Abstract
In this paper, we make an intertextual analysis from Jorge Luis Borges’s references on some lines from Ode to a Nightingale by John Keats, where Schopenhauer is quoted. From the 1960’s Borges gave the English poet more relevance. In this analysis, we’ll show the following textual sublayers: In “Historia de la eternidad” (1936) y “El ruiseñor de Keats” (1951), T. S. Eliot’s “Tradition and the Individual Talent” and Marcelino Menéndez Pelayo’s work, whose work is reflected in Schopenhauer’s thoughts in “Kafka y sus precursores” (1951). In this way, we’ll find a common origen in both texts from 1951 in relation to the writer. We’ll also complete our analysis with Julio Cortázar’s work on Keats, which is considered to be a major advance in the Hispanic studies. In this case, we’ll study some proposals and bibliographic references that Borges could have used.
References
ALMEIDA, I. (2004). De Borges a Schopenahuer. Variaciones Borges, (17), 103-141.
BATE, W. J. (1939). Negative Capability. The Intuitive Aproach in Keats. Oxford University Press.
BAKER, C. (2003). Porphyro’s Rose: Keats and T.S. Eliot’s ‘The Metaphysical Poets. Journal of Modern Literature, 27 (1-2), 57–62. http://www.jstor.org/stable/3831834
BOLADO, G. (2012). Menéndez Pelayo y las Verdades de la Tradición. Eikasia, (45), 251-262.
BALDERSTON, D. (2011). Borges y sus precursores. Itinerarios, (14), 113-120.
BARRIOS CASTRO, Mª. J. y García Jurado, F. (2021). Salinas, Pedro. En F. García Jurado (Dir.), Diccionario Hispánico de Tradición y Recepción Clásica (pp. 697-701). Guillermo Escolar Editor S. L.
BORELLO, R. A. (1995). Menéndez Pelayo, Borges y “Los Teólogos”. Cuadernos hispanoamericanos, (539-540), 177-184.
BORGES, J. L. (1965). Introducción a la Literatura inglesa, Columba.
BORGES, J. L. (1992a). Obras Completas I. 1923-1936. Círculo de Lectores. (Incluye “Historia de la eternidad”, pp. 383-400).
BORGES, J. L. (1992b). Obras Completas II. 1941-1960. Círculo de Lectores. (Incluye “Kafka y sus precursores”, pp. 303-305, y “El ruiseñor de Keats”, pp. 310-312).
BORGES, J. L. (1993). Obras Completas IV. 1976-1985. Círculo de Lectores. (Incluye Siete noches, pp. 99-185).
BORGES, J. L. (2005). Arte poética. Seis conferencias. Crítica.
BORGES, J. L. (1997). Textos recobrados I (1919-1929). DeBolsillo. (Edición de Kindle).
BORGES, J. L. (2011). Textos recobrados II (1931-1955). DeBolsillo.
BRIDGES, R. (2015). Introduction. John Keats. The complete Poems, G. Thorn Drury (Ed.). George Routledge.
CERNUDA, L. (1974). Pensamiento poético en la lírica inglesa. Siglo XIX.
CASTANY PRADO, B. (2007). La tradición inglesa en la obra de Jorge Luis Borges, Tonos. Revista electrónica de Estudios filológicos, (14).
https://www.um.es/tonosdigital/znum14/secciones/estudios-3-borges.htm
COLVIN, S. (1909). Keats, The Project Gutenberg EBook of Keats (2012).
https://www.gutenberg.org/files/41688/41688-h/41688-h.htm
CORTÁZAR, J. (1954). Para una poética. La Torre. Revista general de la Universidad de Puerto Rico, (6), 121-138.
CORTÁZAR, J. (1996). Imagen de John Keats. Alfaguara. (Edición de Kindle).
CORTÁZAR, J. (2003). Nota preliminar. En L. Houghton, Vida y cartas de John Keats (pp. 7-12). Pre-textos.
CORTÁZAR, J. (2017). La urna griega en la poesía de John Keats (1946). En S. Yurkievich (Ed.), Obra crítica (pp.131-179). DeBolsillo.
CRUSAT, C. (2021). Precursor. En F. García Jurado (Dir.), Diccionario Hispánico de Tradición y Recepción Clásica (pp. 613- 619). Guillermo Escolar Editor S. L.
DE CASTRO, J. E. (2014). De Eliot a Borges: tradición y periferia. Iberoamericana, 7(26), 7–18. https://doi.org/10.18441/ibam.7.2007.26.7-18
DURÁN, F. (2012). Menéndez Pelayo contra Blanco White, o la heterodoxia como patología. En R. Teja y S. Acerbi (Dirs.), Historia de los heterodoxos españoles. Estudios, Real Sociedad Menéndez Pelayo (pp. 77-114). Ediciones Universidad de Cantabria.
