Abstract
The interest of the Tajogaite volcano (La Palma, Canary Islands, Spain) for the teaching of geography and knowledge dissemination. This work aims to describe the usefulness of geographical research on the eruption of the Tajogaite Volcano (VT) on the island of La Palma (2021) for geography education at various levels (early childhood, primary, secondary, university, and postgraduate), as well as for the dissemination of knowledge to the general public through training activities and courses. The methodology used focused on documenting and describing the usefulness of VT's scientific research for students to acquire the competences of their educational level. To this end, the following were developed experiments, talks, and classroom and field lessons aligned with the areas, competencies, and subjects, it was observed that the VT offers a wide range of didactic resources and opportunities for theoretical and practical learning in geography. Therefore, it can be said that a volcano is of great interest to geography education.
References
Álvarez-Piñeros, D., Vásquez, W. F. y Rodríguez-Pizzinato, L. A. (2016). La salida de campo, una posibilidad en la formación inicial docente. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 31, 61-77. https://doi.org/10.7203/dces.31.8431
Alonso, I., Santana-Sarmiento, F., Andrés-Araujo, F., Casamayor, M., Montoya-Montes, I., Brenes, A., Herrera, R. y Sánchez-García, M. (2023). Morphosedimentary characteristics and formation mechanisms of new beaches generated after the Tajogaite volcano eruption of 2021 (La Palma, Spain). Marine Geology, 462. https://doi.org/10.1016/j.margeo.2023.107099
Beltrán-Yanes, E. y Dóniz-Páez, J. (2009). 8320, campos de lava y excavaciones naturales. En VVAA. Bases ecológicas preliminares para la conservación de los tipos de hábitat de interés comunitario en España (pp. 1-124). Dirección General de Medio Natural y Política Forestal. Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino.
Beltrán-Yanes, E., Dóniz-Páez, J. y Esquivel-Sigut, I. (2020). Chinyero Volcanic Landscape Trail (Canary Islands, Spain): A Geotourism Proposal to Identify Natural and Cultural Heritage in Volcanic Areas. Geosciences, 10(11), 453. https://doi.org/10.3390/geosciences10110453
Bonadonna, C., Pistolesi, M., Biass, S., Voloschina, M., Romero, J., Coppola, D., Romero, J., Coppola, D., Folch, A., D´Auria, L., Martín-Lorenzo, A., Domínguez, L., Pastores, C., Reyes, M. y Rodríguez, F. (2022). Physical characterization of long‐lasting hybrid eruptions: the 2021 Tajogaite eruption of Cumbre Vieja (La Palma, Canary Islands). Journal of Geophysical Research: Solid Earth, 127(11), https://doi.org/10.1029/2022JB025302
Bovet, M. T., Pena, R. y Ribas, J. (2004). El paisaje como recurso educativo en el marco de la educación para la participación. Didáctica Geográfica, 6, 33-48. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/178
Brown, S. K., Auker, M. R. y Sparks, R. S. J. (2015). Populations around Holocene volcanoes and development of a Population Exposure Index. En S. C. Loughlin, S. Sparks, S. K. Brown, S. F. Jenkins y C. Vye-Brown (Eds.). Global Volcanic Hazards and Risk (pp. 223-232). Cambridge University Press.
