Object of knowledge in the training of teachers of the Interdisciplinary Professional Unit of Engineering of Guanajuato (UPIIG)
PDF (Español (España))

Keywords

formador de formadores
lectura de realidad
objeto de conocimiento Trainer of trainers, Reading reality, Problematic field, Transdisciplinary complex epistemology, Field of objects of knowledge Formador de formadores, Leitura da realidade, Campo problemático, Epistemologia complexa transdisciplinar, Campo dos objetos de conhecimento

How to Cite

Murillo Yañez, L. E., Camargo Cíntora, E., & Hurtado Rangel, R. (2024). Object of knowledge in the training of teachers of the Interdisciplinary Professional Unit of Engineering of Guanajuato (UPIIG). Riaices, 6(1), 87–99. https://doi.org/10.17811/ria.6.1.2024.87-99

Abstract

The research work shows the analysis of the reading of reality that is obtained from the problematic field and field of knowledge objects of the transdisciplinary dialectical paradigm; The elements that are generated from the contexts of micro, meso and macro levels contribute to the conceptualization of the object of knowledge that will attend to the traits of the subject that were proposed by Murillo & Camargo (2022) for the training of higher level teacher trainers. the Interdisciplinary Professional Unit of Engineering campus Guanajuato.

The problematic field and field of knowledge objects are conceptualized based on the approach of complex thinking and transdiscipline. Based on the analysis of the reading of reality of the countries of Germany, Japan, Finland, China and Mexico with contexts and structures of higher level formation, components and concepts were obtained that allow the construction of the field of objects of knowledge and the object of possible knowledge for the training of trainers.

The object of knowledge oriented to the training of trainers for higher level teachers in the area of ​​engineering, taking into account traits of the subject that strengthen teaching quality from different structures and teaching practice that allows addressing some challenges of local contexts, such as schools, institution, community, as well as meso contexts, the municipality, state and the country; to build a society that eliminates problems and inequality social.

https://doi.org/10.17811/ria.6.1.2024.87-99
PDF (Español (España))

References

Altbach, P.G. (2014). El despertar de los gigantes: presente y futuro de los sistemas de educación superior en China e India. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas. Arizona State University. Estados Unidos.

ANUIES. (1996). Programa de Mejoramiento del Profesorado de las Instituciones de Educación Superior (PROMEP). Revista ANUIES, 101.

Burton, C. (1997). Las universidades modernas: espacios de investigación y docencia. UNAM/Miguel Ángel Porrúa. México.

Chen, X. (2003). The Academic Profession in China. En Altbach, P.G. (ed.). The Decline of the Guru: The Academic Profession in Developing and Middle-Income Countries. Nueva York: Palgrave-Macmillan.

De Vincenzi, A. (2011). La formación pedagógica del profesor universitario. Un desafío para la reflexión y revisión de la práctica docente en el nivel superior. Universidad Abierta Interamericana. Argentina.

Enkvist, I. (2010). El éxito educativo finlandés. Finland’s success in PISA. IV Congreso Iberoamericano de Pedagogía. Bordón.

Garita-González, I. (2018). Aprendiendo para el futuro: una experiencia en Finlandia. Revista Espiga. Doi: http://dx.doi.org/10.22458/re.v17i35.2093

Imbernón, F. (1994). La formación y desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Gra.

Luminato, S. (1998). Epistemología crítica. Morelia: Escuela Normal Superior de Michoacán.

Martínez, R. (2006). La universidad en la era del conocimiento. 6° Congreso Internacional: Retos y Expectativas de la Universidad, “El papel de la universidad en la transformación de la sociedad”. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

Min, W. (2004). Chinese Higher Education: The Legacy of The Past and the Context of theFuture. En Altbach, P. G. y Umkoahi, T. (eds.). Asian Universities: Historical Perspectives and Contemporary Challenges. Baltimore: Johns Hopkins University Press,

Murillo, L. & Camargo, E. (2022). Sujeto por formar en la Unidad Profesional Interdisciplinaria de Ingeniería de Guanajuato (UPIIG). Lectura de su realidad. Revista RIAICES, volumen 4, número 1. DOI: https://doi.org10.17811/ria.4.1.2022.55-63.

Morin, E. (2014). Enseñar a vivir. Manifiesto para cambiar la educación (Vol. I). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Nueva Cisión.

Nicolescu, B. (1996). Transdisciplinariedad. Manifiesto. Mónaco, Mónaco: Ediciones Du Rocher.

Orleans, A. (1987). Soviet influence on China’s higher education. In Ruth (1987). Conocimiento y sujetos sociales. México: El Co¬legio de México.

Qiang, Z. (2008). La influencia extranjera en la educación superior de Japón y China: Un análisis comparativo. Revista de la Educación Superior.

Rodríguez, E. (2012). Algunas características generales de la educación superior en japón. Observatorio de la Economía y la Sociedad del Japón.

Saavedra, M. (2014). Formación Docente Eficaz. Estrategia de investigación dialéctica transdisciplinaria. Editorial Pax. México.

Saavedra, M., Ambris, F., Camargo, E., Gómez, R., González, V., López, M. y Ortiz, F. (s.f.). Investigación Dialéctica Transdisciplinaria en la Formación Docente. Escuela Normal Superior de México. Cuerpo Académico, Formación de Educadores.

Salgado, G. & Aguilar, M. (2021) La transdisciplina y la educación superior: una revisión de la Literatura. Revista Educación las Américas. Chile.

Secretaría de Educación. (2007). Programa Sectorial de Educación. México.

Soto, L., Dimas, I., & Torres, A. (2012). Caracterización y perspectivas del proceso de formación del docente de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la UANL. Educación y Futuro.

Schneidewind, U. (2009). Sustainability in the German Science System. University of

Oldenburg. Power Point Presentation. Lüneburg.

Tiede, J. & Grafe, S. (2016). Pedagogía mediática en la formación de profesores de Alemania y EEUU. Comunicar, nº 49, v. XXIV. DOI http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-02.

Torres, M. (2009). Educación superior para el desarrollo sostenible. Reflexiones tras la conferencia de la UNESCO Bonn. Escuela Tecnológica Instituto Técnico Central.

Trípoli, M. & Aguirre, J. (2020). Educación democrática y antiautoritaria: los aportes de Tsunesaburo Makiguchi junto a Rogers y Dewey. Universidad Nacional de Luján.

Tsunesaburo, M. (1998). Educación para una Vida Creativa. Argentina, Editorial UFLO

UNESCO (1998). World Education Report 1998. Teachers and Teaching in a Changing World, UNESCO.

Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la razón. I. Dialéctica y apropiación del presente. II. Historia y necesidad de utopía. Barce¬lona: Editorial Anthropos-El Colegio de México.

Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. Instituto Politécnico Nacional. México

International Society for Technology in Education [ISTE] (2008). ISTE Standards for Teachers.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Riaices

Downloads