Abstract
Education in Mexico has had a series of failures and improvements over the years. It may be due both to the new educational models that are staged by parents, to irrationalities in the curricular plans, to a deficient or efficient administration of the secretary of education, to the constantly varying behavior of the student or to the professionalism of the teacher. Although each aspect has a remarkable impact on the training of students, the teacher is the one who stages everything that is behind the entire organizational scheme in the educational issue, he is the one who ends up executing all the decisions made. The intention of this study is to generate an explanation about the behavior of students from the role played by the teacher in the classroom seen from the theories of teacher leadership, and in turn, how this is influenced by the working conditions with which they must do front. The point of reference, of course, is the public secondary education teacher in northwest Mexico. It must be remembered that preparation at this educational level is a decisive step for the continuity of the studies of every young person, since it constitutes the last stretch of compulsory education, and taking the following levels is already a more personal decision than necessary. The situational context that awaits all teachers to live is described, followed by the problematization of their current conditions and later by the choice of pertinent theories for the generation of a model that serves for the study and analysis of their work, then offering as of proposal a methodological approach for its verification.
References
Álvarez, A. C. (2013). Teoría frente a práctica educativa, algunos problemas y propuestas de solución. Perfiles educativos vol.37 No.148. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000200011
Cerdá, L. & Ramírez, M. (2010). Evaluación de estilos de liderazgo en la docencia: una aplicación en la enseñanza universitaria de postgrado. Sistemas, Cibernética e Informática. Vol. 7, No. 1. Recuperado de http://www.iiisci.org/journal/CV$/risci/pdfs/MJ767WU.pdf
Diario Oficial de la Federación [DOF] (2013). Ley general de servicio profesional docente. Recuperado de http://www.sec.gob.mx/portal/docs/supervisores/3/3.1%20LEY%20GENERAL%20DEL%20SERVICIO%20PROFESIONAL%20DOCENTE.pdf
Ducoing, P. (2018). La educación secundaria mexicana: Entre la búsqueda del acceso equitativo y el rezago. Revista Educación, Vol. 42, No. 2. DOI: 10.15517/REVEDU.V42I2.27665
Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, Vol. 42, No. 2. Recuperado de http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=44055139021
García, R. M. (2011). Liderazgo transformacional y la facilitación de la aceptación al cambio organizacional. Pensamiento Psicológico, Vol. 9, No. 16. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana pp. 41-54
González, O., González, O., Ríos, G. & León, J. (2013). Características de liderazgo transformacional presentes en un grupo de docentes universitarios. Telos. Vol. 15, No. 3. Venezuela: Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín pp. 355-371
Guerrero, A. (2003). El profesorado como categoría social y agente educativo: sociología del profesorado. En F. Fernández. (Ed.), Sociología de la educación (pp. 307-331). Madrid, España: Pearson Prentice Hall
Hernández, D. F. & Villar, A. A. (2015). La formación permanente y su relación con otras variables educativas. La medida del compromiso educativo con la formación permanente en los países de la Unión Europea. Sinéctica No.45. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2015000200007&fbclid=IwAR1QIPJ9CZWrF-5S4akTk5r0g5Gn9Q2ulIwQjHw_qNHPffmE-uc4aCM9QR9k
Hernández, Y. M. (2013). Liderazgo académico. Revista de la educación superior. Vol. XLII (3), No. 167. México: Centro Universitario de la Costa de la Universidad de Guadalajara. pp. 105-131
Ingram, J. &Elliot, V. (2016). A critical analysis of the role of wait time in classroom interactions and the effects on student and teacher interactional behaviours. Cambridge Journal of Education, Vol. 46. DOI: https://doi.org/10.1080/0305764X.2015.1009365
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación [INEE] (2015). Los docentes en México, Informe 2015. Informes temáticos. México: Dirección General de Difusión y Fomento de la Cultura de la Evaluación
Jakonen, T. (2018). Retrospective Orientation to Learning Activities and Achievements as a Resource in Classroom Interaction. The Modern Language Journal, Vol. 102. doi: https://doi. org/10.1111/modl.12513
Kimura, D. (2018). Data collection considerations for class¬room interaction research: a conversation analytic perspective. Classroom Discourse, Vol. 9. DOI: https://doi.org/10.1080/194 63014.2018.1485589
Luna, E. & Reyes, E. (2015). Validación de constructo de un cuestionario de evaluación de la competencia docente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 17, No. 3. México: Universidad Autónoma de Baja California
Martins, F., Cammaroto, A., Neris, L. & Canelón, E. (2009). Liderazgo transformacional y gestión educativa en contextos descentralizados. Actualidades Investigativas en Educación. Vol. 9, No. 2. Costa Rica: Universidad de Costa Rica pp. 1-27
Medina R. A. Mata F. S., (2009). Didáctica General. Madrid: Pearson Educación.
Medina, A. & Gómez, R. (2014). El liderazgo pedagógico: Competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Perspectiva educacional, formación de profesores. España: UNED
Molero Alonso, F., & Recio Saboya, P., & Cuadrado Guirado, I. (2010). Liderazgo transformacional y liderazgo transaccional: un análisis de la estructura factorial del Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) en una muestra española. Psicothema, 22 (3), 495-501.
Palací, D. F. (2005). Psicología de la organización. España: Pearson.
Palmero, F & Martínez, F. (2008). Motivación y emoción. México: McGrawHill
Quintana, C. J. (1980). Sociología de la educación, la enseñanza como sistema social. España: Editorial Hispano-Europea
Secretaria de Educación Pública [SEP] (2017). Estadística del Sistema Educativo: Sonora, ciclo escolar 2016-2017. México: Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa
Skarbo, S. M. (2016). Displaying knowledge through interrogatives in student-initiated sequences. Classroom Discourse, Vol. 7. DOI: https://doi.org/10.1080/19463014.2015.1095105
Villalta, M., Martinic, S. & Guzmán, M. (2011). Elementos de la interacción didáctica en la sala de clase que contribuyen al aprendizaje en contexto social vulnerable. Revista mexicana de investigación educativa, Vol. 16 No. 51. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C
Villanueva, G., De la Cruz, J., Urrutia, C. & Sánchez, J. (2019). Evaluación de la Competencia de Liderazgo Docente en el aula: orientada a la mejora de la enseñanza. Recuperado de http://www.dcb.unam.mx/Eventos/Foro4/Memorias/Ponencia_07.pdf
Vivas, P. H. (2016). Economía y Sociología de la educación, los retos del siglo XXI. Sociología y Economía, No. 30. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pi¬d=S1657-63572016000100001
Yelon, S. & Weinstein, G. (2008). La Psicología en el aula. México: Ed. Trillas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Riaices