Transdisciplinary strategy supported by the use of Learning and Knowledge Technologies (LKT) to empow- er the creative subject.
PDF (Español (España))

Keywords

Complex thinking
Transdisciplinary Dialectical Rationality
creativity
problem solving Pensamiento complejo Racionalidad
Dialéctica Transdisciplinar
creatividad
solución de problemas

How to Cite

Santana Saavedra, D. (2022). Transdisciplinary strategy supported by the use of Learning and Knowledge Technologies (LKT) to empow- er the creative subject. Riaices, 4(1), 41–48. https://doi.org/10.17811/ria.4.1.2022.41-48

Abstract

The transdisciplinary strategy for the use of learning and knowledge technologies (TAC) to enhance the creative subject in the training of primary school students, corresponding to the basic level of education in Mexico, articulates the relevance of a change in approach learning to enhance creative thinking, problem solving (PBL) and project-oriented learning (AOP) with a broad requirement in autonomous and collaborative learning. The proposal is developed in the paradigm of transdisciplinary dialectical rationality, passing through six methodological moments moment 1 vision of the future with the approach of a possible subject; moment 2, problem field of possible knowledge objects; moment 3 empirical problematization; moment 4 theoretical problematization; moment 5 viability; moment 6 theorization. The results of the research are theorized by the triangulation method, complexed at three empirical, theoretical and complex levels, in relation to the subject, object and process. From this exhaustive process of articulation of data, codes and categories, different theses emerge in relation to the creative subject, the object as strategy, the research process and the integration of these elements.

https://doi.org/10.17811/ria.4.1.2022.41-48
PDF (Español (España))

References

Ambris, M. F. (2014). Taller de diseño de propuesta didáctica y análisis del trabajo docente I. En A. M. Nava, Herramientas metodológicas de la investigación. Gonstrucciones para la gestión (págs. 48-64). Castellanos editores digital.

Andrade, L. (2007). Del tema al objeto de investigación en la propuesta de Hugo Zemelman. Epistemología de la ciencias sociales, 268-262.

Duarte, D. J. (2003). Ambiente de aprendizaje. Una aproximación conceptual. Revista íberoamericana de educación, 1-19.

Heinz, F. K. (2003). 20 Modelos Didácticos para América Latina. Argentina Interamericana para la Cooperación y el Desarrollo.

Morin, E. (1999). Los siete saberes de la educacion del futuro. UNESCO.

Nicolescu, B. (1996). Manifiesto. La transdisciplinariedad. Ediciones Du Rocher.

Saavedra, M. (2014). Formación docente eficaz. Estrategia de investigación dilaléctica transdisciplinar. Pax México.

Zemelman, H. (1989). En torno al razonamiento y sus formas. Universidad de Chile: Lenguas Modernas.

Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la razón : Uso crítico de la teoría. Anthropos.

Zemelman, H. (1987). Uso critico de la teoría. En entorno a las funciones analiticas de la totalidad. Universidad de las naciones unidas. Colegio de México.

Zemelman, H. (2011). Conocimiento y sujetos sociales. Contrubución al estudio del presente. La Paz.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Riaices