Las campañas de imagen de los municipios catalanes como reflejo de sus políticas locales / The brand campaign of the Catalan city councils as a reflect of their local policies
PDF (Español (España))
PDF

Keywords

marketing urbano
promoción económica
promoción turística
municipios catalanes marketing urbain
image de ville
promotion économique
promotion touristique
communes catalanes city marketing
city image
economic promotion
touristic promotion
Catalan municipalities

How to Cite

Paül i Agustí, D. (2017). Las campañas de imagen de los municipios catalanes como reflejo de sus políticas locales / The brand campaign of the Catalan city councils as a reflect of their local policies. Ería, 37(2), 187–199. https://doi.org/10.17811/er.2.2017.187-199

Abstract

The brand image of a municipality can be understood as a synthesis of the city council policies and shows the areas considered priority by local governments. The following article collects the brand image campaigns of the group of Catalan municipalities to analyse the prioritized topics. The results show a clear commitment to tourism and little attention to other elements such as promotion of commerce, industry, innovation and knowledge. Also some problems related to coordination, duration and ambition of different initiatives are listed.

https://doi.org/10.17811/er.2.2017.187-199
PDF (Español (España))
PDF

References

BENACH, N. (1993): «Producción de imagen en la Barcelona del 92». Estudios Geográficos, núm. 212, pp. 483-505.

COSTA, P. (1998). «El paper de la comunicació i la imatge de la ciutat». Cicle de conferències, Pla Estratègic de Rubí (http://www.rubipec.org/page/documents/ conferencies/conferencia6) (consultado el 20/04/2004).

DACHEVSKY, M. (1998): Urban zapping. Ciudades, productos y marcas. Barcelona, Publicacions de la Universitat Politècnica de Catalunya.

DEMATTEIS, G. (1994): «Urban Identity, City Image and Urban Marketing». en G. BRAUN, (ed.): Managing and Marketing of Urban Development and Urban Life Berlin, Dietrich Reimer Verlag, pp. 429 – 437.

ELIZAGARATE, V. de. (2003): Marketing de ciudades. Madrid, Pirámide.

GOLD, J.R. (1994): «Locating the message: place promotion as image communication». JR. GOLD & S. WARD (eds.) Place Promotion, the Use of Publicity and Marketing to Sell Towns and Regions. Chichester, John Wiley & Sons, pp. 20-37.

GOLD, JR. & WARD, S. (1994): Place promotion. The use of publicity and marketing to sell towns and regions. Chichester, John Wiley & Sons.

HARVEY, D. (1989): The condition of postmodernity. Oxford, Blackwell.

JANSSON, A. (2003): «The Negotiated City Image: Symbolic Reproduction and Change through Urban Consumption». Urban Studies, vol. 40, núm. 3, pp. 463-479.

KEARNS, G., PHILO, C. (1993): Selling places. The city as cultural capital, past and present. Oxford, Pergamon.

LIMBURG, B. V. (1998): «City marketing: a multi-attribute approach». Tourism Management, vol. 19, núm. 5, pp. 475-477.

PALOU i RUBIO, S. (2011): Barcelona, destinació turística. Promoció pública, turismes, imatges i ciutat (1888-2010) Tesi doctoral - Universitat de Barcelona (http://hdl.handle.net/2445/35218).

PUIG, T. (2009): Marca ciudad: cómo rediseñar para asegurar un futuro espléndido para todos. Barcelona: Paidós.

ROSEMBERG, M. (2000): Le marketing urbain en question. Paris, Anthropos.

SÁNCHEZ, F. (2003): A reinvenção das cidades. Chapecó, Argos.

SERRA I SIMÓN, J. (2013): L’impuls de la marca-ciutat Barcelona com a mecanisme de reactivació económica DUGiDocs (http://hdl.handle.net/10256/8410).

SHORT, J. R. (1996): The urban order: an introduction to cities, culture and power. Oxford, Blackwell.

WARD, S. (1998): Selling Places: The marketing and promotion of towns and cities 1850- 2000. New York, E and FN Spon.

ZUKIN, S. (1998): «Urban Lifstyles: Diversity and Standardisation in Spaces of Consumption». Urban Studies, vol. 35, núm. 5-6, pp. 825-839.

ZUKIN, S. (1992): «Postmodern urban landscapes: mapping culture and power». en S. LASH & J. FRIEDMAN (eds.) Modernity and Identity. Oxford, Blackwell, pp. 221-247.

Downloads

Download data is not yet available.