Pane et sicera as identity elements of differentiation in Asturian medieval documentation (9th-13th centuries)
PDF (Asturianu)

Keywords

scanla
molinaria
pane
pumar
lacar
sicera scanla
molinaria
pane
pumar
lacar
sicera

How to Cite

Trancho Menéndez, A. (2022). Pane et sicera as identity elements of differentiation in Asturian medieval documentation (9th-13th centuries). Lletres Asturianes, (121), 81–95. Retrieved from https://reunido.uniovi.es/index.php/Lletres/article/view/18254

Abstract

Drawing from the abundant, though short, Asturian documents (9th-13th centuries) in which the traces of bread and cider appear in diverse documented legal acts, this paper attempts to show a cultural, as well as socioeconomic, reality. The texts reveal the productive cycle of the grain from which bread is made. This bread will be eaten by people from different classes, in line with the quality of the flour used. Those texts tell us about mountain crops or lands near the coast with spelt or millet, mills reflecting prosperity since the 12th century, marketplaces with bregadores who knead and panaderes who make and sell bread. We are also told about cider, which involves good business for those who produce it, normally the monastery with its plantations of apple trees, as well as for merchants and innkeepers. Farmers, who could not afford wine, will not be the only ones who drink ciderafter crushing the apples, but also the rich, the poor, pilgrims and maybe some clergymen. Thus, bread and cider are two distinctive identity elements in relation to the rest of peninsular areas, even those where the cultivation of apple trees was common.

PDF (Asturianu)

References

AGUADÉ NIETO, Santiago (1988): De la sociedad arcaica a la sociedad campesina en la Asturias

medieval. Estudios de historia agraria. Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá de

Henares

ÁLVAREZ FERNÁNDEZ, María (2017): «Del Oviedo medieval. La ciudad y sus campos, siglos

XIV-XVI», en La España Medieval 40: 433-463

FECHNER, Kai (1992): «Le pain avant l’histoire: un bilan archéologique et paleothnologique

pour le Nord-Ouest de l’Europe», en Du grain au pain. Symboles, savoirs, pratiques, en

M. Mesnil (ed.), Colletions Ethnologies d’Europe, 2, Les correspondances de Civilisations.

Brussels, Institut de Sociologie de l’Université Libre de Bruxelles: 43-82

FERNÁNDEZ-CATUXO GARCÍA, Javier (2011): Supra Terra, Granaria. Hórreos, cabazos y otros graneros

em el límite de Asturias y Galicia. Xisón, Muséu del Pueblu d’Astuies-REDMEDA.

GARCÍA ÁLVAREZ, Luis Benito (2013): Sidra y manzana en Asturias. Uviéu, KRK Ediciones.

GARCÍA BELLIDO, Antonio (1947): «Plinius, SVI, 15», en La España del siglo I de nuestra era

(según P. Mela y C. Plinio). Madrid, Espasa Calpe: 147-170

GARCÍAGARCÍA, Mª Élida (1980): San Juan Bautista de Corias. Uviéu, Universidad de Uviéu.

GAUTIER-DALCHE, Jean (1969): «L’histoire monétaire de l’Espagne septentrionale du IXe au

XIIe siècles: quelques réflexions su diveers problèmes», en Anuario de Estudios medievales,

: 43-96

GIJÓN GABRIEL, Mª Eulalia & Macarena BUSTAMANTE ÁLVAREZ (2010): «Los sellos romanos

de panadero: una aproximación a su estudio a partir de los depositados en el Museo Nacional

de Arte Romano (Mérida)», en Huelva en su Historia. Vol. 13: 15-30

GONZÁLEZ-QUEVEDO GONZÁLEZ, Roberto (1995): «El pan astur», en Cultures, Revista Asturiana

de Cultura 5: 9-35

HEVIA LLAVONA, Inaciu (2015): «Léxicu asturianu de la sidra con delles esplicaciones etimolóxiques

y comentarios», en Lletres Asturianes 112: 89-126.

MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, Jesús (1988): «La alimentación del hombre de los castros», en Boletín

Instituto de Estudios Asturianos 125: 115-122

MAYA GONZÁLEZ, José Luis (1989): Los castros en Asturias. Xixón, Silverio Cañada Editor.

MENÉNDEZ BUEYES, Luis Ramón (2002): Reflexiones críticas sobre el origen del Reino de Asturias.

Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.

MIGUELVIGIL, Ciriaco (1889): «Fuero o Carta-Puebla concedido á la villa de Oviedo por el Emperador

D. Alfonso VII». I. Colección Histórico Diplomática del Ayuntamiento de Oviedo.

Uviéu, Imp. De Pardo, Gusano y Compª. Editores.

MONTANARI, Massimo (2011): «Sistemas alimenticios y modelos de civilización», en Historia

de la alimentación, Xixón, Ediciones Trea: 115-129

MORÍS MENÉNDEZ-VALDÉS, Gonzalo: «Molinos y Molineros», Recuperando la memoria. [En

línea: ].

OLIVARES MARTÍNEZ, Diana (2015): «Virtudes simbólicas», Base de datos digital de Iconografía

Medieval, Universidad Complutense de Madrid. [En línea: <https://www.ucm.es/

bdiconografiamedieval/granada>].

PRIETO ENTRIALGO, Clara Elena (2012): «Onimia empresarial asturiana: el sector del vinu y de

la sidra», en Lletres Asturianes 112: 75-92.

RIERAMELIS, Antoni (2008): «Tener siempre bien aprovisionada la población. Los cereales y

el pan en las ciudades catalanas durante la Baja Edad Media», en Beatriz Arízaga Bolumburu

y Jesús Solórzano Telechea (eds.), Alimentar la ciudad en la Edad Media. Logroño,

Instituto de Estudios Riojanos: 23-58

RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, Perfecto (1990): «Estrabón (III, 3, 7)», en Memoria de Historia Antigua,

-12: 233-238.

RUIZ DE LA PEÑA SOLAR, Juan Ignacio (1990): El Comercio Ovetense en la Edad Media. I: De

la «civitas» episcopal a la ciudad mercado. Uviéu, Cámara Oficial de Comercio Industria

y Navegación.

RUIZ DE LA PEÑA SOLAR, Juan Ignacio et alii (1990): Las peregrinaciones a San Salvador de

Oviedo. Uviéu, Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias.

URÍA RIU, Juan (2008): «Oviedo, ciudad de hórreos», Obra completa III. Estudios sobre Oviedo.

Uviéu, Universidad de Uviéu.