Avilés: industria, espacio urbano y transporte. del Tranvía de Vapor del Litoral Asturiano (1893-1933) a la Compañía del Tranvía Eléctrico (1916-1959) / Avilés: industry, urban space and transport. From Tranvía de Vapor del Litoral Asturiano (1893-1933) to Compañía del Tranvía Eléctrico (1916-1959)
PDF (Español (España))
PDF

Keywords

technological transition
steam tram
electric tram
bus
Avilés (Spain) transition technologique
tramway à vapeur
tramway électrique
bus
Avilés (Espagne) transición tecnológica
tranvía de vapor
tranvía eléctrico
autobús
Avilés (España)

How to Cite

Antuña Martínez, G., & Ocampo Suárez-Valdés, J. (2022). Avilés: industria, espacio urbano y transporte. del Tranvía de Vapor del Litoral Asturiano (1893-1933) a la Compañía del Tranvía Eléctrico (1916-1959) / Avilés: industry, urban space and transport. From Tranvía de Vapor del Litoral Asturiano (1893-1933) to Compañía del Tranvía Eléctrico (1916-1959). Ería, 42(1), 141–165. https://doi.org/10.17811/er.2022.2022.141-165

Abstract

The research illustrates the history of the technological substitution process in urban transport in the second industrial town of Asturias, Avilés. Unlike what happened in Oviedo or Gijón, where urban growth itself fed the demand for mobility, in Avilés the manufacturing activity and the real estate interests by Royal Asturian Company as well as the Indian capitals promoted the tramway. Indeed, initially both the steam and the electric tram where a mere appendix to the daily work trips demanded by the mining and port activities. Subsequently, the demand for residential land on the area owned by the Royal Company turned the tram into a vehicle to make them profitable. When the time really came for Avilés's urban growth to take the leap as a trigger for the tram, its promoters left the company because the presence of the bus questioned its financial viability.

In all three cases, the transition from blood to mechanical traction went through similar cycles: the turn-of-the-century peak (1895-1900), linked to the repatriation of Indian capital, encouraged the transition to steam tram; the war-business boom (1914-1918) did so with electrification; the autarky period (1940-1950) marked the introduction of the trolleybus, and “developmentalism” (1960-1974) encouraged the final transition to the bus.

https://doi.org/10.17811/er.2022.2022.141-165
PDF (Español (España))
PDF

References

AGUILERA, I. (1986): “Planeamiento urbanístico, intereses inmobiliarios y segregación socio-espacial en Avilés (1955-1965)”, Ería Revista Cuatrimestral de Geografía, nº 11, págs. 151-170. https://doi.org/10.17811/er.0.1986.151-169

ALBERICH GONZÁLEZ, J. (2012): “Los tranvías de vapor en España: una historia (casi) desconocida”, VI Congreso de Historia Ferroviaria, Vitoria, 23 págs. http://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/Vitoria2012/pdf/2003.pdf

ALBERICH GONZÁLEZ, J. (2016): Los tranvías de vapor del norte peninsular. MAF, Barcelona, 274 págs.

ALVARGONZÁLEZ RODRÍGUEZ, R. M. (1985): “Tranvías y espacio urbano en Gijón (1889-1963)”, Ería Revista Cuatrimestral de Geografía, nº 9, págs. 131-187. http://hdl.handle.net/10651/22609

ALVARGONZÁLEZ RODRÍGUEZ, R. M. (1990): Los tranvías de Gijón. Fundación Alvargonzález, Gijón, 192 págs.

ALVARGONZÁLEZ RODRÍGUEZ, R. M. (1999a): “Los tranvías de Asturias”, en Asturias y el ferrocarril. Museo del Ferrocarril de Asturias, Gijón, págs. 97-115.

ALVARGONZÁLEZ RODRÍGUEZ, R. M. (1999b): “Funciones y morfología de los puertos españoles”, Ería Revista Cuatrimestral de Geografía, nº 8, págs. 5-59. https://doi.org/10.17811/er.0.1985.5-59

ALVARGONZÁLEZ RODRÍGUEZ, R. M. (1999c): “Cambios en las periferias residenciales históricas de baja densidad en Asturias”, en DOMÍNGUEZ RODRÍGUEZ, R. (coord.): La ciudad: tamaño y crecimiento (III Coloquio de Geografía Urbana: Actas). Universidad de Málaga, Málaga, págs. 244-255. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/cambios-en-las-periferias-residenciales-histricas-de-baja-densidad-en-asturias-0/html/00406d28-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html

ALVARGONZÁLEZ RODRÍGUEZ, R. M. y ROZA, M. (2000): La desecación de las marismas en la ría de Avilés en los siglos XIX y XX. Fundación Alvargonzález, Gijón, 108 págs.

