A case of collaborative writing in the light of stylometry: Sabino Ordás
PDF (Español (España))

Keywords

Authorship attribution
Collaborative writing
Stylometry
Pseudonym
Sabino Ordás Atribución de autoría
Escritura colaborativa
Estilometria
Pseudónimo
Sabino Ordás

Abstract

At the end of the 1970s, specifically between November 1977 and November 1979, Juan Pedro Aparicio, José María Merino and Luis Mateo Díez began a collaborative writing adventure under the pseudonym Sabino Ordás. The aim of this work is to show how the traces of an author remain indelible, even despite the author's own will to hide. In this way, thanks to stylometry, we can detect the authorial responsibility of each of these three real authors in the different articles attributed to their common heteronym.

https://doi.org/10.17811/arc.74.1.2024.191-221
PDF (Español (España))

References

Aparicio, J. P., Díez, L. M. y Merino, J. M. (2002). Las cenizas

del Fénix de Sabino Ordás. Madrid: Calambur.

Barthes, R. (1994). La muerte del autor. En El susurro del

lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura (pp.65-71). Barcelona:

Paidós.

Blasco Pascual, F. J. y Ruiz Urbón, C. (2022). Análisis de

textos desde la estilometría. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Blasco, J. (2022). La boutade de la muerte del autor: el caso

de Carmen Mola. Anales de Literatura Española Contemporánea, 47

(3), 241-258.

Burrows, J. F. (2002). Delta: a measure of stylistic difference

and a guide to likely authorship. Literary and Linguistic Computing,

(3), 267-87.

Castro Díez, A. (2001). Sabino Ordás, una poética. León:

Diputación Provincial de León-Instituto Leonés de Cultura.

Castro Díez, A. (2002). Una biografía para Sabino Ordás. En

J. P. Aparicio, L. M. Díez Y J. M. Merino, Las cenizas del Fénix de

Sabino Ordás (pp. 21-57). Madrid: Calambur.

Castro Díez, A. (2018). Teoría y práctica del apócrifo. La

poética de Sabino Ordás en la narrativa de Juan Pedro Aparicio,

Luis Mateo Díez y José María Merino. E J. M. Pozuelo Yvancos

y N. Álvarez Méndez (Eds.), Pensamiento y creación literaria en

Sabino Ordás (pp. 45-71). Madrid: Visor.

Conte, R. (1970). Para una teoría de la literatura del exilio. En

R. Conte, Narraciones de la España desterrada (pp. 9-31). Barcelona:

Edhasa.

Cuesta Bustillo, J. (2008). La odisea de la memoria: historia de la

memoria en España, siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.

Eder, M., Kestemont, M. y Rybicki, J. (2016). Stylometry with

R: A Package for Computational Text Analysis. The R Journal, 16

(1), 1-15.

Foucault, M. (1969). Qu’est-ce qu’un auteur?. Bulletin de la

Société française de Philosophie, 3, 3-104.

García, C. J. (1995). La invención del grupo leonés. Estudio y

entrevistas. Madrid: Júcar.

Gregori, A. y Flecha, A. (2017). Sabino Ordás: entre la

reivindicación y el trauma. Siglo XXI. Literatura y Cultura

Españolas, 15, 43-57. https://doi.org/10.24197/sxxi.15.2017.43-57.

Jockers, M. L., Witten D. M. y Criddle, C. S. (2008).

Reassessing authorship of the Book of Mormon using delta and

nearrest shrunken centroid classification. Literary and Linguistic

Computing, 23 (4), 465-491.

Koppel, M. y Winter, Y (2014). Determining if two documents

are written by the same author. Journal of the Association for

Information Science and Technology, 65 (1), 178-187.

Lanz, J. J. (2007). La poesía durante la Transición y la generación

de la democracia. Madrid: Devenir.

Larraz, F. (2012) El lugar de la narrativa del exilio en la

literatura española. Iberoamericana. América Latina, España,

Portugal: Ensayos sobre letras, historia y sociedad, 12 (47), 101-114.

Larraz, F. (2019). Las trampas de la normalización. El escritor

retornado en la crítica literaria en prensa durante la Transición.

En A. Sarría Buil (Coord.), Retornos del exilio republicano español:

dilemas, experiencias y legados (pp. 161-177). Madrid: Ministerio de

Justicia.

Martínez Cachero, J. M. (1985). La novela española entre 1936

y 1980. Historia de una aventura. Madrid: Castalia.

Merino, J. M. (1994). “Los libros vacíos”. En Cuentos del Barrio

del Refugio (pp. 223-237). Madrid: Alfaguara.

Merino, J. M. (2004). Noticias de Sabino Ordás. Ínsula, 688

(abril), 5-6.

Mosteller, F. y Wallace, D. L. (1963). Inference in an

authorship problem. Journal of the American Statistical Association,

(302), 275-309.

Ordás, S. (1980). Prólogo. En Juan Pedro Aparicio y José

María Merino, Los caminos del Esla (pp. 9-23). León: Everest.

Ordás, S. (1985). Las cenizas del Fénix, edición de Juan Pedro

Aparicio, Luis Mateo Díez y José María Merino. León: Diputación

Provincial de León.

Ramírez Esparza, N., Pennebaker, J. W., García, F. A. y Suriá,

R. (2007). La psicología del uso de las palabras: un programa de

computadora que analiza textos en español. Revista Mexicana de

Psicología, 24 (1), 85-99.

Ruiz Urbón, C. (2023). Sobre la validez de los análisis

cuantitativos en los estudios de autoría de textos breves: el

caso particular de los entremeses del Siglo de Oro. Ogigia.

Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 33, 69-96. https://doi.

org/10.24197/ogigia.33.2023.69-96.

Sanz Villanueva, S. (2017). El tiempo literario de Sabino

Ordás. En J. M. Pozuelo Yvancos y N. Álvarez Méndez (Eds.),

Pensamiento y creación literaria en Sabino Ordás (pp. 17-41). Madrid:

Visor.

Smith, P. W. H. y Aldridge, W. (2011). Improving authorship

attribution: optimizing Burrows’ Delta Method. Journal of

Quantitative Linguistics, 18 (1), 63-81.

Vilarós, T. M. (2018). El mono del desencanto. Una crítica

cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XIX.

Whissell, C. (1996). Análisis estilométrico tradicional y

emocional de las canciones de los Beatles Paul McCartney y John

Lennon. Informática y Humanidades, 30, 257-65.

Whissell, C. (2023). Emotion and Measurement. En Engaging

with Emotion (pp. 189-206). Cham: Springer.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.