Elección, análisis y uso de herramientas didácticas para la enseñanza de las Ciencias Sociales. La importancia de la detección de anacronismos y falta de rigor histórico en un videojuego
PDF (Español (España))

How to Cite

Martín-Antón, J., Valdés-Gonzaléz, A., & Jimeno Rodríguez, D. . (2021). Elección, análisis y uso de herramientas didácticas para la enseñanza de las Ciencias Sociales. La importancia de la detección de anacronismos y falta de rigor histórico en un videojuego. Riaices, 3(2), 17–26. https://doi.org/10.17811/ria.3.2.2021.17-26

Abstract

Video games have become an important entertainment medium to which much of the leisure time is spent. In education, they are valued positively when they are used to arouse the curiosity and interest of students. For this reason, many teachers invite their students to use them with the intention that, in this way, some subjects, such as history, are more attractive to them. There are many games that are surrounded by settings, events and characters that have existed and were relevant at some point in history. However, not all video games accurately show past tenses and for a teacher who is not an expert in a specific context, these errors can go unnoticed. We show, from the analysis of a video game, an example of how inaccurate these video games can be. However, we consider that by taking a suitable approach and knowing the weaknesses of the video game, it can also be a valid teaching tool.

https://doi.org/10.17811/ria.3.2.2021.17-26
PDF (Español (España))

References

Aguilar Fernández, P. (2008). Políticas de la memoria y memorias de la política. Madrid: Alianza Editorial.

Akkerman, S.; Admiraal, W.; Huizenga, J. (2009). Storification in History education: A mobile game in and about medieval Amsterdam, Computers & Education, 52, 449-459.

Area Moreira, M. y González, C.S. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI 33(3), 15-38. http://dx.doi.org/10.6018/j/240791

Ayén, F. (2010) Aprender historia con el juego Age of Empires. Clio, 36, 1-3.

Bishop, M. (2016). The Gladius: The Roman Short Sword. Oxford: Osprey Publishing.

Burton, R. F. (1987). The book of the sword. Nueva York: Dover Publications Inc.

Chapman, A. (2016). Digital Games as History: How Videogames Represent the Past and Offcer Access to Historical Practice. Londres: Routledge.

Contreras, R.S., Eguia, J.L., Solano, L. (2011). Videojuegos como un entorno de aprendizaje. El caso de Monturiol el joc. Icono14, 9(2), 249-261.

Cuenca, J. Mª y Martín, J. (2010) La resolución de problemas n la enseñanza de las ciencias sociales a través de videojuegos. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 63, 32-42.

Charsky, D. (2010). From Edutainment to Serious Games: A Change in the Use of Game Characteristics. Games and Culture, 5(2), 177-198.

Del Moral, M. E. (2003) Análisis de los videojuegos desde la convergencia de aspectos psico-educativos, técnicos y estéticos. Comunicación y Pedagogía, nuevas tecnologías y recursos didácticos, 191, 57-65.

Donaire Abanco, L. y Triadó J.R. (1999). Arte Romano. Barcelona: Parramón Ediciones.

Dondi, C., Edvinsson, B. y Moretti, M. (2004). Why choose a game for improving learning and teaching processes? En Pivec, M., Koubek, A. and Dondi, C (ed.) Guidelines for game-based learning. Pabst Science Publ, Lengerich, 20-76.

Dondlinger, M. (2007). Educational Video Game Design: A Review of the Literature. Journal of Applied Educational Technology, 4(1), 21-31.

Eraut, M. (2004) Informal learning in the workplace. Studies in Continuing Education. 26(2), 247-273. doi: 10.1080/15803704200022524

Esnaola, G. A., Revuelta, F. I. (2010). Videojuegos y aprendizaje: formación profesorado en entornos inmersivos Herramientas colaborativas y desarrollo de contenidos. Actas del X Encuentro Internacional Virtual Educa Argentina 2009. Recuperado de www.virtualeduca.info/ponencias2009/418/VIDEOJUEGOS%2520Y%2520APRENDIZAJE.doc

Frasca, G. (2001). Videogames of the Oppressed: Videogames as a Means for Critical Thinking and Debate. Georgia: Institute of Technology.

Gabucci, A. (2005). Roma. Barcelona: Novoprint.

García Raso, D. (2018) Eso no estaba en mi libro de historia de los videojuegos. Córdoba: Editorial Almuzara

Gee, J. P. (2003). What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy. New York: Palgrave Macmillan.