ANDRÉS LÓPEZ, G. (2019): “Las ciudades medias industriales en España. Evolución histórica, procesos de urbanización y estructura urbana”, Ería Revista Cuatrimestral de Geografía, vol. 39, nº 1, págs. 25-49. https://doi.org/10.17811/er.1.2019.25-49

ARMENGOL FERRER, F. (2012): “La regulación de los transportes urbanos en España: intervencionismo estatal contra autonomía local, 1859-1987”, VI Congreso de Historia Ferroviaria, Vitoria, 21 págs. http://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/Vitoria2012/pdf/2087.pdf

BENITO DEL POZO, P. (2005): “Pautas actuales de la relación entre industria y ciudad”, Ería Revista Cuatrimestral de Geografía, nº 66, págs. 55-70. https://doi.org/10.17811/er.0.2005.57-70

CALLEJA PUERTA, M. y ANTUÑA CASTRO, R. (2015): “De la necesidad de la reforma”, en CALLEJA PUERTA, M. (coord.): Portus. Una historia del puerto de Avilés. Universidad de Oviedo, Oviedo, págs. 42-67.

CORTIZO ÁLVAREZ, T. (1992): “Las ciudades asturianas en la primera mitad del siglo XX”, en MORALES MATOS, G. (dir.), ALVARGONZÁLEZ RODRÍGUEZ, R. M. (coord.) y MÉNDEZ GARCÍA, B. (coord.): Geografía de Asturias. Editorial Prensa Ibérica, Oviedo, págs. 33-48.

DE LA MADRID, J. C. (1997): Avilés, una historia de mil años. Azucel, Avilés, 477 págs.

DE LA MADRID, J. C. (2011): Aquellos maravillosos baños: Historia del turismo en Asturias (1840-1940). Ediciones Trea, Oviedo, 560 págs.

FERNÁNDEZ CUESTA, G. y FERNÁNDEZ PRIETO, J. R. (1991): “El sistema urbano asturiano”, Ería Revista Cuatrimestral de Geografía, nº 26, págs. 217-227. https://doi.org/10.17811/er.0.1982.55-77

FERNÁNDEZ MARTÍNEZ, E. J. (2003): Los ferrocarriles del valle del río Aller (Asturias): De la Sociedad Hullera Española a FEVE. Lluís Prieto Tur, Barcelona, 172 págs.

FERNÁNDEZ MENÉNDEZ, F. y FERNÁNDEZ LÓPEZ, J. (2009): “El tren del Peñón y el tranvía de Mieres a la estación”, Revista de Historia Ferroviaria, nº 12, págs. 7-41.

GARCÍA LÓPEZ, J. R., PERIBÁÑEZ CAVEDA, D. y DAROCA BRUÑO, A. (2004): Asturiana de Zinc, Una historia a través de tres siglos. Asturiana de Zinc, Madrid, 263 págs.

HERNÁNDEZ MARCO, J. L. (2006): “La derrota provisional de los ferrocarriles urbanos frente al autobús: la eliminación del tranvía y el triunfo del autobús en España a mediados del siglo XX”, IV Congreso de Historia Ferroviaria, Málaga, 19 págs. https://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/Malaga2006/pdf/V07.pdf

HIDALGO MENÉNDEZ, M. A. (2021): Los tranvías de Avilés. La «Chocolatera» y el tranvía eléctrico: la primera red de transporte urbano en la comarca de Avilés. Museo de Historia Urbana (Ayuntamiento de Avilés), Avilés, 14 págs.

LÓPEZ DEL CAMPO, B. (2017): El poblado de Arnao, cuna del paternalismo industrial: territorio y paisaje industrial. Universidad de Oviedo, Oviedo, 38 págs.

MARTÍNEZ LÓPEZ, A. (2011): “Cambio técnico y modelo de negocio: las compañías de transporte urbano en España, 1871-1989”, X Congreso Internacional de la AEHE, Sevilla, 35 págs. https://www.aehe.es/wp-content/uploads/2011/09/Cambio-tecnico-y-modelo-de-negocio-.pdf

MARTÍNEZ LÓPEZ, A. (2012): “Energy innovation and transport. The electrification of trams in Spain”, Journal of Urban Technology, nº 3, págs. 3-24. http://hdl.handle.net/2183/18331

MARTÍNEZ LÓPEZ, A. y MIRÁS ARAUJO, M. (2015): “The Conquest of Urban Mobility. The Spanish Case, 1843-2012”, en KOPPER, C. y MORAGLIO, M. (eds.): The organization of transport. A History of Users, Industry, and Public Polycy. Routledge International Studies in Business History, Nueva York, págs. 135-153.

MAURÍN ÁLVAREZ, M. (1995): “El desecamiento del viejo dock de Avilés en el final del siglo XIX”, Boletín del Instituto de Estudios Asturianos, nº 146, págs. 721-731.

