Alcazarquivir and the Limits of Daring: Fernando de Herrera's «Canción I» (Algunas obras, 1582)
PDF (Español (España))

Keywords

Fernando de Herrera
Algunas obras
Daring
Epic Fernando de Herrera
Algunas obras
osadía
épica Fernando de Herrera
Algunas obras
audace
épopée

Abstract

This article examines how Herrera adapts the metaphorical system of Algunas obras to deal not only with gallant themes, but also with the heroic themes proper to the epic and, according to him, also to the canción. After recalling the critical approaches to the theme of daring in Herrera, which have concentrated on love poetry and its metaliterary echoes, we turn to the question of Herrera's epic. To do so, we will examine both the traces of his epics (frustrated or lost) and, above all, his eagerness to elevate lyric poetry to a higher status, as perceived in his war-themed songs. The texts we have chosen to show this date from after the 1570s, the decade in which the event in question took place: the defeat of Alcazarquivir (1578). This battle is the subject of several poems that we will examine in detail: the "Canción I", which he had printed in Algunas obras (1582) and, later, in Versos (1619), and five sonnets, four from Versos and one from Algunas obras. In these texts, we will study how Herrera employs the semantic field of daring, mixed with references to pride and some biblical echoes, both to exalt the past and future victories of the Hispanic Monarchy and to elevate its stature to levels worthy of the subject.

https://doi.org/10.17811/arc.74.1.2024.749-780
PDF (Español (España))

References

AIDAR FILHO, João, «Religión, Sevilla, imperio y poesía: una lectura de las canciones incluidas en Algunas obras de Fernando de Herrera», e-Spania, 32, 2019, https://doi.org/10.4000/e-spania.30159.

ÁLVAREZ, Javier, «Imágenes de la osadía en la lírica de Fernando de Herrera», Calíope: Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry, 24, 2019, págs. 109-127.

BÉCARES BOTAS, Vicente, «Herrera el “Divino” encarga libros humanos», Ínsula: Revista de Letras y Ciencias Humanas, 610, 1997, págs. 23-27.

BLANCO, Mercedes, «“Cantastes, Rufo, tan heroicamente”. La batalla de Lepanto y la cuestión del poema heroico», en Estudios sobre la Edad Media, el Renacimiento y la temprana Edad Moderna, ed. de Francisco Bautista Pérez y Jimena Gamba Corradine, San Millán de la Cogolla, Seminario de Estudios Medievales y Renacentistas, 2010, págs. 477-512.

BLANCO, Mercedes, «La batalla de Lepanto y la cuestión del poema heroico», Calíope, 19, 2014, págs. 23-53.

COSTER, Adolphe, ed., Fernando de Herrera, Algunas obras de Fernando de Herrera, Paris, Honoré Champion, 1908a.

COSTER, Adolphe, Fernando de Herrera (el Divino), 1534-1597, Paris, Honoré Champion, 1908b.

COVARRUBIAS, Sebastián de, Tesoro de la lengua castellana o española, ed. de Ignacio Arellano y Rafael Zafra, Madrid, Iberoamericana, 2006.

CUEVAS, Cristóbal, ed., Fernando de Herrera, Poesía castellana original completa, ed. de Cristóbal Cuevas, Madrid, Cátedra, 1985.

ESCOBAR BORREGO, Francisco Javier. «La forja del canon épico en la Academia de Juan de Mal Lara (con unos versos desconocidos de Fernando de Herrera)», Studia Aurea, 1, 2007, https://raco.cat/index.php/StudiaAurea/article/view/183706.

FUCILLA, Joseph G., Estudios sobre el petrarquismo en España, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1960.

GARCÍA AGUILAR, Ignacio, ed., Garcilaso de la Vega, Poesía, Madrid, Cátedra, 2020.

GARCÍA AGUILAR, Ignacio, Fernando de Herrrera. Vida y literatura en la Sevilla Quinientista (1534-1597), Huelva, Universidad de Huelva, 2022.

GARGANO, Antonio, «“Y contemplo por vos la suma alteza”. Amor y furor en Algunas obras de Fernando de Herrera», en De Herrera. Estudios reunidos en el IV centenario de Versos (1619), ed. de Juan Montero y Pedro Ruiz Pérez, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2021, págs. 23-52.

