A didactic experience in the initial training of teachers and researchers: case study in a public university in Honduras
PDF (Español (España))

Keywords

competencias
investigación y reflexión
investigación cualitativa
formación docente research skills
research training
initial teacher training
research Teachers
research project competências de investigação
formação em investigação
formação inicial de professores
investigação Docentes
projeto de investigação

How to Cite

Brenes Maltez, P., Iglesias Martinez, M. J., Lozano Cabezas, I., & Arroyo Salgueira, S. (2023). A didactic experience in the initial training of teachers and researchers: case study in a public university in Honduras. Riaices, 5(1), 5–13. https://doi.org/10.17811/ria.5.1.2023.5-13

Abstract

The objective of this study is to analyze the perceptions of students and teachers about the skills acquired during the implementation of the program “Development of research skills in initial teacher training” whose main purpose was to design and develop educational research projects. From a qualitative approach, with the application of the case study method, we worked with a sample of 80 students and five teachers from a public university in Honduras. The findings allowed us to conclude that the students acquired the theoretical-practical mastery for the design and development of a research project as a result of their active participation in a learning experience based on the strategy of the pedagogical workshop, teacher accompaniment and collaborative work between peers.

https://doi.org/10.17811/ria.5.1.2023.5-13
PDF (Español (España))

References

Arrieta, W., & Ocón, A. (2018). La competencia investigativa en la formación docente. Caso programa licenciatura en matemáticas de la universidad de sucre. Revista Boletín REDIPE, 7(10), 130-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6729430

Carlín, E., Carballosa, A., & Herrera, K. (2020). Formación de competencias investigativas de los estudiantes en la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 8-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000

Figueroa, S., Velásquez, A., Granados, D., & Ríos, L. (2020). Competencias de investigación en estudiantes universitarios de Psicología. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(2), 159-166. https://www.researchgate.net/publication/341090796_Competencias_de_Investigacion_en_estudiantes_universitarios_de_Psicologia

González-Espino, Y. (2017). ¿Cómo evaluar la competencia investigativa desde la responsabilidad social universitaria? Revista Cubana Educación Superior, 2, 4-13. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v36n2/rces01217.pdf

Guamán, V., Herrera, L., & Espinoza, E. (2020). Las competencias investigativas como imperativo para la formación de conocimientos en la universidad actual. Revista conrado, 16(72), 83-88. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1220

Hernández-González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3), e1442. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000300002&lng=es&tlng=es.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de Investigación. McGraw-Hill.

Huber, G. (2003). AQUAD Six for WINDOWS. Ingeborg Huber Verlag.

Latorre, A. (2008). La Investigación-acción. Conocer y Cambiar la práctica educativa. Editorial Graó, de IRIF, S.L.

Lema, B., Díaz, D., & Vacacela, L. J. (2017). El Proceso de Formación Investigativa de los Docentes. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 5(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7405670

Núñez-Rojas, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Revista ESPACIOS, 40(41), 26-42. https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/19404126.html

Packer, M. J. (2018). La Ciencia de la Investigación Cualitativa. Ediciones Uniandes.

Quispe, R. A. (2020). Investigación acción educativa: una propuesta para la formación de la competencia investigativa. Revista de Educación, (20), 135-150. file:///C:/Users/test1/Downloads/4168-13745-1-PB.p

Reyes, J. J., Cárdenas, M. P., & Gavilánez, T. C. (2020). Desarrollo de competencias investigativas mediadas por tecnologías en estudiantes de la carrera de Agronomía. Revista Conrado, 16(73), 108-113. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1278

Rodríguez, M., Zabala, S., & Mejía, R. (2020). Evaluación de la competencia investigativa en la licenciatura en Educación Inicial desde la visión del estudiantado. Revista Espacios, 41(16), 15-29. https://www.revistaespacios.com/a20v41n16/20411615.html

Rubio, J., Torrado, M., Quirós, C., & Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educac, 29(2), 335-554. https://doi.org/10.5209/RCED.52443

Rubio, M. J., Vilà, R., & Berlanga, V. (2015). Rubio, M. J; Vilà, R; Berlanga, V; 2015, La Investigación Formativa Como Metodología de Aprendizaje en la Mejora de Competencias Transversales. Rubio, M. J; Vilà, R; Berlanga, V; 2015, La Investigación Formativa Como MetodologíProcedia - Social and Behavioral Sciences, 196, 177-182. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.037.ISSN 1877-0428

Sabariego, M., Cano, A., Gros, B., & Piqué, B. (2020). Competencia investigadora e investigación formativa en la formación inicial del docente. Sabariego, M; Cano, A.B; Gros, B; PiquContextos Educativos. Revista de Educación(26), 239-259. https://doi.org/10.18172/con.4326.

Sánchez-Flores, F. A.(2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. Morata.

Tinoco-Cuenca, N., Damián-Núñez, E., Isla-Alcoser, S., & Morales, M. (2020). Competencias de investigación e impacto socioeducativo en los trabajos de titulación de una universidad de Ecuador. Propósitos y Representaciones, 8(3). http://dx.doi.org/10.2051/pyr2020.v8n3.442

Tójar, J. (2006). Investigación Cualitativa. Comprender y Actuar. Editorial La Muralla, S.A.

Useche, M, Artigas, W, Queipo, B y Perozo, É. (2019). Técnicas e instrumentos de recolección de datos cuali-cuantitativos. Universidad de la Guajira.

Viejo, C., & Ortega-Ruiz, R. (2018). Competencias para la investigación: el trabajo fin de master y su potencialidad formativa. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, (5), 46-56. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=18685

Viteri, T., Cañizares, A., Sarmiento, I., Mendoza, H., Granados, J., & V, B. (2020). Desarrollo de habilidades investigativas en la formación profesional de la universidad de Guayaquil. Revista Conrado, 16(72), 74-82. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1217

Ynoub, R. (2015). Cuestión de método. CENGAGE Learning.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Riaices