Una extraña armonía (1956), a play at the threshold of Antonio Buero Vallejo's production
PDF (Español (España))

Keywords

Teatro español del siglo XX
Antonio Buero Vallejo
Tragedia grotesca
Máscaras
Roles de género
Metateatro 20th Century Spanish Theatre
Antonio Buero Vallejo
Grotesque Tragedy
Masks
Gender roles
Metatheatre

Abstract

In this study, it is analyzed Una extraña armonía (1956), a play by Antonio Buero Vallejo which has gone almost unnoticed by critics since its publication in 1994. Within a historical-literary framework marked by both economic and creative crisis, Una extraña armonía, on the one hand, stems from a particular creative process as it is a request by the actor Alberto Closas and, on the other, reformulates the playwright’s aesthetic concerns, referring mainly to his conception of tragedy, coming closet o Carlos Arniches and his idea of grotesque tragedy. From this conception, it is explored the place of the text in Buero’s production, considering its relationship wirh other titles like Historia de una escalera (1949) or El terror inmóvil (1949), sharing a love triangle with them, which, despite its innovative structure, does not overturn traditional gender roles, and the presentation of themes or resources explored in, for example, El concierto de San Ovidio (1962) or Misión al pueblo desierto (1999).

https://doi.org/10.17811/arc.73.1.2023.385-412
PDF (Español (España))

References

Aristóteles (1978) Poética. Madrid: Gredos.

Arniches, C. (2017) La señorita de Trevélez. Madrid: Cátedra.

Buero Vallejo, A. (1979) El terror inmóvil. Murcia: Universidad de Murcia.

Buero Vallejo, A. (1994a) “El teatro en 1956”. En Iglesias Feijoo, L. Paco, M. (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos y artículos. Madrid: Espasa-Calpe, pp. 606-608

Buero Vallejo, A. (1994b) “La tragedia”. En Iglesias Feijoo, L. Paco, M. (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos y artículos. Madrid: Espasa-Calpe, pp. 632-660.

Buero Vallejo, A. (1994c) Una extraña armonía. En Iglesias Feijoo, L. Paco, M. (eds.) Obra completa I. Teatro. Madrid: Espasa-Calpe, pp. 621-693.

Buero Vallejo, A. (1999) Misión al pueblo desierto. Madrid: Espasa-Calpe

Buero Vallejo, A. (2011a) Historia de una escalera. Madrid: Espasa-Calpe.

Buero Vallejo, A. (2011b) El concierto de San Ovidio. Madrid: Espasa-Calpe.

Buero Vallejo, A. y Soto, V. (2016) Cartas boca arriba. Correspondencia (1954-2000). Madrid: Fundación Banco Santander.

Doménech, R. (1993) El teatro de Buero Vallejo. Una meditación española. Madrid: Gredos.

Gabriele, J. P. (2008) “Antonio Buero Vallejo, autor posmoderno. El ejemplo de Misión al pueblo desierto”. En Doménech, F. (ed.) Teatro español. Autores clásicos y modernos. Madrid: Fundamentos, pp. 297-308.

García Lorenzo, L. (1975) El teatro español hoy. Barcelona: Planeta.

Iglesias Feijoo, L. (1981) La trayectoria dramática de Antonio Buero Vallejo. Santiago de Compostela: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela.

Oliva, C. (1989) El teatro desde 1936. Madrid: Editorial Alhambra.

Pérez de Ayala, R. (1948) “La tragedia grotesca”, en Las máscaras. Buenos Aires: Espasa-Calpe, pp. 297-303.

Ruiz Ramón, F. (1995) Historia del teatro español. Siglo XX. Madrid: Cátedra.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.