Brown, S. K., Jenkins, S., Sparks, R. S. J., Odbert, H. y Auker, M. R. (2017). Volcanic fatalities database: analysis of volcanic threat with distance and victim classification. Journal of Applied Volcanology, 6, 15. https://doi:10.1186/s13617-017-0067-4
Bueno Gómez, N. y Beato Bergua, S. (2024). Intercultural and Deliberative Disaster Ethics in Volcanic Eruptions. Philosophies, 9(3), 69. https://doi.org/10.3390/philosophies9030069
Civico, R., Ricci, T., Scarlato, P., Taddeucci, J., Andronico, D., Del Bello, E., D’Auria, L., Hernández, P. A., Pérez, N. M., Asensio-Ramos, M., Barrancos, J., Calvo, D., Martínez van Dorth, D., Padrón, E., Álvarez, A. y Doglioni, C. (2022). 2021 Cumbre Vieja volcano eruption (La Palma, Spain). Open topography. https://doi.org/10.5069/G96971S8
Correa González, J., López Díez, A., y Díaz Pacheco, J. S. (2024). Enseñar geografía en el siglo XXI: del aula al territorio. Espacio Tiempo y Forma. Serie VI, Geografía, 17, 123-143. https://doi.org/10.5944/etfvi.17.2024.39779
Dóniz-Páez, J. (2015). La Salida de Campo Geográfica como Metodología Docente: Geoturismo en Volcanes de Tenerife (Islas Canarias, España). En J. Alonso Hernández, D. de la Cruz Sánchez Rodríguez y C. Travieso González (Eds.). II Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC (pp. 51-55). ULPGC.
Dóniz-Páez, J. (2021). Geoturismo en geoparques americanos como herramienta de innovación docente en asignaturas de planificación y gestión territorial de destinos turísticos. En AA.VV. (Comp.): Innovación Docente e Investigación en Arte y Humanidades: Nuevos Enfoques en la Metodología Docente (pp. 837-845). Dykinson S.L.
Dóniz-Páez, J. y Pérez-Chacón Espino, E. (2023). La geografía de La Palma como recurso didáctico. En C. Romero y E. Pérez-Chacón (Eds.). Geografía de la isla de La Palma. Guía de campo para interpretar sus paisajes (pp. 64-69). AGE, ULL y ULPGC.
Dóniz-Páez, J., Becerra-Ramírez, R., Németh, K., Gosálvez, R. U., y Escobar, E. (2024). Geomorfositios de interés geoturístico del volcán monogenético Tajogaite, erupción de 2021 (La Palma, Islas Canarias, España). Geofísica Internacional, 63(1), 729-746. https://doi.org/10.22201/igeof.2954436xe.2024.63.1.1731
Dóniz-Páez, J., Pérez, N. Becerra-Ramírez, R., y Hernández, W. (2024). Geotourism on an active volcanic island (La Palma, Canary Islands, Spain). Miscellanea Geographica-Regional Studies on Development, 28(2), 47-53. https://doi.org/10.2478/mgrsd-2023-0032
Fernández-Portela, J. (2017). La salida de campo como recurso didáctico para conocer el espacio geográfico: el caso de la ciudad de Valladolid y Soria. Didáctica Geográfica, 18, 91-109.
Ferrer-Valero, N. Vegas, J. Galindo I. y Lozano, G. (2023a). A geoheritage valuation to prevent environmental degradation of a new volcanic landscape in the Canary Islands. Land Degradation Development, 34, 2494-2507. https://doi:10.1002/ldr.4623
Ferrer-Valero, N., Marrero-Rodríguez, N., San Romualdo-Collado, A., Vegas, J. y García-Romero, L. (2023b). Early morphodynamics of the sudden formation of beaches during the 2021 volcanic eruption of La Palma. Geomorphology, 436. https://doi.org/10.1016/j.geomorph.2023.108779
Freire, S., Florczyk, A., Pesaresi, M. y Sliuzas, R. (2019): An improved global analysis of population distribution in proximity to active volcanoes, 1975–2015. International Journal of Geo-Information, 8, 341. https://doi:10.3390/ijgi8080341
García-Martín, M., Villar, A., Fraile, P., Sánchez-Carnero, N. y Márquez, J. (2019). Se hace geografía al andar: la salida de campo itinerante y senderista. Didáctica Geográfica, 19, 103-125. https://doi.org/10.21138/DG.418
Garrido-Clavero, J., Sánchez del Árbol, M. Á. y Fernández-Adarve, G. J. (2020). Didáctica de las salidas de campo de geografía en las distintas etapas educativas: Primaria, Secundaria, Grado, Postgrado, Formación Abierta y Profesional. Reidocrea, 9, 155-172. https://doi.org/10.30827/Digibug.66368
Goded Merino, A., González Pérez, S., Rodríguez de Vera, C. y Eff-Darwich Peña, A. Volcanologists for a day: an experience with Canarian students. Proceedings. https://doi:10.3390/IECG2022-14070
Ham, S. H. (1992). Interpretación ambiental, una guía práctica para personas con grandes ideas y presupuestos pequeños. North American Press.
