Art is a word with four legs: Simbology and Resemantization of the dog, main animal in the work of Wolf Vostell
PDF (Español (España))

How to Cite

Bargón García, M. (2020). Art is a word with four legs: Simbology and Resemantization of the dog, main animal in the work of Wolf Vostell. Liño, 26(26), 67–79. https://doi.org/10.17811/li.26.2020.67-79

Abstract

ABSTRACT:

In the present paper we expose the conclusions about the works of the artist Wolf Vostell - a very important artist of the second half of the 20th century of the History of Art- which we can find the presences of the dogs. We have concluded the different meanings of this animal in the Vostell´s language, increasing the knowledge about the artist, as well as showing the different uses of the canine in the works of the German artist, figurative and abstracts, in different formats (happenings, Fluxus concerts, environments, etc.).

Keywords: Vostell; iconography; happening; animals; nature.

 
https://doi.org/10.17811/li.26.2020.67-79
PDF (Español (España))

References

BIBLIOGRAFÍA

AGÚNDEZ GARCÍA, José Antonio (1999), 10 Happenings de Wolf Vostell, Editoria R, Badajoz.

BORDINI, Silvia (1995), Videoarte & Arte : Tracce per Una Storia, Lithos editrice, Roma.

BOZAL, Valeriano (1997), Pinturas Negras de Goya, Tf Editores, Madrid.

CHEVALLIER, James (1986), Diccionario de los símbolos, Editorial Herder, Barcelona

GUARDADO OLIVENZA, Mercedes (2011), Mi vida con Vostell. Un artista de vanguardia, La Fábrica, Madrid.

LOZANO, María del Mar y CORTÉS, Josefa (2009), Contenedores de conceptos y de realidades: Las cajas de proyectos del Archivo Happening Vostell, Archivos y fondos documentales para el arte contemporáneo, Consejería de Cultura y Turismo de la Junta de Extremadura, Consorcio Museo Vostell Malpartida y Universidad de Extremadura. Cáceres, pp. 245-261

MÉLIDA ALINARI, José Ramón (1925), Catálogo Monumental de España. Provincia de Badajoz (1907-1910), Ministerio de Instrucción pública y Bellas Artes, Madrid.

STOICHITA, Víctor (2006), Breve Historia de La Sombra, ed. Siruela, Madrid.

VV.AA., (2010) Arte En La Intimidad: Obras de Wolf Vostell En Cáceres, Ed. Consorcio Cáceres 2016, Cáceres.

VV.AA. (2010), Das Theater ist auf der Strasse. Die Happenings von WOLF VOSTELL, Museum Morsbroich, Leverkusen.

VV.AA. (2010), El teatro está en la calle Los Happenings de WOLF VOSTELL, Apéndice en Castellano del Catálogo, Consorcio Museo Vostell Malpartida, Mérida

REVISTAS

AZNAR ALMAZAN, Sagrario 1995), “El Vídeo, En El Límite Entre El Arte y La Tecnología. Las Videoinstalaciones”, Espacio, Tiempo y Forma, Historia del Arte, nº.8, pp. 305–320

CAMACHO CABELLO, José (1999), “La Siberia extremeña: Marco geográfico y desarrollo histórico”, Revista de Estudios Extremeños, vol. 55, nº. 3, pp. 955–972.

CORTÉS MORILLO, Josefa (2055), “Wolf Vostell, Juan José Narbón y Extremadura”, Norba, Revista de Arte, nº. XXV, pp. 269–285.

GLENDINNING, Nigel (1986), “La Quinta Del Sordo de Goya”, Historia 16, vol. 77, nº. 307, pp. 233-246.

MERCADER I CAPELLÀ, Antoni (2002), “Mitjans Tecnològics Que Provoquen i Aboquen?.”, Revista de Recerca i d’anàlisi [Abans Treballs de Comunicació], nº.17, pp-43–48

PARKER, Heidi, (2012), “Genomic analyses of modern dog breeds”, Mammalian Genome, vol. 23, nº.1 y 2, pp. 19-27

TORRECILLAS FERNÁNDEZ, María del Carmen (1992), “Las Pinturas de La Quinta Del Sordo Fotografiadas Por J. Laurent”, Boletín Del Museo Del Prado, nº.13, pp. 57-69

VALDELLÓS SEDEÑO, Ana María (2066), “Wolf Vostell: la vida como ruido”, Sinfonía Virtual. Revista de Música clásica y reflexión musical, nº. 1.

REFERENCIAS ELECTRÓNICAS

HANAS, Erin “Reconfiguring the Archive by Reconceptualizing the Ideal Academy: Wolf Vostell’s”. En: <http://www.journal.doc.art.pl/pdf10/art_and_text_erin_hanas.pdf> (Fecha de consulta: 28-01-2019).

Downloads

Download data is not yet available.