Cuestiones de imagología en el cine hecho en Asturias en el siglo XXI
PDF

Pallabres clave

Cinema from Asturias
imagology
place branding
nation branding
Asturian language in cinema Cine fechu n’Asturies
imagoloxía
marca llugar
marca país
llingua asturiana nel cine

Como citar

Martínez Expósito, A. (2022). Cuestiones de imagología en el cine hecho en Asturias en el siglo XXI. Lletres Asturianes, (120), 145–170. Retrieved from https://reunido.uniovi.es/index.php/Lletres/article/view/18332

Resume

L’oxetivu d’esti trabayu ye proponer una reflexón sobro’l valir cultural de les ficciones cinematográfiques asturianes dende la perspeutiva imagolóxica. Como una de les principales presees de la lliteratura comparada, la imagoloxía tradicional vieno ocupándose del análisis de carauterístiques propies de les lliteratures nacionales como son temes, personaxes y arquetipos, o de la perceición que se tien nel estranxeru d’una lliteratura nacional. Más recién, y gracies a les ufiertes de la socioloxía y de la semiótica, la imagoloxía desendolcó conceutos que valen pa comprender meyor non solo la lliteratura, sinón tamién la producción artística y cinematográfica en sociedaes complexes que yá nun se definen namái qu’acordies con criterios identitarios. Nesti artículu discútense dos d’estos conceutos imagolóxicos referíos al cine fechu n’Asturies anguaño. El primeru pescuda na asimetría ente la imaxe que se proyeuta d’Asturies nel cine de ficción rodáu n’Asturies dende una perspeutiva asturiana (auto-imaxe) y la que s’alvierte nel cine rodáu n’Asturies dende una perspeutiva forana (hetero-imaxe). El segundu conceutu ye’l de marca-llugar (place branding) según se construye, en referencia a Asturies, nel cine contemporaneu. Anque un estudiu percuriáu de la Marca Asturies trespasaría enforma l’ámbitu puramente cinematográficu, l’análisis del cine de ficción fechu n’Asturies ufierta claves mui nidies de les estratexes retóriques y polítiques de la Marca Asturies pola so capacidá pa sintetizar en testos fílmicos de proyeición nacional ya internacional les sos carauterístiques más relevantes. L’emplegu de la llingua asturiana, les referencies lliteraries y cinematográfiques, el comentariu históricu y políticu y el recursu a rellatos promocionales de marca (por poner un casu, «Asturies, Paraísu Natural»), son delles d’estes carauterístiques.

PDF

Referencies bibliográfiques

ARMÁN, Adolfo y Jacinto MELCÓN (1956): Asturias con su costa verde, paraíso ideal del turista. Oviedo, Grossi.

BANDE, Ramón Lluís (2016): Cuaderno del paisaje: materiales para un ensayo cinematográfico sobre la guerrilla republicana asturiana. Santander, Asociación Shangrila Textos Aparte.

BARREIRO MACEIRAS, Damián (2014): «La nación televisada: llingua y identidá nos programes

n’asturianu de la Televisión del Principáu d’Asturies (TPA)», en Lletres Asturianes 111: 219-

BELLER, Manfred y Joep LEERSSEN (2007): Imagology: The Cultural Construction and Literary

Representation of National Characters. Amsterdam/New York, Rodopi.

BELLO, Xuan (1999): La vida perdida. Xixón, Llibros del Pexe.

CABEZAS, Juan Antonio (1956): Asturias: Biografía de una Región. Madrid, Espasa-Calpe. [2ª

edición, 1970].

CAMPAL FERNÁNDEZ, Xosé Lluís (coord.) (2007): La emanciapación de la lliteratura asturiana: Crónica y balance de la narrativa contemporánea. Uviéu, Gobiernu del Principáu d’Asturies.

CASTAÑÓN, Luciano (1977): Asturias vista por los no asturianos. Salinas, Ayalga.

DONALD, Stephanie y John GAMMACK (2007): Tourism and the Branded City: Film and Identity on the Pacific Rim. Aldershot/Burlington, Ashgate.

EPPS, Brad (2012): «Echoes and Traces: Catalan Cinema, or Cinema in Catalonia», en Jo

Labanyi, Tatiana Pavlovic (eds.), A Companion to Spanish Cinema. London, Blackwell:

-80.

FERNÁNDEZ LABAYEN, Miguel y Joan PONS (2007): «Ramón Lluís Bande», en Josetxo Cerdán

y Casimiro Torreiro (eds.), Al otro lado de la ficción: trece documentalistas españoles contemporáneos. Madrid, Cátedra: 45-75.

HOLLAND, Jonathan (2007): «Suso’s Tower: movie review», en Variety 408/8: 59.

JUNG, Carl Gustav (1967): Memories, Dreams, Reflections. London, Collins.

LEFEBVRE, Henri (1974): La production de l’espace. París, Éditions Anthropos.

LORENZO BENAVENTE, Juan Bonifacio (1984): Asturias y el cine. Gijón, Mases.

MADRID ÁLVAREZ, Juan Carlos de la (2009): 8000 películas de cine primitivo: Asturias, 1896-

Gijón, Centro de Iniciativas Culturales.

MARTÍNEZ EXPÓSITO, Alfredo (2015): Cuestión de imagen: cine y Marca España. Vigo, Academia del Hispanismo.

MASES, José Antonio (2001): Asturias vista por viajeros románticos extranjeros y otros visitantes y cronistas famosos. Siglos XV al XX. Gijón, Trea.

MORÁN, Próspero (1989): “Normalización y medios de comunicación”, en Lletres Asturianes

: 25-36.

MORI D’ARRIBA, Marta (2006): «L’exiliu interior: el sentimiento de la tierra na poesía asturiana contemporánea», en Lletres Asturianes 93: 15-27.

NORA, Pierre (1984): Les Lieux de mémoire. París, Gallimard.

PÉREZ Y PIMENTEL, Antonio (1925): Asturias, paraíso del turista. Covadonga, Editorial Covadonga.

– (1927) El mirador del Fito. Gijón, Imprenta La Fe.

RAMOS CORRADA, Miguel (ed.) (2002): Historia de la Lliteratura Asturiana. Uviéu, Academia

de la Llingua Asturiana.

SÁNCHEZ BLASCO, Pablo (2014): «Nuevos planes, idénticas estrategias: apuntes sobre un cine

asturiano actual», en Fonseca: Journal of Communication 9: 64-84.

VILAREYO Y VILLAMIL, Xaviel (2009): Historia del cine asturianu. Gijón, Espublizastur.

VIRGILI RODRÍGUEZ, Antonio (2015): «Rectificación a Pablo Sánchez Blasco», en Fonseca:

Journal of Communication 10: 403-406.