.156-169
PDF (Español (España))

References

ARIAS LAURINO, Daniela, MARIANI, Florencia, MOISSET, Inés, MUXÍ MARTÍNEZ, Zaida, “Sillas fantasmas. Una antología hegemónica” en Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, Vol. 6, No. 7, Oviedo, 2017, pp. 151-178.

CUENCA, Juan (ed), Shapes, arte y método. Madrid, Galería Freijo, 2018.

CUENCA, Juan, AGUILAR ALEJANDRE, María (eds). Procesos. Taller de diseño de mobiliario con Juan Cuenca. Córdoba, RU Books, 2019.

CUENCA, Juan, FREIJÓ, Angustias (eds), Del plano al espacio: arte, arquitectura y diseño de Juan Cuenca. Córdoba : Vimcorsa. 2016

DE AIZPURU, Juana (ed), Ocho artistas andaluces. Prototipos: muebles y objetos. Sevilla y Madrid, Galería Juana de Aizpuru, 1995.

DE LA CALLE, Carmen (ed), Arquitectos Andaluces. Objetos cotidianos. Jerez, Galería Carmen de la Calle, 1997.

ELAM, Kimberley, La geometría del diseño: estudios sobre la proporción y la composición. Barcelona, Gustavo Gili, 2014.

GIRALT MIRACLE, Daniel, CAPELLA, Juli, LARREA, Quim (eds), Diseño industrial en España Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1998

GONZÁLEZ ORBEGOZO, Marta, DÍAZ DE RÁBAGO, Belén (eds), Equipo 57. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1993.

LEBRERO SALAS, José, BÁEZ, José María (eds), Equipo 57 (1957-1962). Sevilla, Junta de Andalucía- Consejería de Cultura, 2007.

ORROM, James, Chair anatomy: design and construction. New York, Thames & Hudson, 2018.

PÉREZ VILLÉN, Ángel Luis. Equipo 57 en Córdoba . Córdoba, Fundación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí, 2017.

RÍO VÁZQUEZ, Antonio S, BLANCO AGÜEIRA, Silvia, “Jesús de la Sota: el mueble y la arquitectura” en Res Mobilis: Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, Vol. 5, No. 6, Oviedo, 2016 pp. 482-498.

SIERRA DELGADO, José Ramón (ed), Diseño (industrial) en Andalucía: piezas de autor (1920-1999) Sevilla, Fundación Caja de Arquitectos, 2000.

VÉLEZ, Pilar, Del mundo al museo: diseño de producto, patrimonio cultural. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2014.

ZABALBEASCOA, Anatxu. Chairs : historia de la silla. Barcelona, Gustavo Gili, 2018.

Downloads

Download data is not yet available.