The sweet gaze: kitsch and iconophagic behavior in a group of religious Lan-terns from La Merced’s collection, Santiago (Chile)
PDF (Español (España))

Keywords

Lanterns
religious visual culture
kitsch
iconophagy Fanales
cultura visual religiosa
kitsch
iconofagia

How to Cite

Jiménez Osorio, L. E. (2021). The sweet gaze: kitsch and iconophagic behavior in a group of religious Lan-terns from La Merced’s collection, Santiago (Chile). Liño, 27(27), 91–100. https://doi.org/10.17811/li.27.2021.91-100

Abstract

This essay argues both the religious and aesthetic sense of the religious lanterns pertaining to the Museo La Merced’s collection, located in Santiago, Chile. These lanterns are sets of objects contained under a glass dome with a small carving of the God represented as a child in the center. Its constitution and creation has been carried out in different historical moments, being the orig-inal carvings from the 18th century and the decorations and cupolas typical of the 19th century. Through a detailed observation and examination of the materials and objects of three specimens, I maintain that the lantern allows a double gaze, religious and aesthetic, that stresses its visual sense from the affectivity, oscillating between the “kitsch” and the iconophagic behavior, two behaviors of the images which are typical of the time in which they are produced (late nineteenth and early twentieth centuries)

https://doi.org/10.17811/li.27.2021.91-100
PDF (Español (España))

References

BAITELLO, Norval, “Las cuatro devoraciones de la iconofagia. Iconofagia y antropofagia en la comunicación y la cultura”, Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, Nº 2, Sevilla, 2003, pp. 159-168

—————La era de la iconofagia. Ensayos de comunicación y cultura, Arcibel editores, Sevilla, 2008

BELTING, Hans, Antropología de la imagen, Katz editores, Buenos Aires, 2007

-—————Imagen y culto. Una historia de la imagen anterior a la edad del arte, Akal, Madrid, 2009

BERGER, John, Modos de ver, Gustavo Gili, Barcelona, 2017

CALINESCU, Matei, Cinco caras de la modernidad. Modernismo. Vanguardia. Decadencia. Kitsch. Posmodernismo, Tecnos, Madrid, 1991

CASTILLO, Alejandra, Imagen, cuerpo, Palinodia, Buenos Aires, 2015

CRARY, Jonathan, Las técnicas del observador moderno, Visión y modernidad en el siglo XIX, CENDEAC Murcia, 2009

DE CERTEAU, Michel, La debilidad de creer, Katz Editores, Buenos Aires, 2006

DIDI-HUBERMAN, Georges, Gestos de aire y de piedra, Canta Mares, Ciudad de México, 2017

ECO, Umberto., Historia de la fealdad, Lumen, Barcelona, 2007.

KULLKA, Tomas,“El Kitsch”, en El Kitsch, Casimiro Editores, Madrid, 2011

MARTÍN, Eloísa., Aportes al concepto de “religiosidad popular”: una revisión de la bibliografía argentina, en Carozzi, J. y Ceriani, C. (coords.), Ciencias sociales y Religión en América Latina. Perspectivas en debate, Editorial Biblos y ACSRM, Buenos Aires, 2007.

MOLES, Abraham, “Principios y virtudes del kitsch” en: Kullka et al, El kitsch, Casimiro Editores, Madrid, 2011.

MORGAN, David, The sacred gaze. Religious visual culture in theory and practice, University of California Press, Los Angeles, 2005.

————— The sacred heart of Jesus. The visual evolution of a devotion, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2008

—————“Introduction: the matter of belief”, En Religion and material culture, Routledge, London and New York, 2010, pp. 1-18.

—————The embodied eye. Religious visual culture and the social life of feeling, University of California Press Berkeley, Los Angeles, 2013.

OLALQUIAGA, Celeste, El reino artificial. Sobre la experiencia kitsch, Gustavo Gili, Barcelona, 1998

SANFUENTES, Olaya, “Una tierna devoción: el niño Jesús entre mujeres, niños y campesinos en Chile” en: “VV. AA. Chile Mestizo, tesoros coloniales”, Centro Cultural Palacio La Moneda, Santiago, 2009, pp. 52-57.

————— “Los cambios en el sentido del regalo navideño en Santiago de Chile a finales del siglo XIX”, en: VV. AA. Adoración en los Andes. Afectos en torno al Niño, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, 2015, pp. 20-26.

VARGAS, Emilio. “Materia e idea. El ingreso del fanal al museo”, en: Báez, R. Fue nuestro gozo cumplido. Fanales de la colección del Museo La Merced. Ograma, Santiago, 2016, pp. 9-20

Downloads

Download data is not yet available.