Abstract
This research presents and includes more than a dozen of Pío Baroja’s forgotten works from the press. The purpose is to bring them together with other already known writings of the same genre, to create a true complete work by the Basque writer. The collection presented here is the result of inquiries in several Spanish newspaper archives. In addition to the variety of their length, the three main subjects within are: literature from different perspectives; two cities in which the author lived for a while, Paris and San Sebastian; and Pío Baroja’s high regard for women.
References
ALONSO, C. (1998). Pío Baroja en El Imparcial y en Nuevo Mundo. Diez artículos ignorados. Montearabí, 27, 31-99.
ANCOS MORALES, B. de (1998). Pío Baroja: Literatura y periodismo en su obra. Madrid: Fundación Universitaria Española.
ARA TORRALBA, J. C. (2002). Baroja: impiedades textuales. En Juan Carlos Ara Torralba y José Carlos Mainer (Eds.), Los textos del 98, 181-234. Valladolid: Universidad de Valladolid.
BAROJA, P. (2000). Obras Completas, XVI. Barcelona: Círculo de Lectores.
BAROJA, P. (1985 [1917]). Juventud, egolatría. Madrid: Caro Raggio.
BAROJA, P. (1983a [1948]). La intuición y el estilo. Madrid: Caro Raggio.
BAROJA, P. (1983b [1949]). Bagatelas de otoño. Madrid: Caro Raggio.
BAROJA, P. (1982a [1904]). El Tablado de Arlequín. Madrid: Caro Raggio.
BAROJA, P. (1982b [1918]). Las horas solitarias. Madrid: Caro Raggio.
BAROJA, P. (1982c [1944]). Familia, infancia y juventud. Madrid: Caro Raggio.
BAROJA, P. (1982d [1945]). Final del siglo XIX y principios del XX. Madrid: Caro Raggio.
BAROJA, P. (1973 [1906]). Los últimos románticos.Madrid: Caro Raggio.
CARABIAS, J. (1998). Como yo los he visto. Encuentros con Valle-Inclán, Unamuno, Baroja, Marañón, Pastora Imperio, Ramiro de Maeztu y Belmonte. Madrid: El País-Aguilar.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (ed.) (1999). Pío Baroja. Desde el exilio. Madrid: Caro Raggio.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (ed.) (2001). Pío Baroja. Libertad frente a sumisión. Madrid: Caro Raggio.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (ed.) (2003). Pío Baroja. Los inéditos de “HOY”. Madrid: Caro Raggio.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2011). Coincidencias y diferencias en la vida y en las ideas entre Ramón María del Valle-Inclán y Pío Baroja. Boletín de la Real Sociedad Bascongada de los Amigos del País, 1-2, 485- 522.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (ed.) (2014). Pío Baroja. Corresponsalía de guerra y otros textos olvidados. Madrid: Caro Raggio.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2015). Última gavilla de textos desconocidos de Pío Baroja. Boletín de la real Sociedad de los Amigos del País, 1-2, 411-446.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2018). Tres artículos ignorados del escritor español Pío Baroja. Bulletin Hispanique, 73, 663-678.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2019a). Una conferencia olvidada de Pío Baroja en 1933, contextualizada en su obra narrativa del año anterior. Cuadernos de Investigación Filológica, 45, 75-108.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2019b). Nuevos textos de Pío Baroja recuperados (1901-1930). RILCE. Revista de Filología, 2, 501-520.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2020). Artículos de Pío Baroja en la prensa de Falange Española Tradicionalista y de las J.O.N.S. en 1941. Sancho el Sabio: revista de cultura e investigación vasca, 43, 225-244.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2022). Investigaciones sobre Pío Baroja y Miguel de Unamuno.Madrid: Lekla Ediciones.
GARCÍA DE JUAN, M. Á. (2023). Escritos de Pío Baroja en la prensa española desde el final de la guerra civil hasta 1955. Recuperación de los desconocidos. Creneida: Anuario de Literaturas Hispánicas, 11, 359-386.
LONGARES, M. (ed.) (1972). Pío Baroja. Escritos de Juventud. Madrid: Cuadernos para el Diálogo.
MAINER, J. C. (2012). Pío Baroja. Madrid: Taurus.
RIVAS, A. (2017). Mujeres barojianas. Pamplona: IPSO Ediciones.
SALVADOR PLANS, A. (1983). Baroja y la novela de folletín. Cáceres: Universidad de Cáceres.
SÁNCHEZ-OSTIZ, M. (1921). Pío Baroja, a escena. Una biografía a contrapelo. Sevilla: Renacimiento.
SOTELO VÁZQUEZ, A. (1990). Pío Baroja en 1901. Bulletin Hispanique, 2, 857- 870.
URRUTIA SALAVERRI, L. (ed.) (1973). Pío Baroja. Hojas sueltas I y II. Madrid: Caro Raggio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