ELIOT, T. S. (1932). Selected Essays, 1917-1932. Harcourt, Brace and Company.
ELIOT, T. S. (1941). Points of View. Faber and Faber LTD.
GARCÍA JURADO, F. (2021). La Eneida de Borges. Regreso a una obra subterránea. Guillermo Escolar.
GEISSENDOERFER, T. (1926). Carlyle and Jean Paul Friederich Richter. The Journal of English and Germanic Philology, 25(4), 540-553. https://www.jstor.org/stable/27702992
GONZÁLEZ VEGA, F. (2015). El experimentalismo lírico de Menéndez Pelayo. Entre clasicismo y modernismo. En R. E. Mandado Gutiérrez (Dir.), Menéndez Pelayo. Cien años después. Actas del Congreso Internacional (pp. 203-224). Universidad Internacional Menéndez Pelayo.
HALE SHACKFORD, M. (1924). Keats and Adversity. The Sewanee Review, (32), 474-487.
KEATS, J. (1925). Letters of John Keats to His Family and Friends, S. Colvin (Ed.). https://www.gutenberg.org/files/35698/35698-h/35698-h.htm
KEATS, J. (1947). Cartas de John Keats. (Prólogo de D. Traversi y trad. de C. Vázquez de Traversi. Juventud.
LLARULL, G. (2002). La tesis de la impersonalidad en John Keats y su influencia en algunas poéticas del siglo XX. Revista de Filosofía y Teoría Política, (34), 191-197.
LIZABE, G. I. (1999). ¿'Ubi sunt’ Jorge Manrique y Jorge Luis Borges? Recreación borgiana de una fórmula medieval tradicional. Revista de Literaturas Modernas, (29), 203-210.
LÓPEZ CALAHORRO, I. (2021). Poligénesis. En F. García Jurado (Dir.) Hispánico de Tradición y Recepción Clásica (pp. 584-595). Guillermo Escolar Editor S. L.
LOWELL, A. (1925). John Keats, 2vols. Houghton Mifflin Company.
MARTÍN RODRÍGUEZ, M. (2015). Del Fichero supremo a la Biblioteca de Babel: Salaverría, precursor de Borges. Anales de Literatura Hispanoamericana, (44), 281-303.
MATAMOROS, B. (2009). Ensayistas españoles (VIII). Marcelino Menéndez Pelayo. Rinconete. https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/abril_09/21042009_01.htm
MENÉNDEZ PELAYO, M. (2008a). Historia de las ideas estéticas. Hasta fines del siglo XV. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcb85q5
MENÉNDEZ PELAYO, M. (2008b). Historia de las ideas estéticas en España. Introducción al siglo XIX (I. Alemania, II. Inglaterra).
http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcz03n0
MENÉNDEZ PELAYO, M. (2008c). Historia de las ideas estéticas en España Introducción al siglo XIX. (III. Francia). https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmct72w8
MENÉNDEZ PELAYO, M. (2008d). La ciencia española. Tomo 2.
http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcb85q6
MENÉNDEZ PELAYO, M. (2008e). Ensayos de crítica filosófica. CSIC. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc5q5c1
MENÉNDEZ PELAYO, M. (2003). Historia de los heterodoxos españoles.
http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmch9937
MURRY, J. M. (1925). Keats and Shakespeare. Oxford University Press.
PAOLI, R. (1986). Borges y Schopenhauer. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 12(24), 173-208.
PORTEOUS, A. J. D. (1934). Platonist o Aristotelian? The Classical Review, 48(3), 97-105. https://www.jstor.org/stable/700449
RODRÍGUEZ MARTÍN, Mª C. (2008). El canto del ruiseñor: aproximación a las nociones de universal y particular en Borges. Thémata. Revista de Filosofía, (40), 235-244.
RUIZ CASANOVA, F. J. (2003). Menéndez Pelayo y los orígenes de los estudios de Recepción en España. En M. A. Vega Cernuda (coord.), Una mirada al taller de San Jerónimo: bibliografías, técnicas y reflexiones en torno a la traducción (pp. 21-28). Editorial Complutense.
SALINAS, P. (2003). Jorge Manrique o tradición y originalidad. Península.
SCHOPENHAUER, A. (2016). El mundo como voluntad y representación, 2 vol. (Trad. intr. y notas de P. López de Santamaría). Trotta.
THORPE, C. D. (1926). The mind of John Keats. Oxford University Press.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.