Implementation of an innovation program for the improvement of the elaboration and final evaluation of the Final Grade Proyect
PDF (Español (España))

Keywords

Trabajo Fin de Grado
Educación Superio
Competencias orales
Competencias escritas Final Degree Project
Higher education
oral skills
written skills

How to Cite

Tuero, E., Galve, C., Cervero, A., & Bernardo, A. B. (2022). Implementation of an innovation program for the improvement of the elaboration and final evaluation of the Final Grade Proyect. R.E.M.A. Revista electrónica De metodología Aplicada, 24(1), 26–37. https://doi.org/10.17811/rema.24.1.2022.26-37

Abstract

The creation of the European Higher Education Area (EHEA) has led to changes in university degrees such as the obligation to prepare and display Final Degree Projects (TFG) at the end of higher studies. However, the lack of specificity on how these should be approached properly is a great challenge, which is why in this work an intervention program created to support this process is developed. In this way, the objective of the research was to assess the effectiveness of a program designed to improve students' communication skills (oral and written) at the university level based on the preparation and display of the TFG. For this, a sample of 92 students, belonging to different degrees of the University of Oviedo, was applied, to whom a pre-test-post-test was applied to assess the effectiveness of the intervention program, as well as an ad hoc questionnaire to measure their degree of satisfaction. The results showed that, although there are statistically significant differences in terms of satisfaction with the program depending on the degree, in general most of the students perceive an improvement in the preparation of the TFG thanks to the intervention. Therefore, it can be concluded that the program has been useful for the improvement of competences in the accomplishment of the TFG.

https://doi.org/10.17811/rema.24.1.2022.26-37
PDF (Español (España))

References

Arís, N., & Comas, M. À. (2011). La formación permanente en el contexto del Espacio Europeo de la Formación Permanente. Revista de Universidad y Sociedad del conocimiento, 8(2), 5-13.

Colmenero, M. J., Molina, M. D., & Rodríguez, J. (2020). Percepciones del alumnado universitario sobre los Trabajos Fin de Grado (Trabajos de Fin de Carrera). Formación Universitaria, 13(6), 283-290. http://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600283

Corcelles, M., Cano, M., Mayoral, P., & Castelló, M. (2017). Enseñar a escribir un artículo de investigación mediante la revisión colaborativa: Percepciones de los estudiantes. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 50(95), 337-360. http://doi.org/ 10.4067/S0718-09342017000300337

Cortada, N., & Macbeth, G. (2007). El tamaño del efecto en la investigación psicológica. Revista de Psicología, 3(5), 25-31.

Del Río, M. L., Díaz, R., & Maside, J. M. (2017). Satisfaction with supervision of undergraduate dissertations. Active Learning in Higher Education, 19, 159-172. http://doi.org/10.1177%2F1469787417721365

García-Antelo, B., & Casal-Otero, L. (2020). El uso del campus virtual para la tutorización y seguimiento del Trabajo Fin de Grado: Valoración del profesorado y propuesta de formación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 32(11), 216-227. http://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.823

Gimeno, M., & Gallego, S. (2007). La autoevaluación de las competencias básicas del estudiante de Psicología. Revista de Psicodidáctica, 12(1), 7-28.

Gómez-Trigueros, I. M. (2021). Percepción del alumnado de grado y postgrado en la tutorización de Trabajos Fin de Grado y Fin de Máster. Formación Universitaria, 14(1), 195-206. http://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100195

Ingelis, A. G., & Picazo, C. (2015). Análisis de un modelo de tutorización de TFG en el Espacio Europeo de Educación Superior: Una aplicación en el Grado de Relaciones Laborales y Recursos Humanos. Revista de Relaciones Laborales, 32, 527-552. http://doi.org/10.1387/lan-harremanak.15445

Martínez, F., Freire, P., & Vázquez, E. (2020). University student satisfaction and skill acquisition: Evidence from the undergraduate dissertation. Education Sciences, 10(29), 1-15. http://doi.org/10.3390/educsci10020029

Molina, M. D., Rodríguez-Moreno, J., & Colmenero, M. J. (2020). Importancia de la tutorización para el éxito del Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 31(2), 241-250. http://doi.org/10.5209/rced.63120

Pérez-Martín, J. M., & Martínez-Luna, S. (2017). Ideas alternativas sobre el Trabajo Fin de Grado en estudiantes de Magisterio. Revista de Investigación y Docencia Creativa, 6, 246-259.

Rebollo, N., & Espiñeira, E. M. (2017). La tutoría durante el proceso de desarrollo del TFG y TFM: Análisis del grado de utilidad y satisfacción del alumnado. Educatio Siglo XXI, 35(2), 161-180. http://doi.org/10.6018/j/298561

Rekalde, I. (2011). ¿Cómo afrontar el Trabajo Fin de Grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. Revista Complutense de Educación, 22(2), 179-193. http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488

Rodríguez-Moreno, J., Molina, M. D., & Colmenero, M. J. (2019). La voz de los estudiantes de la titulación de Educación Primaria sobre el Trabajo Fin de Grado. Educação e Pesquisa, 45, 1-21. http://doi.org/10.1590/s1678-4634201945200829

Serrano-Rodríguez, R., Huertas, C. A., Osuna, M., Rosas, M., Sánchez-Obrero, A., Sánchez-Godoy, M., Pérez-Pérez, M., Torres, P., Palacios, F. J., & Murillo, D. (2017). La tutoría piramidal como estrategia de aprendizaje para el diseño y desarrollo del Trabajo Final de Grado en educación. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 3, 68-75.

Vicario, I., Martín, E., Gómez, A., & González, L. (2020). Nuevos desafíos en la educación superior: Análisis de resultados obtenidos y dificultades experimentadas en la realización del Trabajo Fin de Grado de estudiantes de los Grados de Maestro de la Universidad de Salamanca. Revista Complutense de Educación, 31(2), 185-194. http://doi.org/10.5209/rced.62003

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 R.E.M.A. Revista electrónica de metodología aplicada

Downloads

Download data is not yet available.