MIRÁS ARAUJO, J. (2001): “El tranvía como vehículo de configuración urbana. La localización de la actividad económica en la ciudad de A Coruña durante la primera mitad del siglo XIX”, II Congreso de Historia Ferroviaria, Aranjuez, 19 págs. https://www.researchgate.net/publication/268339342_El_tranvia_como_vehiculo_de_configuracion_urbana_La_localizacion_de_la_actividad_economica_en_la_ciudad_de_A_Coruna_durante_la_primera_mitad_del_siglo_XX

MONCLÚS FRAGA, F. J. y OYÓN BAÑALES, J. L. (1996): “Transporte y crecimiento urbano en España, mediados s. XIX-finales s. XX”, Ciudad y Territorio, nº 107-108, págs. 217-240. https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/84297

MORALES MATOS, G. (1982): Industria y espacio urbano en Avilés. Silverio Cañada, Gijón, 322 págs.

MUÑIZ SÁNCHEZ, J. (2006): “El ferrocarril minero de la sociedad hullera española en Aller (Asturias) como articulador del espacio social”, IV Congreso de Historia Ferroviaria, Málaga, 18 págs. http://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/Malaga2006/pdf/III03.pdf

NADAL, J. (1992): “De la manteca al hierro y al cinc. La industrialización asturiana de 1850 a 1935”, en NADAL, J. (ed.): Moler, tejer y fundir. Estudios de historia industrial. Ariel, Barcelona, págs. 155-201.

NÚÑEZ ROMERO, G. (1996): “Infraestructuras y servicios urbanos”, Ciudad y Territorio, nº 109, págs. 593-604.

OCAMPO SUÁREZ-VALDÉS, J. (2013): “Los Cosmen, una dinastía empresarial centenaria”, en OCAMPO SUÁREZ-VALDÉS, J., GARCÍA CANAL, E. y GUILLÉN, M. F. (eds.): El caso ALSA. Trea, Oviedo, págs. 13-74.

OLAIZOLA ELORDI, J. (1999): “Los orígenes de la tracción eléctrica en España, 1890-1936”, Carril, nº 52, págs. 11-21.

PINILLA, V., GERMÁN L. y SANCHO A. (2018): El transporte público en Zaragoza. Desde 1885 hasta la actualidad. Prensas de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 274 págs.

PRADOS DE LA ESCOSURA, L. (2017): Spanish Economic Growth, 1850-2015. Palgrave Macmillan, Londres, 383 págs.

RODRÍGUEZ BUGARÍN, M. R., NOVALES ORDAX, M. y ORRO ARCAY, A. (2003): Evolución de los sistemas tranviarios. Universidad de La Coruña, La Coruña, 66 págs.

RODRÍGUEZ MARTÍN, N. (2016): “La aparición del «problema de la circulación» y los orígenes de la gestión del tráfico urbano en España”, Historia Contemporánea, nº 55, págs. 483-516. https://doi.org/10.1387/hc.17824

ROSELLÓ IGLESIAS, J. (2008): “Apuntes sobre los tranvías de Avilés (I): El tranvía de vapor Avilés-Salinas”, Carril, nº 66, págs. 51-64.

ROSELLÓ IGLESIAS, J. (2010): “Los tranvías de Avilés (II)”, Carril, nº 68, págs. 34-47.

RUIZ ROMERO, E. (2004): “Historia económica del puerto de Avilés”, en RUIZ ROMERO, E. (aut.): Historia de la navegación comercial española: tráfico de los puertos de titularidad estatal desde la antigüedad a la conclusión del siglo XX. Puertos del Estado (Ministerio de Fomento), Madrid, págs. 205-216.

SÁNCHEZ MORAL, S., MÉNDEZ GUTIÉRREZ DEL VALLE, R. y PRADA TRIGO, J. (2012): “Avilés, entre el declive y la revitalización: ¿en la génesis de un nuevo modelo de desarrollo?”, Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, nº 60, págs. 321-347. https://doi.org/10.21138/bage.1510

SEIJO MARCOS, B. (2006): “Del tren al autobús: la modernización del transporte público en España en la década del desarrollismo”, IV Congreso de Historia Ferroviaria, Málaga, 23 págs. http://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/Malaga2006/pdf/VI18.pdf

TARTAJO GARRIDO, J. A. (2006): “El ocaso de los tranvías españoles”, IV Congreso de Historia Ferroviaria, Málaga, 25 págs. https://www.docutren.com/HistoriaFerroviaria/Malaga2006/pdf/V08.pdf

TOMÉ FERNÁNDEZ, S. (1989): “Los orígenes del transporte urbano en Oviedo: del rippert al tranvía eléctrico (1889-1956)”, Ería Revista Cuatrimestral de Geografía, nº 7, págs. 23-32.

URIOL SALCEDO, J. (1992): Historia de los caminos de España. Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, Madrid, 460 págs.

Downloads

Download data is not yet available.