Abstract
Given the importance of technology in today's society, schools must adapt in order to collaborate and adapt the education of young people. If we want to act coherently, it is necessary to develop a unique and contextualised implementation in the classroom, as the decisions that are adapted will make a difference in the teaching and learning process, as well as in the results that are achieved. In order to find out how this integration is currently taking place in the classroom, interviews have been conducted with teachers who stand out for carrying out their teaching sessions using the technological tools they have at their disposal. In this article, they provide solutions to the obstacles that teachers encounter in carrying out this integration in the classroom and the most relevant conclusion is the lack of support from the bodies that make up the educational community, the lack of time for the development of continuous training and the weakness of the training programmes that are deployed by educational institutions.
References
Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. (2011). Comunicar, 37, ISSN: 1134-3478; http://dx.doi.org/10.3916/C37-2011-03-09
Barrera-Mesa, M., Fernández-Morales, F. H., & Duarte, J. E. (2017). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos mediados por TIC para el desarrollo de competencias en estadística. Saber, Ciencia y Libertad, 12 (2), 220-232. Recuperado de: http://www.sabercienciaylibertad.org/ojs/index.php/scyl/article/view/247
Blasco-Serrano, A. C., Bitrián González, I., & Coma-Roselló, T. (2022). Incorporación de las TIC en la formación inicial del profesorado mediante Flipped Classroom para potenciar la educación inclusiva. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 9-29. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2393
BOE - LOMLOE - Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
Cruz-Rojas, G. A., Molina-Blandón, M. A., & Valdiri-Vinasco, V. (2019). Vigilancia tecnológica para la innovación educativa en el uso de bases de datos y plataformas de gestión de aprendizaje en la Universidad del Valle, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9 (2), 303-317. doi: 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9175
Delgado, M., Arrieta, X., & Riveros, V. (2009a). Uso de las TIC en educación, una propuesta para su optimización. Omnia, 15(3), 58-77.
Fainholc, B. et al. (2013). La formación del profesorado y el uso pedagógico de las TIC. RED, Revista de Educación a Distancia. Número 38. 15 de julio de 2013. http://www.um.es/ead/red/38
Hernández, C., Prada, R., & Ramírez, P. (2018). Perspectivas actuales de los docentes de Educación Básica y Media acerca de la aplicación de las Competencias Tecnológicas en el aula. Espacios, 39(43), ISSN 0798 1015.
Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.14
Juárez, M., Rasskin, I., & Mendo, S. (2019). Humanismo digital: Fronteras y vías libres entre la tecnología y la conciencia. Prisma Social, 26, ISSN: 1989-3469
Mallitasig, A., & Freire, T. (2020). Gamificación como técnica didáctica en el aprendizaje de las Ciencias Naturales. Innova Research Journal, 5(3), 164-181. http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/index
Martínez López, F. J. (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y las competencias básicas en educación [en línea]. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 2(3), 15-26. http://www.cepcuevasolula.es/espiral
Roig, R., & Fiorucci, M. (2010). La Integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las Aulas. Grupo de Investigación Interdisciplinar en Docencia Universitaria - Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación/Educación Inclusiva. http://hdl.handle.net/10045/14884
Sanguesa, R. (2014). La tecnocultura y su democratización: ruido, límites y oportunidades. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 8(23), 259-282.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Riaices