The evolving University. Walking towards a sustainable and responsible future in an informed way
PDF (Español (España))

Keywords

learning
teaching
training
change
ecosystem
educational innovation aprendizaje
enseñanza
formación
ecosistema
cambio
innovación educativa

How to Cite

Arreguit, X., & Álvarez Arregui, E. (2021). The evolving University. Walking towards a sustainable and responsible future in an informed way. Riaices, 3(1), 5–14. https://doi.org/10.17811/ria.3.1.2021.5-14

Abstract

Abstract

The current Society is characterized by its complex, interdependent, dynamic and informative nature where persons and legal entities are integrated into a political, social, economic, ecological, physical and finite environment with limited resources. In this context, different macro-trends are being consolidated that make new economic, political and social models germinate that force people to permanently adapt their skills, necessary to avoid generating polarizations, exclusions and literacy gaps that must be addressed from new coordinates. Universities that have been places of generation and transmission of knowledge must understand, accept and adapt to the emerging context and anticipate future situations, since if they do not do so, their missions will be doomed to irrelevance and will be displaced as educational agents and references. In this document, reference is made to this process of change and emerging proposals that are already working to build a sustainable and responsible future are valued.

https://doi.org/10.17811/ria.3.1.2021.5-14
PDF (Español (España))

References

Álvarez-Arregui, E. (2002). Acción directiva y cultura escolar. Influencia del liderazgo en el desarrollo institucional de los centros educativos. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (2019). Evolución de la Universidad en la Sociedad del Aprendizaje y la Enseñanza. El valor de las competencias en el desarrollo profesional y personal. Aula Abierta, 48, 4, 349-372.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2017). Universidad, Investigación y Conocimiento: Avances y Retos. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2018). Universidad, Investigación y Conocimiento: comprensión e intervención en una sociedad compleja. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2019). Universidad, Investigación y Conocimiento: La Transversalidad como referente del desarrollo profesional y personal. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. (Coord.) (2020). Universidad, Investigación y Conocimiento: El valor de la I+D+i para evolucionar hacia una sociedad sostenible y responsable. Oviedo. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Álvarez-Arregui, E. y Arreguit, X. (2019). El futuro de la Universidad y la Universidad del futuro. Ecosistemas de formación continua para una sociedad de aprendizaje y enseñanza sostenible y responsable. Aula Abierta, 48, 4, 447-479.

Álvarez-Arregui, E. y Rodríguez-Martín, A. (2015). Aprender a mirar las organizaciones desde una visión inclusiva. Avanzando desde la práctica hacia un modelo ecosistémico de formación y gestión. Oviedo: Editorial Ediuno.

Álvarez-Arregui, E.; Rodríguez-Martín, A.; Agudo Prado, S.; y Arreguit, X. (2017). Inclusive ecosystem model for the management of knowledge, training and Innovation: progress, difficulties and challenges. Aula Abierta, 46, 97-104.

Álvarez-Arregui, E.; Rodríguez-Martín, A.; Madrigal Maldonado, R.; Grossi –Sampedro, B. G.; y Arreguit, X. (2017). Ecosystems of media training and competence. International assessment of its implementation in Higher Education. Comunicar, 51, XXV, 105-114.

Álvarez-Arregui, E.; Rodríguez-Martín, A.; y Ribeiro Gonçalves, F. (2013). Los ecosistemas de formación blended learning en la práctica universitaria. Valoración de los estudiantes sobre su implementación. Revista Portuguesa de Educaçao, 26 (1), 143-177.

Arreguit, X. (2018). Gestión del Conocimiento y Gobernanza de ecosistemas de base tecnológica. Documento empresarial interno policopiado. Lausanne: Innobridge.

Arreguit, X. y Jean-François, H. (2019). Competencias y educación para los trabajos y desafíos del mañana: La perspectiva de una empresa. Aula Abierta, 48, 4, 373-393.

Barr, R. & Tagg, J. (1995). From teaching to learning: a new paradigm for undergraduate education. Change: The Magazine of Higher Learning, 27(6), 12-25.

