The Spanish Golden Age, Cervantes and Calderón in Two Magazines of Independent Mexico: National Representations and Cultural Tensions
PDF (Español (España))

Keywords

Spanish Golden Age
Cervantes
ilustrated magazines
Independent Mexico
emotional communities
transational approach Siglo de Oro
Cervantes
revistas ilustradas
México independiente
comunidades emocionales
enfoque transnacional

Abstract

This article examines the presence of the Golden Age tradition —especially Cervantes and Calderón— in two illustrated magazines published in Mexico City between 1843 and 1845: España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres and El Museo Mexicano, ó Miscelánea Pintoresca de Amenidades Curiosas e Instructivas. It analyzes articles of literary criticism and biographical texts these publications construct around the Spanish canon as part of their respective cultural projects. While España Pintoresca, aimed at a Spanish or Hispanophile community, promotes the Golden Age as a symbol of shared national identity, El Museo Mexicano, led by intellectuals from the Academia de Letrán, reinterprets that legacy in pursuit of a distinctly Mexican literary narrative. The study shows how Cervantes and Calderón are mythified and emotionally charged figures from a transatlantic perspective. Their representations differ, however: from nostalgic praise in the Spanish press to ambivalence or rejection in the Mexican context, where pre-Hispanic heritage and French or English models are privileged. In both cases, the Golden Age operates as a symbolic axis in the construction of emotional communities and literary canon formation.

https://doi.org/10.17811/arc.75.2.2025.99-125
PDF (Español (España))

References

Fuentes primarias

A. G. (1843). Cervantes. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres (I), 305-308, litografía en 318; procede de: A. G. (1837). Cervantes. Observatorio Pintoresco (8, 23/6/1843), 58-59.

Alcaraz, R. I. (1843). Don Carlos de Sigüenza y Góngora. El Museo Mexicano, II (II), 471-479.

Arango y Escandón, A. (1843). Nota. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres (I), 261-265.

Castellanos de Losada, B. S. (1843). Siglo XIX. De la revolución de la poesía. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres, (I), 393-395; procede de: Castellanos de Losada, B. S. (1837). Siglo XIX. De la revolución de la poesía. Observatorio Pintoresco (12, 23/07/1843), 90-92.

Collado, Casimiro del (1843). A Hernán Cortés. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres (I), 260-261.

E. E. (1844). Don Pedro Romero de Terreros, primer conde de Regla. El Museo Mexicano, (III), 32-37.

El Curioso Parlante [Mesonero Romanos, R. de] (1843). La casa de Cervantes. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres, (I), 324-327; procede de Revista Española (23 de abril de 1833).

El Curioso Parlante [Mesonero Romanos, R. de] (1843). El romanticismo y los románticos. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres, (II), 435-440; procede de: El Curioso Parlante, (1837). Panorama matritense. El Romanticismo y los románticos. Semanario Pintoresco Español (76, 10/09/1843), 281-285.

Fidel [Guillermo Prieto] (1843). Variedades. Teatro principal. Solaces de un prisionero, comedia en tres jornadas, por don Ángel Saavedra, Duque de Rivas. El Siglo Diez y Nueve (12/1/1843).

G. P. [Guillermo Prieto] (1844). Algunos desordenados apuntes que pueden considerarse cuando se escriba la historia de la bella literatura mexicana. El Museo Mexicano, (IV), 354-360.

[Gavito, F.] (1844). España Pintoresca. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres, (II), 3-5.

Lafragua, J. Mª. (1996). Carácter y objeto de la literatura. En J. Ruedas de la Serna (Coord.), La misión del escritor. Ensayos mexicanos del siglo XIX (pp. 69-77). UNAM.

L. E. (1843). Literatura. Oradores y poetas antiguos de México. El Museo Mexicano, (I), 162-164.

Lista, Alberto (1843). De lo que hoy se llama romanticismo. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres (I), 310; procede de: Lista, A. (1839). De lo que hoy se llama romanticismo. Semanario Pintoresco Español (13, 31/03/1843), 103-104.

[Mesonero Romanos, R. de] (1843). Estatua de Cervantes. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres (I), 333-334, litografía, 329; procede de Semanario Pintoresco Español (31, 30/10/1843), 249-253.

Ochoa, E. de (1843). Un romántico. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres, (I), 157-158; procede de: Ochoa, E. (1835). Un romántico. El Artista, (I), 36.

Payno, M. (1844). Sobre la vida y obras de Alejandro Dumas. El Museo Mexicano, (IV), 293-301.

[Piferrer, P.] (1843). Introducción. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres, (I), 3-6. Procede de: Piferrer, P. (1839). Introducción. En Recuerdos y bellezas de España (pp. 1-8). Imprenta de Joaquín Verdaguer.

