Vestry Furniture of the Orihuela Cathedral. The Sculptor José Ganga Ripoll
Diseño: Joaquín G. Montes
PDF (Español (España))

How to Cite

Cecilia Espinosa, M., & Ruiz Ángel, G. (2018). Vestry Furniture of the Orihuela Cathedral. The Sculptor José Ganga Ripoll. Res Mobilis, 7(8), 49–64. https://doi.org/10.17811/rm.7.8.2018.49-64

Abstract

The  furniture of  the  sacristy  of  the  cathedral  of  Orihuela,  Baroque  style, shows  the  relevance  to  the  auxiliary  spaces  of  the  temples,  and  their  furniture that  had  very  specific  functions:  the  preservation  of  liturgical  ornaments  and their  artistic  character  to  reinforce  the  beauty  of  the  architecture  itself.  To this end,  it  was  entrusted  to  artists  of  the  first  degree,  such  as  José  Ganga  Ripoll, famous sculptor and retablist of the seven hundred, collaborator in several works of   the   most   important   sculptor   in   the   Southeast,   Francisco   Salzillo.   Our contribution  is  not  limited  exclusively  to  the  analysis  of  the  work  itself,  but  we document  the  origin  of  the  author's  family  to  complete  a  biography  outlined  by  Gómez  Moreno  and  other  authors,  as  well  as  his  possible  formation with  the  carver  Juan  Bautista  Borja,  aspect  that  shows  the  size  of  the cathedral  drawer itself.

https://doi.org/10.17811/rm.7.8.2018.49-64
PDF (Español (España))

References

ANDREU ANDREU, Antonio, La Visita pastoral como instrumentum laboris en la cura animarum de la diócesis de Cartagena, Murcia 1998.

BELDA NAVARRO, Cristóbal, HERNÁNDEZ ALBADALEJO, Elías, Arte en la Región de Murcia. De la Reconquista a la Ilustración, monografías regionales, Editora Regional de Murcia, Murcia, 2006.

BELDA NAVARRO, C., Estudios sobre Francisco Salzillo, Universidad de Murcia, servicio de publicaciones, 2015.

DE LA PEÑA VELASCO, Concepción, El retablo barroco en la antigua diócesis de Cartagena 1670 – 1758, Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Murcia, Murcia, 1992.

DEL BAÑO MARTÍNEZ, Francisca, “Las sacristías catedralicias como ámbitos inmaculistas del Barroco”, La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte : actas del simposium, 1/4-IX-2005 / coordinado por Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla, Vol. 2, 2005.

DEL BAÑO MARTÍNEZ, Francisca, Estancias de uso y representación al servicio de las catedrales españolas durante el barroco, tesis doctoral, Departamento de Historia del Arte, Facultad de Letras, Universidad de Murcia.

GARCÍA HOURCADE, José Jesús, IRIGOYEN LÓPEZ, Antonio, Las visitas pastorales, una fuente fundamental para la historia de Iglesia en la Edad Moderna, Anuario de Historia de la Iglesia, 2006.

GONZÁLEZ MORENO, José, Vida y obra de Francisco Salzillo, Universidad de Murcia, Seminario de Historia y Arte, 1945.

GUTIÉRREZ - CORTINES CORRAL, Cristina, Renacimiento y Arquitectura Religiosa en la Antigua Diócesis de Cartagena, Murcia, 1987.

GUTIÉRREZ - CORTINES CORRAL, Cristina, “Ciudad y Arquitectura en el siglo XVI”, en La luz de las Imágenes, Valencia, 2003.

NIETO FERNÁNDEZ, Agustín, Orihuela en sus documentos, Tomo I, Publicaciones del Instituto Teológico Franciscano, Murcia, 1984.

PUEYO COLOMINA, Mª. Pilar, Las Visitas Pastorales: metodología para su explotación científica en Metodología de la investigación científica sobre fuentes aragonesas, VIII, Zaragoza, 1993, pp. 215-268.

PUEYO COLOMINA, Mª. Pilar, Las visitas pastorales como fuente para el estudio de la religiosidad popular: el nivel de instrucción en la diócesis de Zaragoza a mediados del s. XVIII, en V Jornadas sobre el estado actual de los estudios sobre Aragón, Zaragoza 1984, pp. 621-623.

RUIZ ÁNGEL, Gemma, CECILIA ESPINOSA, Mariano, “El Arte de la Platería en la Iglesia Parroquial de las Santas Justa y Rufina de Orihuela”, Estudios de Platería, San Eloy, Universidad de Murcia, pp. 111 – 128.

SAEZ VIDAL, Joaquín, Retablos y Retablistas barrocos de Orihuela, Diputación Provincial de Alicante, 1998.

SEGADO BRAVO, Pedro, “El retablo de la Capilla del Rosario de Lorca, obra de José Ganga”, Imafronte, 3-4-5, Murcia, 1987-1989, pp. 401-413.

VIÑAZA, CONDE DE LA, Adiciones al Diccionario histórico de los más ilustres Profesores de las Bellas Artes en España de D. Juan Agustín Ceán Bermúdez, Madrid, 1884, T. III.

Downloads

Download data is not yet available.