Bolívar, A. (1999a). Cómo mejorar los centros educativos. Madrid. Editorial Síntesis.

Booth, T. & Ainscow. M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid. OEI/FUHEM.

Brodo, J. A. (2006). Today's Ecosystem of e-learning. Trainer Talk, Professional Society for Sales y Marketing Training, vol. 3, Nº 4, 2006.

Buckland, R. (2009). Private and Public Sector Models for Strategies in Universities. British Journal of Management, 20(4), 524-536. (http://goo.gl/bPvxVt) (2016-11-25).

Caena, F. y Stringher, C. (2020). Hacia una nueva conceptualización del Aprender a Aprender. Aula Abierta, 49, 3, 199-216.

Castells, M. (1999). La era de la información. Fin de milenio. Vol. 3. Madrid: Alianza.

Chang, V., & Lorna, U. (2008). Governance for e-learning ecosystem. In E. Chang, & F. Hussain (Ed.). Second IEEE International Conference on Digital Ecosystems and Technologies, 340-345. Phitsanulok (Thailand): Institute of Electrical and Electronics Engineers.

Dimitrov, V. (2001). Learning Ecology for Human and Machine Intelligence: A Soft Computing Approach. Studies in Fuzziness and Soft Computing, 81, 386-393. (http://goo.gl/TgXmvW) (2016-11-01).

Fullan, M. (1991). The new meaning of Educational change. Nueva York/Londres. Teachers College. Press/Cassell. (Traducida al castellano por Octaedro–Barcelona en 2002 bajo el título Los nuevos significados del cambio en educación).

Gairín, J. (2003). El profesor universitario en el siglo XXI. MONEREO, C. & POZO, J. I. (Eds.). La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía. Barcelona. Síntesis. 119-139.

Gütl, C., & Chang, V. (2009). Ecosystem-based Theorical Models for Learning in Environments of the 21st Century. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 7, 1-11. (http://goo.gl/IhZOwg) (14-12-2015).

Hargreaves, A. (1998). Profesorado, cultura y posmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid. Morata. (1ª edición en castellano en 1996; original en inglés Changing Teachers, Changing Times. Teacher’s work and Culture in the Postmodern Age, 1994. Londres. Cassell).

Ismail, J. (2001). The Design of an e-Learning System beyond the Hype. Internet and Higher Education, 4(3-4) 329-336. (http://goo.gl/rqLPzA) (2017-12-17).

Morín, E. (2009). Anotaciones para un nuevo Emilio: transmisión sistemática del conocimiento. Signo y Pensamiento, 56, 42-49

Murga Menoyo, Mª. & Quicios García, Mª. P. (coord.). La reforma de la universidad. Cambios exigidos para la nueva Europa. Madrid. Dykinson.

Popkewitz, Th. (1994). Sociología política de las reformas educativas. El poder/saber en la enseñanza, la formación del profesorado y la investigación. Madrid. Morata-Fundación Paideia.

Rodríguez-Martín, A.; Álvarez-Arregui, E. y Ordiales-Iglesias, T. (2020). Huellas para la inclusión. Oviedo. Textos Universitarios.

Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization. N. Y. Dobuleday. (Trad. esp. 1992, La quinta disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta del aprendizaje. Barcelona: Granica).

Shrivastava, P. (1998). Knowledge Ecology: Knowledge Ecosystems for Business Education and Training. Lewisburg: Bucknell University Press.

Tonucci, F. (2009a). Ciudades a escala humana: la ciudad de los niños. Revista de Educación, número extraordinario, 147-168.

Uden, L., Wangsa, I.T., & Damiani, E. (2007). The future of e-Learning: E-learning ecosystem. Digital EcoSystems and Technologies Conference, 7, 113 -117. https://doi.org/10.1109/DEST.2007.371955.

Weick, K. E. (1976). Educational Organizations as Loosely Coupled Systems. Administrative Science Quarterly, 21, 1-19.

Wilkinson, D. (2002). The Intersection of Learning Architecture and Instructional Design in e-Learning’, ECI Conference on e-Technologies in Engineering Education: Learning Outcomes Providing Future Possibilities, 213-221.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Riaices