Abstract
The objective of this study is to analyze the perceptions of students and teachers about the skills acquired during the implementation of the program “Development of research skills in initial teacher training” whose main purpose was to design and develop educational research projects. From a qualitative approach, with the application of the case study method, we worked with a sample of 80 students and five teachers from a public university in Honduras. The findings allowed us to conclude that the students acquired the theoretical-practical mastery for the design and development of a research project as a result of their active participation in a learning experience based on the strategy of the pedagogical workshop, teacher accompaniment and collaborative work between peers.
References
Arrieta, W., & Ocón, A. (2018). La competencia investigativa en la formación docente. Caso programa licenciatura en matemáticas de la universidad de sucre. Revista Boletín REDIPE, 7(10), 130-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6729430
Carlín, E., Carballosa, A., & Herrera, K. (2020). Formación de competencias investigativas de los estudiantes en la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 8-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000
Figueroa, S., Velásquez, A., Granados, D., & Ríos, L. (2020). Competencias de investigación en estudiantes universitarios de Psicología. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(2), 159-166. https://www.researchgate.net/publication/341090796_Competencias_de_Investigacion_en_estudiantes_universitarios_de_Psicologia
González-Espino, Y. (2017). ¿Cómo evaluar la competencia investigativa desde la responsabilidad social universitaria? Revista Cubana Educación Superior, 2, 4-13. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v36n2/rces01217.pdf
Guamán, V., Herrera, L., & Espinoza, E. (2020). Las competencias investigativas como imperativo para la formación de conocimientos en la universidad actual. Revista conrado, 16(72), 83-88. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1220
Hernández-González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3), e1442. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000300002&lng=es&tlng=es.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de Investigación. McGraw-Hill.
Huber, G. (2003). AQUAD Six for WINDOWS. Ingeborg Huber Verlag.
Latorre, A. (2008). La Investigación-acción. Conocer y Cambiar la práctica educativa. Editorial Graó, de IRIF, S.L.
Lema, B., Díaz, D., & Vacacela, L. J. (2017). El Proceso de Formación Investigativa de los Docentes. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 5(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7405670
Núñez-Rojas, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Revista ESPACIOS, 40(41), 26-42. https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/19404126.html
Packer, M. J. (2018). La Ciencia de la Investigación Cualitativa. Ediciones Uniandes.
Quispe, R. A. (2020). Investigación acción educativa: una propuesta para la formación de la competencia investigativa. Revista de Educación, (20), 135-150. file:///C:/Users/test1/Downloads/4168-13745-1-PB.p
Reyes, J. J., Cárdenas, M. P., & Gavilánez, T. C. (2020). Desarrollo de competencias investigativas mediadas por tecnologías en estudiantes de la carrera de Agronomía. Revista Conrado, 16(73), 108-113. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1278
Rodríguez, M., Zabala, S., & Mejía, R. (2020). Evaluación de la competencia investigativa en la licenciatura en Educación Inicial desde la visión del estudiantado. Revista Espacios, 41(16), 15-29. https://www.revistaespacios.com/a20v41n16/20411615.html
Rubio, J., Torrado, M., Quirós, C., & Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educac, 29(2), 335-554. https://doi.org/10.5209/RCED.52443
Rubio, M. J., Vilà, R., & Berlanga, V. (2015). Rubio, M. J; Vilà, R; Berlanga, V; 2015, La Investigación Formativa Como Metodología de Aprendizaje en la Mejora de Competencias Transversales. Rubio, M. J; Vilà, R; Berlanga, V; 2015, La Investigación Formativa Como MetodologíProcedia - Social and Behavioral Sciences, 196, 177-182. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.037.ISSN 1877-0428
Sabariego, M., Cano, A., Gros, B., & Piqué, B. (2020). Competencia investigadora e investigación formativa en la formación inicial del docente. Sabariego, M; Cano, A.B; Gros, B; PiquContextos Educativos. Revista de Educación(26), 239-259. https://doi.org/10.18172/con.4326.
Sánchez-Flores, F. A.(2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. Morata.
Tinoco-Cuenca, N., Damián-Núñez, E., Isla-Alcoser, S., & Morales, M. (2020). Competencias de investigación e impacto socioeducativo en los trabajos de titulación de una universidad de Ecuador. Propósitos y Representaciones, 8(3). http://dx.doi.org/10.2051/pyr2020.v8n3.442
Tójar, J. (2006). Investigación Cualitativa. Comprender y Actuar. Editorial La Muralla, S.A.
Useche, M, Artigas, W, Queipo, B y Perozo, É. (2019). Técnicas e instrumentos de recolección de datos cuali-cuantitativos. Universidad de la Guajira.
Viejo, C., & Ortega-Ruiz, R. (2018). Competencias para la investigación: el trabajo fin de master y su potencialidad formativa. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, (5), 46-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=18685
Viteri, T., Cañizares, A., Sarmiento, I., Mendoza, H., Granados, J., & V, B. (2020). Desarrollo de habilidades investigativas en la formación profesional de la universidad de Guayaquil. Revista Conrado, 16(72), 74-82. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1217
Ynoub, R. (2015). Cuestión de método. CENGAGE Learning.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Riaices