L'enseñu virtual de la llingua asturiana (1996-2019): averamientu etnográficu, estudiu evaluativu y propuestes de futuru / Asturian language e-learning (1996-2019): ethnographic approach, evaluative study and future purposes
Lletres Asturianes 122 (marzu 2020)
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Suari Rodrigue, C. (2020). L’enseñu virtual de la llingua asturiana (1996-2019): averamientu etnográficu, estudiu evaluativu y propuestes de futuru / Asturian language e-learning (1996-2019): ethnographic approach, evaluative study and future purposes. Lletres Asturianes, (122), 165–196. https://doi.org/10.17811/llaa.122.2020.165-196

Abstract

A mediaos de los años 1990, cola xeneralización d’internet, dalgunes comunidaes falantes de llingües minoritaries vieron apaecer nueves y bones opciones pa caltener y enanchar los sos usos. Remanando les ferramientes corrientes de la rede o tresnando otres específicamente didáctiques, l’alfabetización per medios telemáticos convirtióse nuna de les grandes oportunidaes que-yos apurría a estos idiomes la entrada na era dixital. Nel casu del asturianu, aparte de dalgunes propuestes parciales, el dominiu de la formación en llinia ta y tuvo protagonizáu por cuatro programes d’enseñu virtual (PEVA). Col oxetivu de facer un retratu de conxuntu del qu’estrayer propuestes pal futuru, esta investigación enfotóse n’analizar la constitución y los procesos de desenvolvimientu de los PEVA, los sos componentes, los sos resultaos educativos y los sos efectos na normalización social del idioma. De primeres, un percorríu pela bibliografía global y particular d’esti dominiu dibuxa un marcu teórico-conceptual que fala de grandes potenciales y desafíos metodolóxicos au asitiar el casu de la llingua asturiana, qu’inda nun xenerare investigación nenguna hasta güei. Darréu, cola esposición del diseñu metodolóxicu, amosaráse’l calter mestu de la investigación na que s’enconta esti testu, una busca d’información qu’amiesta ferramientes cualitatives y cuantitatives como la observación, la entrevista y el cuestionariu. Too siguío, en dos apartaos dixebraos pero consecutivos, asoléyase una esbilla de los resultaos collechaos: un averamientu etnográficu basáu nos datos empíricos y un estudiu evaluativu fundamentáu estadísticamente. Xuntando les dos llinies metodolóxiques de la investigación nuna síntesis final, conoceráse por qué y cómo se desenvolvió’l campu del enseñu virtual del asturianu nesti cuartu de sieglu postreru, los sos efectos positivos na normalización llingüística y los resultaos desiguales de los PEVA na so misión pedagóxica. Peracabando l’artículu, dándo-yos traza de propuestes, formúlense en positivo una riestra de conclusiones, les más sólides de la investigación, aguardando qu’esti tipu de programes xorrezan nel futuru sobre la reflexón de la esperiencia.

Pallabres clave: llingua minoritaria, alfabetización, normalización, pedagoxía, internet, etnografía.

In the mid 1990s, with the general widespread of the Internet, some communities of speakers of minority languages took advantages of the new options to preserve and enlarge its uses. Employing the tools offered by the Internet or exploiting other didactic instruments, multimedia literacy became one of the best opportunities to introduce these languages into the digital era. As regards, the Asturian language, besides some partial proposals, online training programs have been characterized by four online learning platforms (PEVA). Aiming at providing a general overview in order to make proposals for the future, in this study I have explored the constitution and the development of PEVA, their main components, their results from an educational point of view and their effects on the social normalization process of the language. Firstly, I will present some of the general and particular bibliography about this topic to outline a theoretical and conceptual framework, which may include potential achievements and methodological challenges for the Asturian case. Secondly, as the methodological design is exposed, a mixed nature for the research will be proposed, involving a quest for information with both qualitative and quantitative tools such as observation, interviews and questionnaires. Then, a sample of the results will be described: an ethnographic approach based on empirical data and a statistically-based evaluative approach. The two methodological lines will be brought together into a final synthesis in order to illustrate why and how the field of online virtual learning evolved in the referred period, its positive impact on normalization and the unequal results of the so-called PEVA from a pedagogical point of view. To end with, some positive conclusions, expecting this kind of educational programs to be improved, will be drawn.

Key words: minority language, literacy, normalization, pedagogy, Internet, ethnography.

https://doi.org/10.17811/llaa.122.2020.165-196
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