GONZÁLEZ MIGUEL, J. Graciliano, Presencia napolitana en el Siglo de Oro español. Luigi Tansillo (1510-1568), Salamanca, Universidad de Salamanca, 1979.

HERRERA, Fernando de, Anotaciones a la poesía de Garcilaso, ed. de Inoria Pepe y José María Reyes, Madrid, Cátedra, 2001.

HERRERA, Fernando de, Poesía castellana original completa, ed. de Cristóbal Cuevas, Madrid, Cátedra, 1985.

HERRERA, Fernando de, Relación de la guerra de Cipre y suceso de la batalla naval de Lepanto, ed. de Luis Gómez Canseco, Madrid, Cátedra, 2022.

HOWE, Elizabeth Teresa, «Fernando de Herrera’s “Canciones”: Jihad Meets Holy War», Calíope: Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry, 11, 2005, págs. 49-62.

KOSSOFF, A. David, Vocabulario de la obra poética de Herrera, Madrid, Real Academia Española, 1966.

LÓPEZ BUENO, Begoña, «De poesía lírica y poesía mélica: sobre el género “canción” en Fernando de Herrera», en Hommage à Robert Jammes, ed. de François Cerdan, Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, 1994, vol. II, págs. 721-738.

LÓPEZ BUENO, Begoña «Las Anotaciones y los géneros poéticos», en Las Anotaciones de Fernando de Herrera, ed. de Begoña López Bueno, Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997, págs. 183-199.

MACRÌ, Oreste, Fernando de Herrera, Madrid, Gredos, 1972.

MAL LARA, Juan de, Hércules animoso, ed. de Francisco Escobar Borrego, 2 vols., México, Frente de Afirmación Hispanista, 2015.

NÚÑEZ RIVERA, Valentín, «Herrera y la poesía sevillana de su tiempo», El Siglo que Viene, 30, 1997, págs. 40-46.

OVIDIO NASÓN, Publio, Metamorphoses. Books IX-XV, ed. de Frank Justus Miller, Cambridge, Cambridge University Press, 1999.

PIERCE, Frank, La poesía épica del Siglo de Oro, trad. de J. C. Cayol de Bethencourt, Madrid, Gredos, 1961.

PRIETO, Antonio, La poesía española del siglo XVI, II. Aquel valor que respetó el olvido, Madrid, Cátedra 1987.

RONCERO LÓPEZ, Victoriano, ed., Fernando de Herrera, Poesías, Madrid, Castalia, 1992.

RUIZ PÉREZ, Pedro, «La lírica de Herrera: mito y circunstancia», Glosa, 7-8, 1996-1997, págs. 49-71.

RUIZ PÉREZ, Pedro«Mitología del ascenso en los sonetos herrerianos», Ínsula, 610, 1997a, págs. 6-9.

RUIZ PÉREZ, Pedro «De la teoría a la práctica: modelos y modelización en Algunas obras», en Las Anotaciones de Fernando de Herrera: doce estudios, ed. de Begoña López Bueno, Sevilla, Universidad de Sevilla, 1997b, págs. 239-261.

TRABADO CABADO, José Manuel, «Herrera y Cervantes frente al mito de Ícaro en la poesía cancioneril (dos notas sobre la poética herreriana y un contrapunto sevillano)», Estudios Humanísticos. Filología, 18, 1996, págs. 11-36.

TURNER, John H., The Myth of Icarus in Spanish Renaissance Poetry, London, Tamesis, 1977.

VEGA CARPIO, Lope de, Laurel de Apolo, ed. de Antonio Carreño, Madrid, Cátedra, 2007.

VEGA CARPIO, Lope de, Rimas, ed. de Antonio Sánchez Jiménez y Fernando Rodríguez-Gallego, Madrid, Real Academia Española, 2022.

WOODS, M. J., «Herrera’s Voices», en Mediaeval and Renaissance Studies of Spain and Portugal in Honour of P. E. Russell, ed. de F. W. Hodcroft, D. G. Pattison, R. D. F. Pring-Mill y R. W. Truman, Oxford, The Society fo the Study of Mediaeval Languages and Literature, 1981, págs. 121-132.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.