Abstract
The Italian Norberto Caimo visited Toledo in November 1755. His scathing assessment of the city, which was published along with the rest of his journey through Spain and Portugal, with the title Lettere d’un vago italiano ad un suo amico, would be replicated some years later by Antonio Ponz in his Viage de España. Caimo, the «Italian Vago», thus gained an unusual level of prominence despite being practically unknown. In 1962, García Mercadal included only a portion of this journey in his well-known anthology of travelers in Spain, leaving out his stay in Toledo. This article collects this part of his journey from the original edition of the third volume of their Lettere (Milan, 1764), which has never been translated in Spain.
References
ALLUÉ, Fernando (1952), «Ponz y el Churrigueresco toledano», Ayer y Hoy, n.º 32, pág. 1.
BASSEGODA I HUGAS, Bonaventura (2004), «Antonio Palomino y la memoria histórica de los artistas en España», en Arte barroco e ideal clásico. Aspectos del arte corte-sano de la segunda mitad del siglo XVII, coord. Fernando Checa Cremades, Madrid, Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, págs. 89-114.
BRAIDA, Lodovica (2022), Anonimity in Eighteenth-Century Italian Publishing: The Ab-sent Author, Palgrave MacMillan.
BRUZEN DE LA MARTINIERE, Antoine-Augustin (1726-1739), Le Grand Dictionnaire Geographique, et critique, La Haya-Amsterdam-Rotterdam.
CAIMO, Norberto (1759-1764), Lettere d’un vago italiano ad un suo amico, Milán, ¿Agnelli?, 4 vols.
CEÁN BERMÚDEZ, Juan Agustín (1800), Diccionario histórico de los más ilustres profe-sores de las bellas artes en España, Madrid, Viuda de Ibarra.
CRESPO DELGADO, Daniel (2001), «De Norberto Caimo a Alexandre de Laborde: las Bellas Artes nacionales en la literatura extrajera de viajes por España de la segunda mitad del siglo XVIII», Anales de Historia del Arte, n.º 11, págs. 269-290.
— (2012), Un viaje para la Ilustración: el viaje de España (1772-1794) de Antonio Ponz, Madrid, Marcial Pons.
FEIJOO, Benito Jerónimo (1756), El terremoto y su uso, Toledo, Francisco Martín.
FILGUEIRA, Juan de (1922) (seud.), «¿Modernizamos a Toledo? Preliminares», El Caste-llano, n.º 3954.
FLÓREZ, Enrique (1750), España Sagrada, Madrid, Antonio Marín, vol. V.
GARCÍA DÍAZ, Noelia (2009), «La recepción de las Lettere d’un vago italiano ad un suo amico de Norberto Caimo. Revisiones necesarias», Cuadernos de Estudios del Siglo XVIII, n.º 19, págs. 143-182.
— (2012), «Las aportaciones del viaje de Norberto Caimo a la revisión de un género», en La tinta en la clepsidra: fuentes, historia y tradición en la literatura hispánica, coords. Sonia Boadas Cabarrocas, Félix Ernesto Chávez y Daniel García Vicens, Barcelona, PPU, págs. 199-210.
GARCÍA DE LA HUERTA, José (1787), Cartas sobre la Italia, Biblioteca Meléndez Pelayo de Santander, MS. 98 (ed. crítica moderna, L. Brunori, Rimini, Panozzo Ed., 2006).
GARCÍA MERCADAL, José María (1962), Viajeros extranjeros por España y Portugal, Madrid, Aguilar, vol. III (siglo XVIII).
GARMS, Jörg (1988), «Viajeros italianos en España en época de Carlos III», en Carlos III, alcalde de Madrid, 1788-1988, coord. Carlos Sambricio, Madrid, Ayuntamiento.
Hispania Epigraphica (1998), «España», n.º 4, págs. 20-362.
ILLESCAS DÍAZ, Laura (2021), Virgilio Fanelli: vida y obra de un platero italiano en la España barroca (c. 1653-1678), Universidad de Salamanca (tesis doctoral).
LIVOY, Timothée Hureau de (1772), Voyage d’Espagne fait en l’année 1755, París, J. P. Costard.
MAROTTA PÉRAMOS, Mirella (2001), Viajeros italianos del settecento y su visión de Ma-drid, Madrid, Universidad Complutense.
MARTÍN GAMERO, Antonio (1862), Historia de la ciudad de Toledo, Toledo, Severiano López Fando.
MINGO LORENTE, Adolfo y GARCÍA BRICEÑO, Jorge (2003), «Exaltación de la iconogra-fía local en la segunda mitad del siglo XVIII: la ciudad de Toledo», Anales de Histo-ria del Arte, n.º 13, págs. 211-234.
MOREL-FATIO, Alfred (1906), Études sur l’Espagne, 2.ª ed., París, Honoré Champion, ed.
NÚÑEZ GARCÍA, Laureano (2008), «La mirada de un clérigo ilustrado en la Salamanca del siglo XVIII. Norberto Caimo», Salamanca: Revista de Estudios, n.º 56, págs. 45-59.
PALOMINO, Antonio (1742), Las vidas de los pintores y estatuarios eminentes españoles, Londres, Henrique Woodfall.
PORRES MARTÍN-CLETO, Julio (1984), «Reconocimiento del acueducto romano en 1753, por Burriel y Palomares», Toletum, n.º 14, págs. 105-110.
PONZ, Antonio (1772), Viage de España, Madrid, Joaquín Ibarra (2.ª ed., 1776).
— (1785), Viage fuera de España, Madrid, Joaquín Ibarra.
QUINZIANO, Franco (2022), «Libros y lecturas en dos relatos de viaje del XVIII: repre-sentaciones y recepción en Caimo y Baretti», en El mundo del libro y la cultura edi-torial en la España del siglo XVIII, coords. Gabriel Sánchez Espinosa y Rodrigo Olay Valdés, Gijón, Ediciones Trea, págs. 399-415.
SALMON, Thomas (1745), Lo stato presente di tutti i paesi e popoli del mondo, Venecia, Albrizzi, vol. XIV.
SARRAILH, Jean (1954), L’Espagne éclairée de la seconde moitié du XVIII siècle, París, Imprimerie Nationale.
SORIANO PÉREZ-VILLAAMIL, María Enriqueta (1980), España vista por historiógrafos y viajeros italianos (1750-1799), Madrid, Narcea.
TERREROS Y PANDO, Esteban (1758), Paleografía Española, Madrid, Joaquín Ibarra.
ÚBEDA DE LOS COBOS, Andrés (2001), Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya, Madrid, Museo del Prado.
ZARCO DEL VALLE, Manuel R. (1914), Datos documentales inéditos para la historia del arte español I, Madrid, Fortanet.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Adolfo de Mingo Lorente

