"Dead city of gentry". The dead city in the end of 19th century in Spain through Campos de Castilla by Antonio Machado
PDF (Español (España))

Keywords

dead city
the end of 19th century
Antonio Machado
Jeune Belgique
Castilla ciudad muerta
fin de siglo
Antonio Machado
Jeune Belgique
Castilla

Abstract

This research tries to deepen the Spanish-Belgian literary relations during the end of the 19th century through the poetics of the dead city. To this end, a theoretical approach to Belgian spatial poetics promoted by the Jeune Belgique movement has been carried out, based on the works of Jeannine Paque, Christian Berg and Paul Gorceix, among others. Secondly, the topic of the dead city has been addressed through the works of Georges Rodenbach Brujas, la muerta and Le Règne du Silence, to later analyzed its adaptation to Spanish literature through the image of Castilla. Finally, a critical-comparative analysis of the dead spaces has been carried out through the work Campos de Castilla, by Antonio Machado in relation to the collection of poems Le Règne du Silence. As will be specified through the representation of Soria, in the Spanish case, a social criticism is observed that the Belgian model lacks.

https://doi.org/10.17811/arc.73.1.2023.439-469
PDF (Español (España))

References

Berg, C. (2013). L’automne des idées. Symbolisme et décadence à la fin du XIXe siècle en France et en Belgique. Peeters.

Berruezo Sanchez, D. (2011). A propósito de la temporalidad paisajística en Campos de Castilla. Castilla. Estudios de Literatura, 2, 21-35.

Cansinos Assens, R. (1925). La nueva literatura. Las escuelas (1898-1900-1918). Páez.

Capra, D. (2003). Presencia-ausencia en Soledades, galerías y otros poemas de Antonio Machado. Artifara: Revista de lenguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas, 3, 27-37.

Cuavardic García, D. (2013a). El topos simbolista de la ciudad muerta en la tradición literaria europea y española. Filología y Lingüística, 39 (2), 27-50.

Cuavardic García, D. (2013b). La estética del reposo en la representación de las pequeñas ciudades provincianas de la prosa de Azorín. Revista de Humanidades, 3, 1-21.

Driever, S. L. (1997). The signification of Soria landscapes in Antonio Machado’s Campos de Castilla. Interdisciplinary Studies in Literature an Environment, 4 (1), 43-70.

Franco, A. M. (1983). La Soria de Antonio Machado. Boletín de la Institución Fernán González, 62 (200), 133-142.

García Pérez, R. (2008). Interpretaciones del tópico de la ciudad muerta en la poesía francesa y española. Çedille. Revista de Estudios Franceses, 4, 119-130.

González Alcázar, F. (2012). Los paisajes de Castilla en Ortega y Gasset. Revista Cálamo FASPE, 59, 67-78.

Gorceix, P. (2000). La dimension européenne. En Christian Berg et Pierre Halen (Eds.), Littératures belges de langue française. Histoire et perspectives (1830-2000) (pp.369-389). Le Cri.

Gullón, R. (1976). Simbolismo en Antonio Machado. Journal of Spanish Studies: Twentieth Century, 4 (1), 9-27.

Gullón, R. (1987). Espacios poéticos de Antonio Machado. Fundación Juan March y Cátedra.

Langa Laorga, M. A. (1994). Literatura y sociedad: la ciudad levítica, modelo sociológico en evolución. Cuadernos de Historia Contemporánea, 16, 167-182.

Lissorgues, Y. (1999). Amor y mitos en la visión de Castilla de Antonio Machado (1907-1914). En Antonio Vilanova y Adolfo Sotelo Vázquez (Eds.), La crisis española de fin de siglo y la Generación del 98 (pp.219-240). Universitat de Barcelona.

Litvak, L. (1979). Erostismo y fin de siglo. Antoni Bosch.

Lozano Marco, M. Á. (2000). Un topos simbolista: la ciudad muerta. Imágenes del pesimismo. Literatura y Arte en España 1898-1930 (pp.11-47). Universidad de Alicante.

Machado, A. (1993). Soledades. Galerías. Otros poemas, edición crítica y estudio preliminar de Geoffrey Ribbans. Cátedra.

Machado, A. (2006). Campos de Castilla, edición crítica y estudio preliminar de Geoffrey Ribbans. Cátedra.

Martínez Cachero, J. M. (2000). Modernismo no-exotista. ¿Cotidianismo, familiarísimo, humildísimo? Homenaje a José María Martínez Cachero: investigación y crítica. Volumen 1. El canto de las sirenas, Universidad de Oviedo, 411-428.

McDermott, P. (2018). ‘¡Yunques sonad; enmudeced campanas!’ Antonio Machado and the forging of a poetic conscience of the race. Bulletin of Spanish Studies, 95 (9-10), 193-210.

Méndez Rubio, A. (2012). La desaparición del exterior. Cultura, crisis y fascismo de baja intensidad. Editorial Eclipsados.

Paque, J. (1989). Le Symbolisme belge. Éditions Labor.

Pérez Firmat, G. (1988). Antonio Machado and the Poetry of Ruins. Hispanic Review, 5 (1), 1-16.

Popeanga Chelaru, E. (1983). Antonio Machado. Poesía y lenguaje. Un estudio sobre los espacios poéticos. Universidad Complutense.

Ribbans, G. (1992). De Soledades a Campos de Castilla. En Antonio Vilanova (Ed.), Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (pp.1367-1382). PPV.

Rodenbach, G. (2011). Brujas, la muerta. Vaso Roto.

Unamuno, M. (1958). En torno al casticismo. En Manuel García Blanco (Ed.), Obras completas (pp.155-304). Afrodisio Aguado.

Verbeke, F. (2005). Espacio, texto y cultura: la ciudad muerta en las relaciones interculturales hispanoflamencas. En Á. Sirvent Ramos (Ed.), Espacio y texto en la cultura francesa. Espace et texte dans la culture française (pp.449-469). Universidad de Alicante.

Vila-Belda, R. (2003). Paisajismo e impresionismo en Campos de Castilla, de Antonio Machado. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 28(1), 281-297.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.