Narrator, Context and Euphony as Reception-Strategy of Fictional Languages in Contemporary Epic Fantasy. The Language of the Fae in The Kingkiller Chronicle (2007-), by Patrick Rothfuss
PDF (Español (España))

Keywords

epic fantasy
fictional language
narrator
implicit reader
Patrick Rothfuss fantasía épica
lengua ficcional
narrador
lector implícito
Patrick Rothfuss

Abstract

The objective of this article is to explore the specifics of fictional languages as a reception-strategy in contemporary epic fantasy. For this, I will begin from two theoretic fields: the first one, related to the hermeneutics and aesthetics of reception, the ideal, implicit and model reader; and the second one, related to glossolalia, glossopoiesis and the creation of artificial languages inside and outside of art. Next, I will present this reception-strategy as an artifact based on emotions, which the receptor accesses through three elements: narrator, context and euphony. Finally, I will analyze the language of the Fae in The Kingkiller Chronicle (2007-), by Patrick Rothfuss, as an example of this kind of reception-strategy in a work of contemporary epic fantasy.

https://doi.org/10.17811/arc.75.2.2025.205-235
PDF (Español (España))

References

Alonso de la Fuente, J. A. (2010). Tolkien como filólogo y como lingüista. Estel: Revista Oficial de la Sociedad Tolkien española, (68), 2-10. http://old2.sociedadtolkien.org/media/uploads/files/Sociedad_Tolkien_Espanola_Revista_Estel_068_Otono_2010.pdf

Badía Fumaz, R. (2021). Sobre la recepción literaria: estética de la recepción y poética cognitiva. deSignis, 35, 137-147. https://doi.org/10.35659/designis.i35p137-147

Ballester, J., & Ibarra, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro en la era digital. Revista Chilena de Literatura, 94, 147-171.

Borràs Castanyer, Laura. (2004). De la estética de la recepción a la estética de la interactividad. Notas para una hermenéutica de la lectura hipertextual. En M. Muro Monilla (coord.), Arte y nuevas tecnologías: X Congreso de la Asociación Española de Semiótica (pp. 272-287). Universidad de La Rioja.

Bula Caraballo, G. U., Belalcázar Cubillos, L. P., Cobos Torres, K., Moreno Galvis, J. A. y Toloza Solano, M. Á. (2017). Apuntes sobre fundamentalismo cognitivo. Revista de la Universidad de La Salle, 73, 141-155.

Cacho, J. (1980). Notas sobre la glosolalia. Proyección: Teología y mundo actual, 118, 51-58.

Castro Balbuena, A. (2020). Personajes, espacio y construcción del mundo en la fantasía épica. Un caso español: La saga de Tramórea, de Javier Negrete [tesis doctoral, Universidad de Almería]. http://repositorio.ual.es/handle/10835/10875

Castro Balbuena, A. (2022). La música diegética como creadora de espacios narrativos únicos. Un caso práctico: “El nombre del viento”, de Patrick Rothfuss. Archivum, 72, 97-127. https://doi.org/10.17811/arc.72.1.2022.97-127

Castro Balbuena, A. (2024). Visiones contemporáneas de la fantasía épica: Mitología, multimodalidad y transmedialidad. Editorial Universidad de Almería.

Cheyne, R. (2008). Created Languages in Science Fiction. Science Fiction Studies, 35(3), 386-403. http://www.jstor.org/stable/25475175

Cordón García, J. A. (2010). De la lectura ensimismada a la lectura colaborativa: nuevas topologías de la lectura en el entorno digital. En R. Gómez Díaz y M. C. Agustín Lacruz (eds.), Polisemias visuales. Aproximaciones a la alfabetización visual en la sociedad intercultural (pp. 39-84). Universidad de Salamanca.

Derrida, J. (1969). El teatro de la crueldad y la clausura de la representación. Ideas y Valores, 19(32-34), 5-31.

Eco, U. (1979[1993]). Lector in fabula. Editorial Lumen.

Fimi, D. (2018). Language as Communication vs. Language as Art: J.R.R. Tolkien and early 20th-century radical linguistic experimentation. Journal of Tolkien Research, 5(1), n. pág. https://scholar.valpo.edu/journaloftolkienresearch/vol5/iss1/2

Galán Rodríguez, C. (2020). Lenguas artificiales y universos femeninos. Cuadernos LIRICO, 21, n. pág. https://doi.org/10.4000/lirico.9623

Garma Navarro, C. (2000). La socialización del don de lenguas y la sanación en el pentecostalismo mexicano. Alteridades, 10(20), 85-92.

