The value of transversal skills in vulnerable people
PDF (Español (España))

Keywords

Orientación
Competencias
Desempleo
Vulnerabilidad
Aprendizaje a lo largo de la vida Guidance
skills
unemployment
vulnerability Orientação
Habilidades
Desemprego
Vulnerabilidade
Aprender ao longo da vida

How to Cite

Gonzalez Melgar, C., & Rodríguez-Fernández, C. (2023). The value of transversal skills in vulnerable people . Riaices, 5(1), 15–20. https://doi.org/10.17811/ria.5.1.2023.15-20

Abstract

Precarious employment and unemployment are becoming widespread in our society as a structural problem associated with increased vulnerability. The role and usefulness of lifelong learning through individualised pathways that include especially attitudinal skills are the subject of our research. In this respect, a qualitative research design is presented on which skills have the greatest impact on employability. The sample includes 525 unemployed people in vulnerable situations in Asturias who participate in job search projects. The results show that competences are valued, especially those related to personal skills. The results highlight the role of lifelong learning in competences that have a labour, personal and social impact.

https://doi.org/10.17811/ria.5.1.2023.15-20
PDF (Español (España))

References

Adecco Employer (Ed.) (2021). Informe Adecco sobre perfiles deficitarios y escasez de talento en España. Adecco Research. https://bit.ly/3bKjlB8

Alles, M.A. (2011). La incidencia de las competencias en la empleabilidad de profesionales. Académica Española.

Álvarez-Arregui, E. & Arreguit, X. (2019). The future of the University and the University of the Future. Ecosystems of continuous training for a learning and teaching society sustainable and responsible. Aula Abierta, 48(4), 447-480.

Álvarez-Arregui, E. (2018). Universidad, Investigación y Conocimiento: comprensión e intervención en una sociedad compleja. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Blázquez, M.L, Masclans, R. y Canals, J. (2019). El futuro del empleo y las competencias profesionales del futuro: la perspectiva de las empresas. Instituto de Estudios Superiores de empresa. https://bit.ly/3NswnF3

Bonet, A. J. (2009). La ciudadanía como proceso de emancipación. Retos para el ejercicio de ciudadanías de alta intensidad. Astrolabio: revista internacional de filosofía (9), 13-24. https://bit.ly/3FGs0nY

Caixa Bank Informe (2022). Cambios en los perfiles profesionales y necesidades de Formación Profesional en España. Perspectiva 2030. CaixaBank Dualiza. https://bit.ly/40iY3l5

Cano García, E. (2005). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Educatio Siglo XXI, 23, 231–233. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/educatio/article/view/126

Castel, R. (1992). La inserción y los nuevos retos de las intervenciones sociales. En F. R. Alvarez-Uría, Marginación e inserción: los nuevos retos de las políticas sociales (25-36). Endymion.

Collell, J. y Escudé, C. (2006). Maltrato entre alumnos (I). Presentación de un cuestionario para evaluar les relaciones entre iguales. CESC Conducta y experiencias sociales a clase. Ámbitos de Psicopedagogía, 12, 812-825. https://bit.ly/3U2XQ2m

Cortina-Orts, A. (2005). Ética de la empresa, no sólo responsabilidad social. Revista de empresa: La fuente de ideas del ejecutivo (11), 40-49. http://bit.ly/3SYZEs4

Esteve, J. M. (2009). La profesión docente en Europa: perfil, tendencias y problemática. La formación inicial. Revista de Educación, 340, 19-86. http://bit.ly/3NuPvlz

González-Melgar, C. (2022). Competencias transversales para la empleabilidad de personas en situación de vulnerabilidad. Tesis Doctoral, Inédita.

Jennings, P. A. y Greenberg, M. T. (2009). The Prosocial Classroom: Teacher Social and Emotional Competence in Relation to Student and Classroom Outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. https://bit.ly/3haWKmU

Kupermic, G.P., Leadbeater, B.J. y Blatt, S.J (2001). School social climate and individual differences in vulnerability to psychopathology among middle school students. Journal of School Psychology, 39(2), 141-159.https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/S0022-4405(01)00059-0

Mac Kinsey Company (2018). Notes from the ai frontier modeling the impact of ai on the world economy. Mac Kinsey Global Institute.

OCDE (2015). Panorama de la educación. Secretaría general técnica. https://bit.ly/3fqWiQX

OIT (2020). Perspectivas sociales y del empleo en el mundo – Tendencias 2020. OIT. https://bit.ly/3Dur437

Perrenoud, P. (2008). Construir las competencias, ¿es darles la espalda a los saberes? Revista de Docencia Universitaria, 6(2), 53-159. https://bit.ly/3DViHiw

Rodríguez-Mantilla, J. y Fernández-Díaz, M. J. (2015). Diseño y validación de un instrumento de medida del clima en centros de

educación secundaria. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 18(1), 71-98. https://bit.ly/3T67bFf

UNESCO (2021). Informe de la Comisión Internacional sobre el Futuro de la Educación. UNESCO. https://bit.ly/40iY3l5

Vega-Fuente, A., Aramendi-Jauregui, P. y Garín-Casares, S.M. (2012). Adolescentes y jóvenes. Zerbitzuan: Gizarte, 52, 167-178.

Wellington, J. (2005). The “soft skills” of success: Be it high tech, low tech, or no tech. Vital Speeches of the Day, 71, 624. http://bit.ly/3haR0Ju

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Riaices