Learning strategies and academic performance: The psychology student perspective
PDF (Español (España))

How to Cite

Norzagaray Benítez, C. C., Sevillano García, M. L., & Valenzuela, B. A. (2021). Learning strategies and academic performance: The psychology student perspective. Riaices, 3(1), 59–68. https://doi.org/10.17811/ria.3.1.2021.59-68

Abstract

The aim is to make an approach with a qualitative methodology on learning strategies and academic performance. The sample consisted of 38 students enrolled in the Bachelor of Psychology at the University of Sonora, of which 78.9% were women. Four focus groups were conducted, lasting 2 hours each. The results show that the strategies used are resource management, followed by metacognitive cognitive. Learning strategies associated with academic performance placing these as a positive factor in their academic development, the factors involved in changing the strategies are the role of the teacher and motivational variables. Collaborative strategies emerged as one of the employees for learning.

https://doi.org/10.17811/ria.3.1.2021.59-68
PDF (Español (España))

References

Álvarez-Gayou, J. (2010). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.

Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de educación, (323), 55-73.

Broc Cavero, Miguel Ángel (2011). Voluntad para estudiar, regulación del esfuerzo, gestión eficaz del tiempo y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29 (1), 171-185.

Camarena, R., Chávez, A. y Gómez, J. (s. f.). Reflexiones en torno al Rendimiento Escolar y la Eficiencia Terminal. Recuperado de http://www.anuies.mx/servicios/p_anuies/publicaciones/revsup/res053/txt2.htm

Camarero, F., Martin del Buey, F. y Herrero, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitario. Revista electrónica Psicothema, 12(4), 615-622. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/380.pdf

Cano, F. y Justicia, F (1993). Factores Académicos, Estrategias y Estilos de Aprendizaje. Revista de Psicología General y Aplicada, 1(46), 89-99. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=2383414

Carrillo, K. (2003). Aprendizaje estratégico y aprovechamiento escolar en universitarios (Tesis Licenciatura en Psicología). Universidad de Sonora, Hermosillo, Sonora, México.

Díaz, B. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (3ra. Ed.). México: Mc Graw Hill.

Garbanzo, G (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación pública. Educación, 31(1), 43-63. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/440/44031103.pdf

Gargallo, B. (2006). Estrategias de aprendizaje, rendimiento y otras variables relevantes en estudiantes universitarios. Revista de psicología general y aplicada, 59(1-2), 109-130. http://www.uv.es/gargallo/Estrategias.pdf

González, R., Valle, A., Suárez, J. y Fernández, A. (1999). Un modelo integrador explicativo de las relaciones entre netas académicas, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico. Revista de investigación educativa, 17(1), 47-70. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/122271

Grupo focal. (s.f.) Recuperado en www.dgplades.salud.gob.mx/descargas/dhg/GRUPO_FOCAL.pdf

Hernández, M. y Proaño, T. (2007). Perfil de estrategias de aprendizaje y autorregulación en estudiantes de secundaria (Tesis de la Licenciatura en Psicología de la Universidad de Sonora). Universidad de Sonora, Hermosillo, Sonora, México.

Herrera, L. y Lorenzo, O. (2009). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Un aporte a la construcción del espacio europeo de Educación Superior. Pedagogia universitária, 12(3), 75-98. Recuperado de

http://dgsa.uaeh.edu.mx/revista/psicologia/rubrique.php3?id_rubrique=9

http://www.escritosdepsicologia.es/descargas/revistas/ vol2_1/escritospsicologia_v2_1_3estudios.pdf

Lozano, L., González, J., Núñez, J., Lozano, L. y Álvarez, L. (2001). Estrategias de aprendizaje, género y rendimiento académico. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e educación, 7(5), 203-216. Recuperado de http://ruc.udc.es/dspace/bits-tream/2183/6733/1/RGP_5.17.pdf

Martínez, J. y Galán, F. (2000). Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista española de orientación y psicopedagogía, 11(19), 35-50. Recuperado de http://www.uned.es/reop/pdfs/2000/11-19-1--- 035-Reynaldo%20Martinez.PDF

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. (5ta. Ed.) Madrid: Pearson.

Monereo, C. (Coord.), Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, L. (2006). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Graó.

Muñoz, E. y Gómez, J. (2005). Enfoques de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Revista de investigación educativa, 23(2), 417-432 Recuperado de http://www.doredin.mec.es/documentos/00720093000572.pdf

Muñoz, M. (2005). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarias. Revista PsicologiaCientifica.com, 21(7). Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-62-1-estrategias-de-aprendizaje-en-estudiantes-universitarias.html

Navaridaz, F. (2002). La evaluación del aprendizaje y su influencia en el aprendizaje estratégico del estudiante universitario. Contextos educativos. Núm. 5, pp. 141-156.

Rinaudo, M., Chiecher, A. y Donolo, D. (2003). Motivación y uso de estrategias en estudiantes universitarios, Su evaluación a partir de Motivated Strategies Learning Questionnariea. Anales de Psicología, 9, 107-119.

Romero, Martínez, Ortega y García (2010). Evaluación de estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios con riesgo de baja académica. Revista científica electrónica de psicología, (9), 8-21. Recuperado de http://dgsa.uaeh.edu.mx/revista/psicologia/rubrique.php3?id_rubrique=9

Salmerón, H., Gutiérrez, C., Salmerón, P., Rodríguez, S. (2011). Metas de logro, estrategias de regulación y rendimiento académico en diferentes estudios universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29 (2), 467-486.

Seabi, J. (2011). Relating learning strategies, self-esteem, and intellectual functioning whit academic achievement among first-year engineering students. South an African Journal Psychology, 41(2), 339 – 249. Recuperado de http://connection.ebscohost.com/c/articles/61443851/relating-learning-strategies-self-esteem-intellectual-functioning-academic-achievement-among-first-year-engineering-students

Suárez, J. y Ferreras, A. (2007). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de investigación educativa, 25(2), 421-441. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/96941

Thornberry, N., y Gaby. (2008). Estrategias metacognitivas, motivación académica y rendimiento académico en alumnos ingresantes a una universidad de Lima metropolitana. Red de Revistas Científicas De América Latina, el Caribe, España y Portugal, 177-193. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ ArtPdfRed.jsp?iCve=147117608010

Valle, A.; Barca, A; González, R. y Nuñez, J. (1999). Las estrategias de aprendizaje revisión teórica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología. 31(3), 425-461.

Valle, A.; González, R.; Cuevas, L. y Fernández, A. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica.6, 53-68.

Valle, A., González, R. y Núñez, J. (1998). Variables cognitivo-motivacionales, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico. Psicothema, 10(2), 393-412. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/173.pdf

Veneranda, L. (2004). Grupos de discusión. En Manual teórico – práctico de investigación social. Apuntes preliminares. Gloria Edel Mendioca (compiladora). Buenos aires, Espacio Editorial.

Yanac, E. (s. f.). Estrategias de aprendizaje. Recuperado de http://www.unmsm.edu.pe/psicologia/documentos/documentos2007/libro%20eap/06LibroEAPYanac.pdf.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Riaices