Iser, W. (1972). The Reading Process: A Phenomenological Approach. New Literary History, 3(2), 279-299. https://doi.org/10.2307/468316

Iser, W. (1980). Interaction between Text and Reader. En S. R. Suleiman y I. Crosman (eds.), The Reader in the Text (pp. 106-119). Princeton University Press.

Meregalli, F. (1985). Más sobre la recepción literaria. Anales de literatura española, 4, 271-284.

Landa, J. (2005). Reivindicación del gusto: Sujeto, experiencia estética y recepción literaria. Signos Filosóficos, 7(14), 45-71.

Le Guin, U. K. (2006). Foreword. En T. Conley y S. Cain (eds.) Encyclopedia of Fictional and Fantastic Languages (pp. xvii-xx). Greenwood Press.

López Soto, L. A. (2017). Poesía y don de lenguas: ritmo y noción de significante. Connotas: Revista de crítica y teoría literarias, 17, 169-183.

Mendlesohn, F, y James, E. (2009). A Short History of Fantasy. Middlesex University Press.

Nikolajeva, M. (2003). Fairy Tales and Fantasy: From Archaic to Postmodern. Marvels & Tales, 17(1), 138-156. https://www.jstor.org/stable/41389904

Ornelas Esquinca, M. (2018). El don de lenguas como kriya: la conexión hinduista. Revista Cultura & Religión, 12(1), 97-114.

Papalini, V. (2012). Las lecciones de los lectores. A propósito de la recepción literaria. Álabe, 6, n. pág. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2012.6.1

Pozuelo Yvancos, J. M. (1989). Teoría del lenguaje literario. Cátedra.

Real Academia Española (s.f.). Glosolalia. En Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/glosolalia?m=form

Real Academia Nacional de Medicina de España (s.f.). Glosolalia. En Diccionario de términos médicos. https://dtme.ranm.es/buscador.aspx?NIVEL_BUS=3&LEMA_BUS=glosolalia

Ríos Baeza, F., Escobar Fuentes, S., Sánchez Carbó, J., Ramírez Olivares, A. V., y Palma Castro, A. (2017). Topoiesis de la recepción literaria. Romance Quarterly, 64(1), 20-27. http://dx.doi.org/10.1080/08831157.2017.1254479

Rothfuss, P. (2007). The Name of the Wind. Gollancz.

Rothfuss, P. (2011). The Wise Man’s Fear. Gollancz.

Rothfuss, P. (2014). Patrick Rothfuss: ‘A Writer of Things. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hLmI-gsRWLw&

Saler, M. T. (2012). As If: Modern Enchantmen and the Literary Prehistory of Virtual Reality. Oxford University Press.

Stockwell, P. (2009). Texture: A Cognitive Aesthetics of Reading. Edinburgh University Press.

Tolkien, J. R. R. (1954[1991]). The Lord of the Rings. Part One: The Fellowship of the Ring. HarperCollins Publishers.

Tolkien, J. R. R. (1983). A Secret Vice. En C. Tolkien (ed.), The Monsters and the Critics and Other Essays (pp. 198-223). George Allen and Undwin.

Tomiche, A. (2020). Glosolalias: de lo sagrado a lo poético. Cuadernos LIRICO, 21, n. pág. https://doi.org/10.4000/lirico.9622

Valles Calatrava, J. R. (2002). Diccionario de teoría de la narrativa. Editorial Alhulia.

Valles Calatrava, J. R. (2008). Teoría de la narrativa. Una perspectiva sistemática. Iberoamericana Vervuert.

Wolf, M. J. P. (2012). Building Imaginary Worlds. The Theory and History of Subcreation. Routledge.

Zaganelli, G. (2011). Apuntes sobre la lectura. El aporte de las ciencias cognitivas. Álabe, 3, n. pág. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2011.3.2

Zapata, C. & Benítez, S. (2009). Interlingua: análisis crítico de la literatura. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquía, 47, 117-128.

Zunshine, L. (2006). Why We Read Fiction. Theory of Mind and the Novel. The Ohio State University Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.