Between design and pedagogy: school furniture in Spain (1877-1936)
PDF (Español (España))

Keywords

mueble escolar
mesa-banco
pupitre
material de enseñanza
educación
ergonomía school furniture
bench-desk
desk
learning material
education
ergonomics

How to Cite

Martínez Torán, M., & Esteve Sendra, C. (2024). Between design and pedagogy: school furniture in Spain (1877-1936). Res Mobilis, 13(18), 64–95. https://doi.org/10.17811/rm.13.18.2023.64-95

Abstract

In this paper, the following framework has been taken into consideration: (1) the institutional, manifested by the studies carried out by the Museo Pedagógico Nacional, where Pedro de Alcántara (1886) and Manuel Bartolomé Cossío (1913), as director, had a relevant role; (2) the pedagogical, with a first experience that begins with the Escuelas Modelo and concludes at this time with the Institutos Escuela, passing through the influence of the Institución Libre de Enseñanza (Cossío and Giner de los Ríos); (3) commercial ones, some distributing foreign models, but in many cases with clear Spanish exponents linked to teachers and pedagogues, mainly with the design of the Museo; and (4) furniture design itself, which contains dimensional, ergonomic and constructive criteria, both from foreign references and from our own models, observed in two generations of systems, attempting to provide a solution to the problem of the country's table-benches or desks.

https://doi.org/10.17811/rm.13.18.2023.64-95
PDF (Español (España))

References

“Memoria sobre los trabajos del Museo: 1882-1886.” En Museo Pedagógico de Instrucción Primaria, Documentos para su Historia: Legislación, Organización, Memoria sobre sus trabajos. Madrid: Imprenta de Fortanet, 1986.

Aguilar Blanch, José. Mobiliario escolar. Mesa-banco propio para escuelas primarias. Valencia: Imp. Vives Mora, 1895.

Canes Garrido, Francisco. Escuela pública y renovación pedagógica en la ciudad de Valencia a comienzos de siglo (1900-1910). Madrid: Universidad Complutense, 1989.

D’Enfert, Renaud. “Matérialité(s) de la culture scolaire en Europe.” En Encyclopédie d'histoire numérique de l'Europe. Paris: Sorbonne Université, 2020. https://ehne.fr/fr/node/12391

Esteban Mateo, León. "Los catálogos de librería y material de enseñanza como fuente iconográfica y literario-escolar." Historia de la Educación, no. 16 (Septiembre 2013): 17-46. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10526.

Feduchi, Pedro. “La introducción de las sillas cantilever en España: una aproximación.” Res Mobilis. Revista internacional de investigación en mobiliario y objetos decorativos, Vol. 10, no. 13 (Abril 2021): 277-315. DOI: 0.17811/rm.10.13-1.2021.277-315

Herman, Frederik; Van Gorp, Angelo; Simon, Frank and Depaepe, Marc. "The school desk: from concept to object." History of Education: Journal of the History of Education Society, no. 40 (January 2011): 97-117. DOI:10.1080/0046760X.2010.508599

Jiménez-Landi, Antonio. La Institución Libre de Enseñanza y su ambiente: Periodo escolar (1881-1907). Vol. 3. Barcelona: Edicions Universitat Barcelona, 1996.

Lahoz Abad, Purificación. "El Modelo Froebeliano De Espacio-Escuela. Su introducción En España." Historia De La Educación, no. 10 (Marzo 2010): 107-133. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/6915.

María José Martínez Ruiz-Funes. "La cultura material y la educación infantil en España: el método Froebel (1850-1939)." Tesis doctoral. Murcia: Universidad de Murcia, 2013. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/30144.

Molero Pintado, Antonio. La Figura de Eugenio Bartolomé y Mingo: bases para una historia de la educación en España. Universidad de Alcalá: Servicio de publicaciones, 1999.

Moreno Martínez, Pedro L. “History of School Desk Development in Terms of Hygiene and Pedagoy in Spain (1838-1936).” En Materialities of Schooling. Design – Technology – Objects – Routines, ed. Martin Lawn & Ian Grosvenor. Oxford: Symposium Books.

Muñoz Fernández, Francisco Javier. “Arquitectura escolar de educación primaria en Bilbao (1876-1975): propuestas municipales para una ciudad industrial.” Artigrama, no. 34 (2019): 159-185. https://www.unizar.es/artigrama/pdf/34/2monografico/08.pdf

Otero Urtaza, Eugenio. Manuel Bartolomé Cossío: pensamiento pedagógico y acción educativa. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, CIDE, 1994.

Palacios, Manuel Garrido. "Historia de la Educación, una visión hasta lo local." Contraluz: Revista de la Asociación Cultural Arturo Cerdá y Rico, no. 2 (2005): 89-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3099888

Pascual Miró, Eva. “El mobiliari de Josep Goday per les escoles de l’Ajuntament de Barcelona.” Estudis del Moble, no. 9 (2009): 8-17. https://raco.cat/index.php/EstudiMoble/article/view/165175

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. "La Institución Libre de Enseñanza y la arquitectura escolar." Historia de la educación: Revista interuniversitaria, no. 25 (2006): 467-491. http://hdl.handle.net/11162/23155

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. “La Institución Libre de Enseñanza y la arquitectura escolar.” Historia de la educación: Revista interuniversitaria, no. 25 (2006): 467–491. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/11190

Somoano, José Antonio. “De la escritura a la lectura: teoría de Rufino Blanco.” Tesis doctoral. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2015.

Toledano Morales, Carlos. La instrucción pública durante la Dictadura de Primo de Rivera. Madrid: Alianza, 1988.

Villar, Carmen Calvo. “Alfabetización, secularización e Instrucción Pública en la provincia de Soria durante la Segunda República.” Tesis doctoral. Madrid: UNED Madrid, 1995. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10636

Downloads

Download data is not yet available.