Reading as a woman in the Transition from the Eighteenth to the Nineteenth Century: Theories and Treatises on Women’s Reading in Spain and Europe
PDF (Español (España))

Keywords

Teoría de la lectura
Prácticas de lectura femenina
literatura de los siglos XVIII y XIX
preceptivas literarias Reading theory
Female Reading Practices
Eighteenth and Nineteenth Century Literatures
Literary Precepts

How to Cite

Martín Villarreal, J. P. (2025). Reading as a woman in the Transition from the Eighteenth to the Nineteenth Century: Theories and Treatises on Women’s Reading in Spain and Europe. Cuadernos De Estudios Del Siglo XVIII, (35), 217–239. https://doi.org/10.17811/cesxviii.35.2025.217-239

Abstract

 This paper explores the reading practices of eighteenth-century women and the theories and treatises on women’s reading that came to light in the transition between the eighteenth and nineteenth centuries. Starting from the consideration that the debate on the intellectual capacity of women took place with the arrival of the Enlightenment throughout Europe, the article delves into the terms in which this debate took place in the Spanish sphere through the study of the treatises by Juan Francisco Masdéu and Vicente del Seixo. In this respect, it questions the logics of validation of women’s access to literate culture and reflects on the effects that this theorisation had on women writers and readers of the period.

https://doi.org/10.17811/cesxviii.35.2025.217-239
PDF (Español (España))

References

AMAR Y BORBÓN, Josefa (1994), Discurso sobre la educación física y moral de las mujeres. María Victoria López-Cordón (ed.), Madrid, Cátedra [1ª ed.: Madrid, Benito Cano, 1790].

ARIAS DE SAAVEDRA ALÍAS, Inmaculada (2017), «Lectura y bibliotecas de mujeres en la España del siglo XVIII. Una aproximación», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, n.º 23, págs. 57-82.

BOLUFER PERUGA, Mónica (2009), «Mujeres de letras. Escritoras y lectoras del siglo XVIII», Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc34934

— (1998), Mujeres e Ilustración: la construcción de la feminidad en la Ilustración española, Valencia, Diputación Provincial de Valencia.

CATELLI, Nora (1995), «Buenos libros, malas lectoras. La enfermedad moral de las mujeres en las novelas del siglo XIX». Lectora: revista de dones i textualitat, n.º1, págs. 121-133.

CHECA BELTRÁN, José (2007), «Notas sobre la mujer en el pensamiento literario de principios del siglo XIX», en María Victoria Utrera Torremocha, y Manuel Romero Luque (coords.), Estudios literarios in honorem Esteban Torre, Sevilla, Universidad de Sevilla, págs. 747-760.

— (1998), «Apuntes sobre poética y machismo», Salina: revista de lletres, n.º 12, págs. 70-75.

CORREA RAMÓN, Amelina (2006), «El siglo de las lectoras», en María Pilar Celma Valero y Carmen Morán Rodríguez (eds.),Con voz propia: la mujer en la literatura española de los siglos XIX y XX, Valladolid, Instituto Castellano y Leonés de la Lengua, págs. 29-39.

FLINT, Kate (1995), The Woman Reader, 1837-1914, Oxford, Oxford University Press.

GARCÍA TEJERA, María del Carmen (2003), «También Sofronia puede aprender poesía. (El arte poética fácil de J. F. Masdeu)», en Gloria Espigado Tocino y María José de la Pascua Sánchez (eds.), Frasquita Larrea y Aherán. Europeas y españolas entre la Ilustración y el Romanticismo, Cádiz, Universidad de Cádiz, págs. 181-192.

GRANDEROUTE, Robert (1987), «De “L'Éducation des filles” aux “Avis d'une mère à sa fille”: Fénélon et Madame de Lambert», Revue d'histoire littéraire de la France, vol. 87, n.º 1, págs. 15-30.

GONZÁLEZ ALCÁZAR, Felipe (2005), «Teorías sobre la novela en los preceptistas españoles del siglo XIX», Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, n.º 23, págs. 109-124.