Gee, J. P. (2008). Video Games and Embodiment. Games and Culture, 3(3-4), 253-263. https://doi.org/10.1177/1555412008317309

González del Águila, A. (2010). Videojuegos: ¿una herramienta para la historia? Granada: Grupo editorial AJEC

Gros, B. (2004). Pantallas, juegos y educación. La alfabetización digital en la escuela. Bilbao: Desclée.

Hamari, J. y Koivisto, J. (2013). Social motivations to use gamification: an empirical study of gamifying exercise. Proceedings of the 21st European Conference on Information Systems. Utrecht, Holanda. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/236269293_Social_motivations_to_use_gamification_An_empirical_study_of_gamifying_exercise

Ibagón, N. J. (2018). Videojuegos y enseñanza aprendizaje de la historia. Análisis desde la producción investigativa. Revista Educación y Ciudad, 35, 125-136.

Irigaray, M. V. y Luna, M.R. (2014). La enseñanza de la Historia a través de videojuegos de estrategia. Dos experiencias áulicas en la escuela secundaria. Clío & Asociados. (19), 411-437.

Jenkins, H. & Squire, K. (2003). “Harnessing the power of games in education”. Insight, 3. 5-33.

Jiménez, F. (2018). “La historia no fue así”: reflexiones sobre el fenómeno de la historia contrafáctica en los videojuegos históricos. CLIO. History and History teaching (44), 94-113.

Juul, J. (2005). Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge: MIT Press.

Mérida, R., Angulo, J., Jurado, M., Diaz, J. (2011). Student Training in Transversal Competences at the University of Cordoba. European Educational Research Journal, 10(1), 34-52. http://dx.doi.org/10.2304/eerj.2011.10.1.34

McFarlane, A., Sparrowhawk, A. y Heald, Y. (2002). Report on the educational use of games: an exploration by TEEM of the contribution which games can make to the education process. Recuperado de http://consilr.info.uaic.ro/uploads_lt4el/resources/pdfengReport%20on%20the%20educational%20use%20of%20games.pdf

Macías Villalobos, C. (2013). Aplicaciones didácticas de los videojuegos en el ámbito del mundo clásico. Revista de estudios Latinos (ReLat) 13, 203-238.

Montenegro Duque, A (1983). Roma. Manual de Historia Universal. Tomo IV. Madrid: Ediciones Nájera.

Nossov, K. (2009). Gladiator: Rome's Bloody Spectacle. Oxford: Osprey Publishing.

Quintero, D.L. (2018). Didáctica de las Ciencias Sociales a través de los videojuegos. Investigación y experimentación del juego Assassin’s Creed Origins, para posible propuesta didáctica sobre la enseñanza del patrimonio y la cultura del Antiguo Egipto. CLIO. History and History teaching, 43, 54-81.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 1 de marzo de 2014, 19349- 19420.

Rivero, P. (2009). El aprendizaje del mundo romano: fuentes de conocimiento no formal del alumnado de secundaria. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 23, 61-69.

Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille P., Marianov, V., Correa M., Flores, P., Grau, V., Lagos, F., López, X., López, V., Rodríguez, P. y Salinas, M. (2003). Beyond Nintendo: design and assessment of educational video games for first and second grade students. Computers & Education 40(1), 71-94.

Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of Play: Game Design Fundamentals. Cambridge: MIT Press.

Scolari, C. (2016) Estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Revista TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación), (103), 1-9.

Sepúlveda Castro, G. (2020). Transgamificación y cultura: del videojuego como producto cultural al videojuego como totalidad cultural. Cuaderno del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, 98, 175 - 187.

Capcom (2005). Shadow of Rome. (Play Station) [Videojuego]. Estados Unidos: Capcom Co. Ltd.

Suetonio Tranquilo, C. (1998). Vidas de los Césares. Edición de Vicente Picón. Madrid: Ediciones Cátedra.

Téllez, D. e Iturriaga, D. (2014). Videojuegos y aprendizaje de la Historia: la saga Assasin’s Creed. Contextos Educativos, 17, 145-155.

Valverde Berrocoso, J. (2010) Aprendizaje de la Historia y Simulación Educativa. Tejuelo, 9, 83-99.

Villalobos, J. Mª. (2015) Cine y videojuegos. Un diálogo transversal. Sevilla: Ediciones Héroes de Papel.

Villalustre, L. y del Moral, Mª. E. (2019) Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Revista Digital Education, 27, 13-31.

Wheeler, M. (1964). El Arte y la Arquitectura de Roma. Barcelona: Ediciones Destino, S.A.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Riaices