Los Bermúdez y los Montero: dos sagas de plateros compostelanos unidas por matrimonios
PDF (Español (España))

Keywords

Silversmithing
Silversmiths
Santiago de Compostela
Nineteenth Century
Archives Platería
Plateros
Santiago de Compostela
Siglo XIX
Archivos

How to Cite

Pérez Varela, A. (2023). Los Bermúdez y los Montero: dos sagas de plateros compostelanos unidas por matrimonios: Noticias inéditas y documentos para la correcta periodización de sus carreras y catalogación de sus obras. Liño, 29(29), 77–90. https://doi.org/10.17811/li.29.2023.77-90

Abstract

Until now, the surnames Bermúdez and Montero have appeared related to marks of silver pieces in studies from catalogues and exhibitions, without practically anything being known about these silversmiths, despite being among the most outstanding families of the silversmithing of Santiago in the nineteenth century. Through our work in the Municipal Archives and the ones of the Cathedral of Santiago, the Royal Economic Society of Friends of the Country of Santiago and the newspaper archives of the National Library of Madrid and the Xeral Library of the USC, where we work with historical press and industrial documents, we have been able to locate a good number of members of these families, that until now we did not know that they were united, and what is more, by two marriages. Thanks to this we have been able to periodize approximately their careers, determine their marks and public positions, such as the contrast or councilman in the City Council, as well as collect their works, propose the correct attribution and dating and guideline some stylistic considerations.

https://doi.org/10.17811/li.29.2023.77-90
PDF (Español (España))

References

Bouza Brey, Fermín (1962): Platería civil compostelana hasta finales del siglo XIX. Santiago de Compostela, Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento.

Couselo Bouzas, José (2005): Galicia artística en el siglo XVIII y primer tercio del XIX. Santiago de Compostela: Instituto de Estudos Galegos (ed. facsímil, ed. original: Santiago de Compostela: Imp. y Enc. del Seminario Conciliar Central, 1932].

El Diario (imp.) (1875): Exposición Regional Agrícola e Industrial y Artística de Galicia en 1875: premios concedidos por la Sociedad Económica de Amigos del País. Santiago de Compostela: Est. Tipográfico El Diario.

Fernández, Alejandro/Munoa, Rafael/Rabasco, Jorge (1992): Marcas de la plata española y virreinal. Madrid: Antiquaria.

Herrero Martín, María Jesús (1987): La orfebrería en las parroquias compostelanas (Tesis de licenciatura). Universidade de Santiago de Compostela.

Larriba Leira, Mariel (2000): “La orfebrería”. En: García Iglesias, X. M. (dir.): San Martiño Pinario. Inventario. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, pp. 83-116.

López Vázquez, José Manuel (1994): “Tipologías de la orfebrería religiosa gallega”. En: Taboada Vázquez, Ramón (dir.): Actas del curso de orfebrería y arquitectura religiosa Oro, plata y piedra para la escena sagrada en Galicia. A Coruña: Asociación de Amigos de la Colegiata y Museo de Arte Sacro de A Coruña, pp. 91-128.

Louzao Martínez, Francisco Xabier (2004): La platería en la Diócesis de Lugo. Los arcedianatos de Abeancos, Deza y Dozón (Tesis doctoral). Universidade de Santiago de Compostela.

Pagán Vázquez, Gonzalo (1986): La orfebrería religiosa en el arciprestazgo de Cenlle (Tesis de licenciatura), Universidade de Santiago de Compostela.

Pérez Varela, Ana (2020a): “El ocaso de un gremio: San Eloy de Santiago de Compostela en el siglo XIX”. En: Ars Longa, 29, Valencia, pp. 137-151.

Pérez Varela, Ana (2020b): El platero compostelano Ricardo Martínez Costoya (1859-1927): contexto, vida y obra. Santiago de Compostela: Consorcio de Santiago y Andavira.

Tilve Jar, María de los Ángeles (1986): Aportación al estudio histórico-artístico del arciprestazgo de Arousa (siglos XVI-XX) (Tesis de licenciatura), Universidade de Santiago de Compostela.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ana Pérez Varela

Downloads

Download data is not yet available.