GUERCI, Luciano (1988). La sposa obbediente. Donna e matrimonio nella discussione dell’Italia del Settecento, Turín, Tirrenia Stampatori.

HOOCK-DEMARLE, Marie-Claire (1991), La rage d’écrire. Femmes écrivaines en Allemagne entre 1750 et 1830, París, Alinéa.

JAFFE, Catherine (2010), «Lectora y Lectura Femenina En La Modernidad: El Semanario de Salamanca (1793-1798)», Ayer, n.º 78, págs. 69–91.

KNOX, Viccessimus (1778), «On novel reading», Essays Moral and Literary. Vol. II. Londres, Charles Dilly, págs.185-192.

LASPALAS PÉREZ, Francisco Javier (1991), «La escolarización elemental en España según el censo de Godoy (1797)», Historia de la educación: revista interuniversitaria, n.º 10, págs. 203-226.

LUNA, Lola (1996), Leyendo como una mujer la imagen de la mujer, Barcelona, Anthropos.

LYONS, Martyn (2001), Readers and Society in Nineteenth-Century France: Workers, Women, Peasants, Nueva York, Palgrave Macmillan.

MASDÉU, Juan Francisco (1826), Arte poética fácil: diálogos familiares en que se enseña la poesía á cualquiera de mediano talento, de cualquiera sexo y edad, Gerona, Antonio Oliva.

Memorial literario o Biblioteca periódica de ciencias, literaturas y artes (1802), «Miscelánea», n.º 20, tomo III, Madrid, Imprenta de Capellanes, págs. 51-53.

MORALES, José Isidoro (1796), Comentario de D. Joseph Isidoro Morales al Exc. Señor D. Joseph de Mazarredo sobre la enseñanza de su hija, Madrid, Imprenta de D. Gabriel de Sancha.

PEARSON, Jacqueline (1999), Women’s Reading in Britain, 1750-1835. A Dangerous Creation, Cambridge, Cambridge University Press.

RODRÍGUEZ SÁNCHEZ DE LEÓN, María José (2023), «Las facultades literarias del alma y la recepción de la literatura en la Ilustración», La perinola, n.º 27, págs. 233-253.

SEIXO, Vicente del (1801), Discurso filosófico y económico político sobre la capacidad o incapacidad naturales de las mujeres para las ciencias y las artes; y si en razón de su constitución, o por defecto de su potencia intelectual y organización física deben o no tener otras ocupaciones que las de la rueca, calceta y aguja, como pretenden algunos hombres, o deberá dárselas otra educación que la que se les da actualmente, y cual sea esta, Madrid, Repullés

SHERIDAN, Richard Brinsley (1905), The Rivals, Nueva York, E.P. Dutton & Company.

SHEVELOW, Kathryn (1989), Women and Print Culture. The Construction of Femininity in the Early Periodical, Londres, Routledge.

SOUBEYROUX, Jacques (1996), «La alfabetización en la España del siglo XVIII», Historia de la educación: revista interuniversitaria, n.º 14-15, págs. 199-233.

TALAMANTE, Laura y ABANG, Jasmine (2021), «Education During the Enlightenment: Women Engaging Critical Inquiry», Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, vol. 32, n.º 1, págs. 37-59.

TEIMAN, Gillian (1992), The Female Ideal and the Female Voice: Ideology, Resistance, and Accomodation in the Tatler and Spectator, the Female Tatler, and the Female Spectator, York, York University.

The Sylph (6/10/1796), «Number V», Londres, Longman & Debrett, pp. 32-40.

VIÑAO FRAGO, Antonio (1998), «Alfabetización e ilustración, diez años después (de las evidencias directas a las indirectas), Bulletin hispanique, vol. 100, n.º 2, págs. 255-270.

VOGORINČIĆ, Ana (2008), «The novel-reading panic in 18th-century in England: An outline of an early moral media panic», Medijska istraživanja: znanstveno-stručni časopis za novinarstvo i medije, vol. 14, n.º 2, págs.103-124.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Juan Pedro Martín Villarreal

Downloads

Download data is not yet available.