The Manufacture of Leather as an Applied Art in the Modernisme: the Factory-Workshop of Miguel Fargas y Vilaseca
PDF (Español (España))

Keywords

handicrafts
cordovan
embossed leather
industrial arts
Modernisme artesanía
cordobán
guadamecí
cuero repujado
artes industriales
Modernismo

How to Cite

Carrillo Martínez, J. I. (2021). The Manufacture of Leather as an Applied Art in the Modernisme: the Factory-Workshop of Miguel Fargas y Vilaseca. Res Mobilis, 10(13-2), 204–222. https://doi.org/10.17811/rm.10.13-2.2021.204-222

Abstract

This study intends to examine leather craft, an applied art that has not well studied in the context of Catalan Modernisme as well as raise awareness about its use for production and design of Modernista furniture and interior decoration. This handicraft, that had been in decline in the Catalan sphere since the 18th century, reappeared in Barcelona in the last quarter of the 19th century, due to the Modernista movement and the renaissance of medieval crafts. Thus, new workshops were created and their processes were modernized according to industrial progress.

We will highlight the Miguel Fargas and Vilaseca Factory, which will manage to industrialize this handricraft, becoming one of the few internationally known manufacturers. We will try to illustrate the history of this office by analyzing this case study, since it reveals an interesting part of the panorama of decorative arts in Modernista Barcelona.

https://doi.org/10.17811/rm.10.13-2.2021.204-222
PDF (Español (España))

References

Aguiló Alonso, Mª P. “Cordobanes y Guadameciles.” En Summa Artis: Historia General del Arte, Alberto Bartolomé Arraiza (Coord.), Vol. XLV, 257-297. Madrid: Calpe, 1999.

Aguiló Alonso, Mª. P. “Cordobanes y Guadamecíes.” En Historia de las Artes Aplicadas e Industriales en España, Antonio Bonet Correa (Coord.) 325-336. Madrid: Cátedra, 1982.

Alors, T. Mª. “El gremio cordobés de guadamacileros y su producción durante los siglos XVI y XVII.” Tesis doctoral. Universidad de Córdoba, 2012.

Balañá, N. Arte e industria en España 1774-1907. Barcelona: Blume, 1982.

Calvera, A. “Acerca de la influencia de William Morris y el movimiento Arts & Crafts en Cataluña. Primeros apuntes y algunas puntualizaciones.” D’art, 1997, Nº 23 (1997): 231-252. https://www.raco.cat/index.php/Dart/article/view/100491

Casanovas, M. A. “La cerámica. Un período de esplendor en Cataluña a finales del siglo XIX y primeras décadas del XX.” EMBLECAT, Estudis de la Imatge, Art i Societat, no 6 (2017): 11-14.

Catálogo de la Exposición Nacional de Industrias Artísticas é Internacional de Reproducciones. Barcelona: Imprenta de Henrich y Cia, 1892. https://www.europeana.eu/es/item/164/59824?utm_source=api&utm_medium=api&utm_campaign=YuvuWBeCa%3F

Coroleu, et alt. Conferencias Públicas Relativas a La Exposición Universal de Barcelona. Barcelona: Ateneu Barcelonès, 1889.

“Decorative Leather.” The Furniture Gazette, nº 665, 1 de noviembre, 1888. https://books.google.es/books?id=AW8oAAAAYAAJ&printsec=frontcover&dq=editions:o2i4AcCVX6wC&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjYtt296-TuAhXLN8AKHZPVAswQ6AEwAHoECAYQAg#v=onepage&q&f=false

Díaz Callejo, J. “Xemeneies amb jardí. Aproximació als jardins de les fàbriques dels anys daurats de la industrialització a Catalunya. Sant Martí de Provençals, segle XIX." Revista d'etnologia de Catalunya, nº. 41, (2016): 136-141.

Ferrandis Torres, José. Cordobanes y Guadamecíes. Catálogo Ilustrado de la Exposición. Madrid: Sociedad Española de Amigos del Arte, 1955.

García Llansó, Antoni. El arte decorativo. Órgano del centro de artes decorativas. Número extraordinario ilustrado con motivo de la tercera exposición de bellas artes e industrias. Barcelona: Tobella, Corta y Piñol, 1896.

Lacuesta, Raquel y González, Antoni. El Palau Guell: Una obra maestra de Antonio Gaudi. Barcelona: Diputación de Barcelona, 2013.

Litvak, Lily. “Exlibris modernistas españoles de principios de siglo”. Revista de Ideas Estéticas, Vol. 34, (1976): 304-331.

Maestre, V. “L’època de la industrializació (c. 1845-c. 1888). Anotacions a l’ebanisteria catalana del segle XIX.” Moble Catalá, Jardí, E. (Coord.), 80-111. Barcelona: Electa y Generalitat de Catalunya, 1994.

Nadal, Jordi y Tafunell, Xavier. Sant Martí de Provençals: Pulmó industrial de Barcelona (1847 - 1992). Barcelona: Columna, 1992.

Pitarch, A. José y Dalmeses Balañá, Nuria. Arte e industria en España 1774-1907. Barcelona: Blume, 1982.

Puig y Valls, Rafael. Memoria sobre la Exposición Colombina de Chicago. Barcelona: Tipografía Española, 1895.

Sala, Teresa M. “De la “moda tapissera” a L’Art Nouveau: els teixits, els encàrrecs i els distribuïdors del Taller Busquets.” En Les fàbriques i els somnis: modernisme textil a Catalunya, Sílvia Carbonell Basté y Josep Casamartina Parassols coord.. 473-481. Terrasa: Centre de Documentació i Museu Tèxtil, 2001.

Sala, Teresa M. “Tallers i Artífex en el Modernisme.” El Modernisme, 259-268. Barcelona: Olimpiada Cultural, 1990.

Torras Ribé, Josep M. Curtidores y Tenerías en Cataluña: Organización de un oficio preindustrial (Siglos XIV - XIX). Barcelona: Colomer Munmany, 1991.

Vélez, Pilar. “De les relacions entre l’art i la industria, 1870 - 1910.” El Modernisme, 225 – 239. Barcelona: Olimpiada Cultural, 1990.

Downloads

Download data is not yet available.