Abstract
At the end of the 1970s, specifically between November 1977 and November 1979, Juan Pedro Aparicio, José María Merino and Luis Mateo Díez began a collaborative writing adventure under the pseudonym Sabino Ordás. The aim of this work is to show how the traces of an author remain indelible, even despite the author's own will to hide. In this way, thanks to stylometry, we can detect the authorial responsibility of each of these three real authors in the different articles attributed to their common heteronym.
References
Aparicio, J. P., Díez, L. M. y Merino, J. M. (2002). Las cenizas
del Fénix de Sabino Ordás. Madrid: Calambur.
Barthes, R. (1994). La muerte del autor. En El susurro del
lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura (pp.65-71). Barcelona:
Paidós.
Blasco Pascual, F. J. y Ruiz Urbón, C. (2022). Análisis de
textos desde la estilometría. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Blasco, J. (2022). La boutade de la muerte del autor: el caso
de Carmen Mola. Anales de Literatura Española Contemporánea, 47
(3), 241-258.
Burrows, J. F. (2002). Delta: a measure of stylistic difference
and a guide to likely authorship. Literary and Linguistic Computing,
(3), 267-87.
Castro Díez, A. (2001). Sabino Ordás, una poética. León:
Diputación Provincial de León-Instituto Leonés de Cultura.
Castro Díez, A. (2002). Una biografía para Sabino Ordás. En
J. P. Aparicio, L. M. Díez Y J. M. Merino, Las cenizas del Fénix de
Sabino Ordás (pp. 21-57). Madrid: Calambur.
Castro Díez, A. (2018). Teoría y práctica del apócrifo. La
poética de Sabino Ordás en la narrativa de Juan Pedro Aparicio,
Luis Mateo Díez y José María Merino. E J. M. Pozuelo Yvancos
y N. Álvarez Méndez (Eds.), Pensamiento y creación literaria en
Sabino Ordás (pp. 45-71). Madrid: Visor.
Conte, R. (1970). Para una teoría de la literatura del exilio. En
R. Conte, Narraciones de la España desterrada (pp. 9-31). Barcelona:
Edhasa.
Cuesta Bustillo, J. (2008). La odisea de la memoria: historia de la
memoria en España, siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.
Eder, M., Kestemont, M. y Rybicki, J. (2016). Stylometry with
R: A Package for Computational Text Analysis. The R Journal, 16
(1), 1-15.
Foucault, M. (1969). Qu’est-ce qu’un auteur?. Bulletin de la
Société française de Philosophie, 3, 3-104.
García, C. J. (1995). La invención del grupo leonés. Estudio y
entrevistas. Madrid: Júcar.
Gregori, A. y Flecha, A. (2017). Sabino Ordás: entre la
reivindicación y el trauma. Siglo XXI. Literatura y Cultura
Españolas, 15, 43-57. https://doi.org/10.24197/sxxi.15.2017.43-57.
Jockers, M. L., Witten D. M. y Criddle, C. S. (2008).
Reassessing authorship of the Book of Mormon using delta and
nearrest shrunken centroid classification. Literary and Linguistic
Computing, 23 (4), 465-491.
Koppel, M. y Winter, Y (2014). Determining if two documents
are written by the same author. Journal of the Association for
Information Science and Technology, 65 (1), 178-187.
Lanz, J. J. (2007). La poesía durante la Transición y la generación
de la democracia. Madrid: Devenir.
Larraz, F. (2012) El lugar de la narrativa del exilio en la
literatura española. Iberoamericana. América Latina, España,
Portugal: Ensayos sobre letras, historia y sociedad, 12 (47), 101-114.
Larraz, F. (2019). Las trampas de la normalización. El escritor
retornado en la crítica literaria en prensa durante la Transición.
En A. Sarría Buil (Coord.), Retornos del exilio republicano español:
dilemas, experiencias y legados (pp. 161-177). Madrid: Ministerio de
Justicia.
Martínez Cachero, J. M. (1985). La novela española entre 1936
y 1980. Historia de una aventura. Madrid: Castalia.
Merino, J. M. (1994). “Los libros vacíos”. En Cuentos del Barrio
del Refugio (pp. 223-237). Madrid: Alfaguara.
Merino, J. M. (2004). Noticias de Sabino Ordás. Ínsula, 688
(abril), 5-6.
Mosteller, F. y Wallace, D. L. (1963). Inference in an
authorship problem. Journal of the American Statistical Association,
(302), 275-309.
Ordás, S. (1980). Prólogo. En Juan Pedro Aparicio y José
María Merino, Los caminos del Esla (pp. 9-23). León: Everest.
Ordás, S. (1985). Las cenizas del Fénix, edición de Juan Pedro
Aparicio, Luis Mateo Díez y José María Merino. León: Diputación
Provincial de León.
Ramírez Esparza, N., Pennebaker, J. W., García, F. A. y Suriá,
R. (2007). La psicología del uso de las palabras: un programa de
computadora que analiza textos en español. Revista Mexicana de
Psicología, 24 (1), 85-99.
Ruiz Urbón, C. (2023). Sobre la validez de los análisis
cuantitativos en los estudios de autoría de textos breves: el
caso particular de los entremeses del Siglo de Oro. Ogigia.
Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, 33, 69-96. https://doi.
org/10.24197/ogigia.33.2023.69-96.
Sanz Villanueva, S. (2017). El tiempo literario de Sabino
Ordás. En J. M. Pozuelo Yvancos y N. Álvarez Méndez (Eds.),
Pensamiento y creación literaria en Sabino Ordás (pp. 17-41). Madrid:
Visor.
Smith, P. W. H. y Aldridge, W. (2011). Improving authorship
attribution: optimizing Burrows’ Delta Method. Journal of
Quantitative Linguistics, 18 (1), 63-81.
Vilarós, T. M. (2018). El mono del desencanto. Una crítica
cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XIX.
Whissell, C. (1996). Análisis estilométrico tradicional y
emocional de las canciones de los Beatles Paul McCartney y John
Lennon. Informática y Humanidades, 30, 257-65.
Whissell, C. (2023). Emotion and Measurement. En Engaging
with Emotion (pp. 189-206). Cham: Springer.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.