Abstract
The present research recovers the experience of teachers referring to comprehensive training assumed from emerging epistemologies, where, through a process of reading reality, discourses focused on comprehensive training are heard but are not present in reality, which allowed generating an investigation focused on a case study. The experience was implemented with a semi-structured interview, which questioned conceptions and experiences around integrality, visualizing discourses where it is assumed as synonymous with values and not from the complexity that the approach of integral psychology, housed in the Theory of Everything, assumes. for the training of subjects. Within the discourses, the evaluation of the students is interspersed by their cognitive abilities and leaving aside the traits of the subjects that are articulated to train in complexity. The research concludes with reflection on the need for paradigm changes; The interactions focused on evaluating subjects from the quantity and the cognitive skills disarticulated from the social, emotional, spiritual, among others, are still present and the commitment to training in transdiscipline, criticality and complexity is left aside.
References
Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Paidós
Carrera, B. Mazzarella, C. (2001) Vygotsky: enfoque sociocultural. Educere.
Chirinos, Y., Ramírez, A. y Barbera, N. (2018) Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Vol. IV. Universidad de Guanajuato.
Inciarte, A. y Canquis, L. (2009) Una concepción de formación profesional integral. Revista de Artes y Humanidades UNICA Volumen 10 Nº 2 / Mayo-Agosto 2009, pp. 38 - 61 Universidad Católica Cecilio Acosta ISSN: 1317-102X
Infante Prado, Jorge; Viera Bertrán, René; Estrabao Pérez, Alejandro MODELO PARA LA FORMACIÓN INTEGRAL DE LOS ESTUDIANTES DE INGENTENIERÍA QUÍMICA EN LA UNIVERSIDAD DE ORIENTE Revista Cubana de Química, vol. XVIII, núm. 2, 2006, p. 91
Martínez, D., Moreno, J. y Carrillo, M. (2023) La Docencia emergente: concepciones y experiencias sobre rasgos del sujeto en la formación transdisciplinar. Revista de las Memorias del Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. Año 6. Vol. 6. p. 1315-1331.
Paladino, M. (2019) Integridad. Un liderazgo diferente. LID grupo editorial
SEP (2022). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. Secretaría de Educación Pública
SEP (2023) Un libro sin recetas para la maestra y el maestro. Secretaría de Educación Pública.
Steak, R. (1998). Investigación con estudio de caso. Morata
Wilbert, K. (1996) Psicología integral. Editorial Kairós.
Wilbert, K. (1996 b) Breve historia de todas las cosas. Kairós
Wilbert, K. (2020) Sexo, ecología, espiritualidad. GAIA Ediciones.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Riaices