R. I. A. [Alcaraz, R. I.] (1844). Fr. Manuel Navarrete. El Museo Mexicano, (II), 409-414.

Saavedra, C. M. (1844). Clasicismo. El Liceo Romántico (IV), 354-356.

s. f. (1843). D. Pedro Calderón de la Barca. España Pintoresca, Artística, Monumental, Literaria y de Costumbres, (I), 552, lámina; procede de s.f. (1840). D. Pedro Calderón de la Barca. Semanario Pintoresco Español (26, 28/6/1843), 201-203. Lámina correspondiente a “Calderón”, de Eugenio de Ochoa, El Artista, I (1835).

s. f. (1844). Victor Hugo. El Museo Mexicano, (IV), 539-540.

Yo [Manuel Payno] (1843). Fragmentos de una obra inédita. Memorias sobre el matrimonio. El Museo Mexicano, (II), 41-41, 49-52, 316-319, 369-371.

Fuentes secundarias

Alonso Sánchez, M. (2001). Una empresa educativa y cultural de Ignacio Cumplido: El Museo mexicano (1843-1846). En L. Suárez de la Torre, y M. A. Castro (Eds.), Empresa y cultura en tinta y papel (1800-1860) (pp. 553-560). Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mor-UNAM.

Amores, M. (2020). La historia de la literatura de México y la literatura española en El Museo Mexicano (1843-1846). Palimpsesto 10(17), 120-134.

Bobadilla Encinas, G. F. (2020). La tradición española en la definición de la literatura mexicana a través de cuatro revistas. 1823-1845). Antifara 20(2), 189-205.

Campos, M. A. (1997). La Academia de Letrán. Literatura Mexicana 8(2), 569-596.

https://doi.org/10.19130/iifl.litmex.8.2.1997.288

Castro, M. A. y Curiel, G. (2000). Publicaciones periódicas mexicanas del siglo XIX: 1822-1855. UNAM.

Comellas, M. (2024). Nación, historia y canon literario en la prensa decimonónica. El “Siglo de Oro” visto por los románticos. Cahiers de Civilisation Espagnole Contemporaine [En ligne], SPECIAL 5

https://journals.openedition.org/ccec/18497#quotation

Cuevas Serrano, F. (2015). El cervantismo en el siglo XIX: del Quijote de Ibarra (1780) al Quijote de Hartzenbush (1863). Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Ghosh, D. (2018). New Directions in Transnational History: Thinking and Living Transnationally. En S. Handey et al. (Eds.), New Directions in Social and Cultural History, (pp. 192-207). Bloomsbury.

Guerra, F.-X. (1992). Modernidad e independencias. Ensayos sobre las revoluciones hispánicas. Fundación Mapfre América.

Monsiváis, C. (2009). La herencia oculta de Guillermo Prieto. En V. Quitarte (Coord.), Guillermo Prieto. La patria como oficio. Una antología general (pp. 467-489). FCE, FLM, UNAM.

Mora, P. (1995). Revistas científicas y literarias (1826-1856): notas y revisión de fuentes. Literatura Mexicana 6(1), 57-82.

https://doi.org/10.19130/iifl.litmex.6.1.1995.173

Pérez, A. C. (2005). El pasado como objeto de colección y la historia como ciencia moral. Una aproximación historiográfica a la revista El Museo mexicano. TZINTZUN. Revista de Estudios Históricos (41, enero-junio), 35-56.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5742067

Pérez Magallón, J. (2014). Cervantes. Estatua en Madrid, monumento de la nación. Anales Cervantinos (XLVI), 237-256.

Pérez Magallón, J. (2015). Cervantes, monumento de la nación: problemas de identidad y cultura. Cátedra.

Pérez Salas, Mª E. (2001). Ignacio Cumplido: un empresario a cabalidad. En L. Suárez de la Torre, y M. Castro (Eds.), Empresa y cultura en tinta y papel (1800-1860) (pp. 145-156). Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora – UNAM.

Pérez Vejo, T. (2010). La difícil herencia: hispanofobia e hispanofilia en el proceso de construcción nacional mexicano. En M. Suárez Cortina, y T. Pérez Vejo (Eds.), Los caminos de la ciudadanía. México y España en perspectiva comparada (pp. 219-229). Biblioteca Nueva-PubliCan.

Pérez Vejo, T. (2023). La madre por la sangre y la madre intelectual: España y Francia en el imaginario mexicano de mediados del siglo XIX. Rubrica Contemporanea 2(23). https://doi.org/10.5565/rev/rubrica.297

Schneider, L. M. (1975). Ruptura y continuidad. La literatura mexicana en polémica. Fondo de Cultura Económica, México.

Vega y Ortega Báez, R. A. (2014). La colección territorial sobre la República Mexicana de El Museo mexicano (1843-1846). Revista de El Colegio de San Luis 4(7), 98-127.

https://www.academia.edu/19793212/La_colecci%C3%B3n_territorial_sobre_la_Rep%C3%BAblica_Mexicana_de_El_Museo_Mexicano_1843-1846_

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.