Abstract
This article details the restoration process of a 19th century Indian screen, an exceptional work that combines artistic and heritage value, owned by the Casino Círculo Amistad Numancia in Soria. The intervention addressed both structural problems and the preservation of the polychromy, affected by the ageing of varnishes and the attack of wood-eating insects. Through an interdisciplinary approach, which combines historical and aesthetic analysis with the application of conservation techniques, the preservation and visual reading of this unique piece has been guaranteed. In addition, the restoration raises reflections on the balance between intervention and respect for the integrity of the material of the work. The photographic documentation and the assessment of the ethical and methodological criteria adopted reinforce the importance of protecting historical furniture, highlighting its relevance not only as a functional object, but as an essential cultural testimony.
References
Aguiló Alonso, María Paz. "Via Orientalis" 1500-1900: La repercusión del arte del Extremo Oriente en España en mobiliario y decoración. En El arte foráneo en España: presencia e influencia, coordinado por Miguel Cabañas Bravo, 525-538. Madrid: Editorial XYZ, 2005.
Baena Zapatero, Alberto. “La ruta portuguesa de los biombos (s. XVI-XVIII).” Revista de estudios portugueses 22, no. 2 (2014-2016): 61-100.
Baena Zapatero, Alberto, y Jiménez García, Jesús Ángel. "Un Biombo de Ovidio: Estudio Material, Iconográfico y Cultural." Quiroga. Revista de Patrimonio Iberoamericano 21 (octubre 2022): 158-170. https://doi.org/10.30827/quiroga.v0i21.0012.
Baldini, Umberto. Teoría de la restauración y unidad de metodología: Vol. 1. Florencia: Nardini Editore, 1997.
Brandi, Cesare. Teoría de la restauración. Madrid: Alianza Editorial, 1988.
Casazza, Ornella. Il restauro pittorico nell'unità di metodologia. Firenze: Nardini Editore, 1992.
Chen-Apuy, Hilda. "Simbolismo y estética en el arte indio." Revista de la Universidad de México 6 (1966): 3-9.
Dornelez, Marcus. "O Biombo Namban: Um Registro da Presença Portuguesa no Japão." Revista Discente Ofícios de Clio 8 (2023): 307-321. https://doi.org/10.15210/clio.v8i14.25341.
Durbán García, Marta, Espejo Arias, Teresa, López Montes, Ana María, and Blanc García, María del Rosario. 2020. “Design and testing of a protocol to study varnishes intended to protect graphic works.” Studies in Conservation 66, no. 2: 90–97. https://doi.org/10.1080/00393630.2020.1768646.
Marconi, Paolo. Carta di restauro 1987: Carta della conservazione e del restauro degli oggetti d'arte di cultura. Milano: Electa, 1988.
Ordóñez Goded, Cristina. "Conservación y restauración de mobiliario: Cuestiones de funcionamiento y labores de mantenimiento." Ge-Conservación 8 (diciembre 2015): 134-143. https://doi.org/10.37558/gec.v8i0.299
Ordóñez Goded, Cristina. "En Torno Al Deterioro Del Mobiliario: Factores De Degradación Y Conservación Preventiva." Disparidades: Revista De Antropología 66, no. 1 (2011): 47-56. https://doi.org/10.3989/rdtp.2011.02
Ordóñez Goded, Cristina. 2021. “El mueble de laca española. Conexiones con Europa y Asia.” Res Mobilis 10 (13-3): 69-88. https://doi.org/10.17811/rm.10.13-3.2021.69-88
Ordóñez Goded, Cristina, y Ordóñez Goded, Leticia. "Conservación y Restauración de Muebles: La Reparación Estructural." En Conservación del Patrimonio. Evolución y Nuevas Perspectivas: Actas del I Congreso del GEIIC, 134-140. Valencia, España, 25-27 de noviembre de 2002.
Ordóñez Goded, Leticia, y Cristina Ordóñez Goded. "Reflexiones en torno a la conservación-restauración de los muebles del pasado." PH. Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico 9, no. 37 (2001): 94-100. https://doi.org/10.33349/2001.37.1275.
Seco de Morais, Ana Cristina, Antonio João Cruz, y Carla Rego. 2016. "O contributo da conservação e restauro para o conhecimento da história de um objecto: o caso de um biombo com características orientais em madeira policromada." Res Mobilis 5 (6, I): 173-87. https://doi.org/10.17811/rm.5.2016.173-187.
Tharmenthira, Shopana. 2024. “Aesthetics and Choreography of Bharatanatyam.” Journal of Research in Music 2, no. 2: 29-40. https://doi.org/10.4038/jrm.v2i2.29.
Zimmer, Heinrich. Mitos y símbolos de la India. Madrid: Siruela, 2005.
Zych, Katarzyna. 2015. "Sustitución de capas tradicionales en un montaje shoji por un papel no tejido con alto porcentaje de rayón." En Conservación de Arte Contemporáneo: 16ª Jornada Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 87-94. Madrid, 26 y 27 de febrero de 2015.