Martí, J., Becerril, L. y Rodríguez, A. (2022). How long-term hazard assessment may help to anticipate volcanic eruptions: The case of La Palma eruption 2021 (Canary Islands). Journal of Volcanology and Geothermal Research, 431, 107669. https://doi.org/10.1016/j.jvolgeores.2022.107669
Martínez Fernández, L. y Molina de la Torre, I. (2016). Docencia e investigación a través del análisis y la fotointerpretación del territorio. Los paisajes del Guadarrama (Segovia). Ería, 98, 309-326. https://doi.org/10.17811/er.98.2015.309-326
Olcina Cantos, J. (2022). Paisajes de riesgo. Aspectos conceptuales, potencialidad didáctica en el aula y utilidad práctica en la planificación territorial. Ería, 42(2), 173–185. https://doi.org/10.17811/er.42.2022.173-185
Rodríguez Rodríguez, M. A., y Parreño-Castellano, J. M. (2023). Aprendizaje activo en el aula universitaria actual: una experiencia de aprender haciendo. Didáctica Geográfica, 24, 39-61. https://doi.org/10.21138/DG.663
Romero, J. E., Burton, M., Cáceres, F., Taddeucci, J., Civico, R., Ricci, T. y Perez, N. (2022). The initial phase of the 2021 Cumbre Vieja ridge eruption (Canary Islands): Products and dynamics controlling edifice growth and collapse. Journal of Volcanology and Geothermal Research, 431, 107642. https://doi.org/10.1016/j.jvolgeores.2022.107642
Santa-Cecilia Mateos, F. J., García de la Vega, A., y Martín Moreno, R. (2021). La erupción del volcán Cumbre Vieja en la Isla de La Palma (2021). El enfoque educativo de un volcán urbano. Didácticas Específicas, 25, 7-31. https://doi.org/10.15366/didacticas2021.25.001
Santiago, J. A. (2017). La enseñanza de la geografía en su práctica escolar cotidiana y el desafío de su innovación. Perspectivas. Revista de Historia, Geografía, Arte y Cultura, 5(9), 31-48. https://perspectivas.unermb.web.ve/index.php/Perspectivas/article/view/211
Sigurdsson, H. (Ed.) (2015). The Encyclopedia of Volcanoes. San Diego: Academic press.
Sigurdsson, H. y Lopes, R. (2000). Volcanoes and Tourism. En H. Sigurdsson (Ed.). Encyclopedia of volcanoes (pp. 1283-1299). Academic Press. https://web.english.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Erfurt_Cooper_et_al_Volcanoes_and_Tourism.pdf
Taddeucci, J., Scarlato, P., Andronico, D., Ricci, T., Civico, R., Del Bello, E., Spina, L., D´Aruia, L., Asensio-Ramos, M., Calvo, D., Padrón, E., Hernández, P. y Pérez, N. (2023). The explosive activity of the 2021 Tajogaite eruption (La Palma, Canary Islands, Spain). Geochemistry, Geophysics, Geosystems, 24. https://doi.org/10.1029/2023GC010946
Tanguy, J., Ribière, C., Scarth, A. y Tjetjep, W. (1998). Victims from volcanic eruptions: a revised database. Bulletin of Volcanology, 60, 137-144. https://link.springer.com/article/10.1007/s004450050222

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Javier Dóniz Páez
