Abstract
The furniture of the sacristy of the cathedral of Orihuela, Baroque style, shows the relevance to the auxiliary spaces of the temples, and their furniture that had very specific functions: the preservation of liturgical ornaments and their artistic character to reinforce the beauty of the architecture itself. To this end, it was entrusted to artists of the first degree, such as José Ganga Ripoll, famous sculptor and retablist of the seven hundred, collaborator in several works of the most important sculptor in the Southeast, Francisco Salzillo. Our contribution is not limited exclusively to the analysis of the work itself, but we document the origin of the author's family to complete a biography outlined by Gómez Moreno and other authors, as well as his possible formation with the carver Juan Bautista Borja, aspect that shows the size of the cathedral drawer itself.
References
ANDREU ANDREU, Antonio, La Visita pastoral como instrumentum laboris en la cura animarum de la diócesis de Cartagena, Murcia 1998.
BELDA NAVARRO, Cristóbal, HERNÁNDEZ ALBADALEJO, Elías, Arte en la Región de Murcia. De la Reconquista a la Ilustración, monografías regionales, Editora Regional de Murcia, Murcia, 2006.
BELDA NAVARRO, C., Estudios sobre Francisco Salzillo, Universidad de Murcia, servicio de publicaciones, 2015.
DE LA PEÑA VELASCO, Concepción, El retablo barroco en la antigua diócesis de Cartagena 1670 – 1758, Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Murcia, Murcia, 1992.
DEL BAÑO MARTÍNEZ, Francisca, “Las sacristías catedralicias como ámbitos inmaculistas del Barroco”, La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte : actas del simposium, 1/4-IX-2005 / coordinado por Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla, Vol. 2, 2005.
DEL BAÑO MARTÍNEZ, Francisca, Estancias de uso y representación al servicio de las catedrales españolas durante el barroco, tesis doctoral, Departamento de Historia del Arte, Facultad de Letras, Universidad de Murcia.
GARCÍA HOURCADE, José Jesús, IRIGOYEN LÓPEZ, Antonio, Las visitas pastorales, una fuente fundamental para la historia de Iglesia en la Edad Moderna, Anuario de Historia de la Iglesia, 2006.
GONZÁLEZ MORENO, José, Vida y obra de Francisco Salzillo, Universidad de Murcia, Seminario de Historia y Arte, 1945.
GUTIÉRREZ - CORTINES CORRAL, Cristina, Renacimiento y Arquitectura Religiosa en la Antigua Diócesis de Cartagena, Murcia, 1987.
GUTIÉRREZ - CORTINES CORRAL, Cristina, “Ciudad y Arquitectura en el siglo XVI”, en La luz de las Imágenes, Valencia, 2003.
NIETO FERNÁNDEZ, Agustín, Orihuela en sus documentos, Tomo I, Publicaciones del Instituto Teológico Franciscano, Murcia, 1984.
PUEYO COLOMINA, Mª. Pilar, Las Visitas Pastorales: metodología para su explotación científica en Metodología de la investigación científica sobre fuentes aragonesas, VIII, Zaragoza, 1993, pp. 215-268.
PUEYO COLOMINA, Mª. Pilar, Las visitas pastorales como fuente para el estudio de la religiosidad popular: el nivel de instrucción en la diócesis de Zaragoza a mediados del s. XVIII, en V Jornadas sobre el estado actual de los estudios sobre Aragón, Zaragoza 1984, pp. 621-623.
RUIZ ÁNGEL, Gemma, CECILIA ESPINOSA, Mariano, “El Arte de la Platería en la Iglesia Parroquial de las Santas Justa y Rufina de Orihuela”, Estudios de Platería, San Eloy, Universidad de Murcia, pp. 111 – 128.
SAEZ VIDAL, Joaquín, Retablos y Retablistas barrocos de Orihuela, Diputación Provincial de Alicante, 1998.
SEGADO BRAVO, Pedro, “El retablo de la Capilla del Rosario de Lorca, obra de José Ganga”, Imafronte, 3-4-5, Murcia, 1987-1989, pp. 401-413.
VIÑAZA, CONDE DE LA, Adiciones al Diccionario histórico de los más ilustres Profesores de las Bellas Artes en España de D. Juan Agustín Ceán Bermúdez, Madrid, 1884, T. III.