The "enconchados" of the Conquest of Mexico in a Mexican museum: paintings or folding screen? The dilemma of an object
PDF (Español (España))

Keywords

incrustaciones
colecciones del virreinato
conquista de mexico
enconchados enconchados
shell inlay
viceregal collections
new spain
conquest of mexico

How to Cite

Cortés, A., Zaragoza, V., & Rossell Pedraza, X. (2023). The "enconchados" of the Conquest of Mexico in a Mexican museum: paintings or folding screen? The dilemma of an object . Res Mobilis, 12(15), 33–57. https://doi.org/10.17811/rm.12.15.2023.33-57

Abstract

In the National Museum of the Viceroyalty in Mexico, a "folding screen" of The Conquest of Mexico was installed as a simulation since the 1980s, unconnected with its material nature and history. The four paintings, made up of two boards each, never had the function of self-support and articulation characteristic of these pieces of furniture, nor did they acquire it when their assembly was simulated. This text presents the historical research and the contribution of unpublished documentary information regarding their location and arrangement in the Infantado Palace in Madrid, at the end of the 18th century. The analysis of its structure contributes to understand the intentionality of its authors, the different uses it has had throughout its history and the comparison with other similar sets of the same subject, in order to support the proposal to exhibit them as separate hanging paintings in the museum.

https://doi.org/10.17811/rm.12.15.2023.33-57
PDF (Español (España))

References

Carrasco Martínez, Adolfo. “El XIII Duque del Infantado, un aristócrata en la crisis del antiguo régimen." En la España Medieval. Estudios de genealogía, heráldica y nobiliaria, Anejo I, (2006): 305-335.

Castelló Yturbide, Teresa y Marita Martínez del Río de Redo. Biombos mexicanos, editado por Jorge Gurría Lacroix. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 1970.

Dujovne, Marta. Las pinturas con incrustaciones de nácar. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1984.

Espinosa, Agustín. Los enconchados: conservación y restauración de pinturas con incrustaciones de concha. México: Gobierno del Estado de Guerrero, 1986.

Estrada, Genaro. “Las tablas de la conquista de México en Madrid." En Cuadernos mexicanos de la Embajada de México en Madrid. Madrid: Gráficas marinas, 1933.

García Sáiz, María Concepción. La pintura colonial en el Museo de América (II): los enconchados. Madrid: Ministerio de Cultura, 1980.

García Sáiz, María Concepción. “Precisiones al estudio de la obra de Miguel González." En Manuel Toussaint: su proyección en la historia del arte mexicano, 105–116. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1992.

García Sáiz, María Concepción. “La conquista militar y los enconchados. Las peculiaridades de un patrocinio indiano." En Los pinceles de la historia. El origen del reino de la Nueva España, 108-141. México: Instituto Nacional de Bellas Artes, 1999.

Lasso de la Vega Zamora, Miguel. Quintas de recreo. Las casas de campo de la aristocracia alrededor de Madrid. Libro primero, Canillejas y Chamartín de la Rosa. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 2006-2007.

Ocaña Ruiz, Sonia I. “Marcos ‘enconchados’: autonomía y apropiación de formas japonesas en la pintura novohispana." Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, no. 92 (2008): 107-153. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2008.92.2262

Ocaña Ruiz, Sonia I. “Conexiones transoceánicas: Nueva España y la expansión del gusto por los biombos." Res Mobilis. Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, vol. 10, no. 13 (2021): 103-129. https://doi.org/10.17811/rm.10.13-1.2021

Pineda Santillán, Juan. “Byobu”. En Viento detenido. Mitologías e historias en el arte del biombo. Colección de biombos del siglo XVII al XIX del Museo Soumaya, ed. Gustavo Curiel, 247-252. México: Museo Soumaya, 2002.

Santiago Silva, José de. Algunas consideraciones sobre las pinturas enconchadas en el Museo Nacional de Historia. México: INAH, 1976.

Toussaint, Manuel. “La pintura de concha nácar en Nueva España." Anales del IIE, no. 20 (1952): 5-20. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1952.20.531.

Toussaint, Manuel. Pintura colonial en México, editado por Xavier Moyssén. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1990.

Downloads

Download data is not yet available.