Abstract
Booksellers' and printers' catalogues are a valuable source for studying their commercial networks and sales strategies. Among their wide variety of typologies, some of them were used to advertise collections of chapbooks printed by specialised workshops. The study of these catalogues offers the opportunity to approach the processes of production and circulation of the «pliegos de cordel», as well as the editorial dynamics that shaped this corpus of popular printed literature decade after decade. This work proposes a comparative analysis of three of these catalogues, published in Valencia by Agustín Laborda, and in Cordoba by Luis de Ramos and Rafael García, in a chronological arc between the 1770s and the 1820sReferences
ALVAR, Manuel (1974), Romances en pliegos de cordel (siglo XVIII), Málaga, Ayuntamiento de Málaga.
BELTRÁN, Rafael (2017), «El romance en pliego de Las princesas encantadas (s. XVIII) y las variantes hispánicas de dos cuentos maravillosos: Three Stolen Princesses (ATU, 301) y Goldener (ATU, 314), Boletín de Literatura Oral, 7, pp. 9-42.
BELTRÁN, Rafael (2022), «Los pliegos del romance de Las princesas encantadas (siglos XVIII y XIX): antecedentes y versiones impresas de un temprano fairy tale», en Constance Carta y Abraham Madroñal (eds.), De los cantares de gesta a los cantares de ciego. (Una historia de reelaboraciones entre oralidad y escritura), New York, IDEA, pp. 51-75.
CASAS DELGADO, Inmaculada (2015a), «Semblanza de Luis de Ramos y Coria (17¿?-1825)». En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes - Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI).
CASAS DELGADO, Inmaculada (2015b), «Semblanza de Rafael García Rodríguez y Cuenca (17¿?-1844)», en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes - Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI).
CASAS DELGADO, Inmaculada (2018), «Marcas del sur. Autores e impresores andaluces en la literatura de cordel», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, n. 24, pp. 437-465.
GARCÍA COLLADO, María de los Ángeles (2017), «Lectura y edición popular en la España ilustrada: las colecciones del impresor Manuel Martín», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 23.
GOMIS, Juan (2015a), Menudencias de imprenta. Producción y circulación de la literatura popular (Valencia, siglo XVIII), Valencia, Institució Alfons el Magnànim.
GOMIS, Juan (2015b), «Un emporio del género de cordel. Agustín Laborda y sus menudencias de imprenta (1743-1776)», en Antonio Castillo (ed.), Culturas del escrito en el mundo occidental. Del Renacimiento a la contemporaneidad, Madrid, Casa de Velázquez, pp. 239-250.
GOMIS, Juan (2022), «El tipógrafo como autor. Cuatro impresores, cuatro siglos de edición de pliegos de cordel», en Inmaculada Casas-Delgado y Carlos Collantes Sánchez (coords.), La literatura de cordel en la sociedad hispánica (siglos XVI-XX), Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla, pp. 65-90.
LOPEZ, François (1993), «Antonio Sanz, imprimeur du Roi et l'édition populaire sous l'Ancien Régime», Bulletin Hispanique, 95-1, pp. 349-378.
MOLL, Jaime (1981-1982), «Un catálogo de pliegos sueltos de la imprenta de Agustín Laborda y Campo», Cuadernos de Bibliofilia, 8, pp. 57-66.
QUILES FAZ, Amparo (2023), «Un nuevo hallazgo: Don Feliz el Pecador, un pliego de cordel del siglo XVIII», en Azucena López Cobo, Vicente Luis Mora y Amparo Quiles Faz (coords.), Raíz nebulosa. Una mirada a la Filología Hispánica, Madrid, Dykinson, 2023, pp. 237-250.
RODRÍGUEZ-MOÑINO, Antonio (1942), Catálogos de libreros españoles, 1661-1798: intento bibliográfico, Madrid, Tip. de los Sucesores de J. Sánchez Ocaña.
RODRÍGUEZ-Moñino, Antonio (1945), Catálogos de libreros españoles, 1661-1840: intento bibliográfico, Madrid.
RODRÍGUEZ-Moñino, Antonio (1966), Historia de los catálogos de librería españoles (1661-1840): estudio bibliográfico, Madrid.
RUEDA RAMÍREZ, P. (2012), «Libros venales: los catálogos de venta de los libreros e impresores andaluces (siglos XVII-XVIII)», Estudios Humanísticos. Historia, n.º 11, pp. 195-222.
RUEDA RAMÍREZ, P. (2014), «El "Catálogo" de venta de libros de Manuel Espinosa de los Monteros (Cádiz, 1760)», Hispania: Revista española de historia, vol. 74, n. 246, pp. 95-122.
RUEDA RAMÍREZ, P. y AGUSTÍ, Ll., coords. (2016), La publicidad del libro en el mundo hispánico (siglos XVII-XX): los catálogos de venta de libreros y editores, Barcelona, Calambur.
SÁNCHEZ ESPINOSA, Gabriel (2018), «Los libros de la Ilustración: la actividad comercial de la Casa de Sancha a través de sus catálogos de los años 90», en Ll. Agustí, M. Baró Llambias y P. Rueda Ramírez (eds.), Edición y propaganda del libro. Las estrategias publicitarias en España e Hispanoamérica (siglos XVII-XX), Barcelona, Calambur, pp. 81-109.
VALDENEBRO Y CISNEROS, José María (1900), La imprenta en Córdoba. Ensayo bibliográfico, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Juan Gomis Coloma

