Oficio, Objeto, sujeto; the new installation of Benjamín Men´éndez
PDF (Español (España))

Keywords

Benjamín Menéndez
Sculpture
remembering
industry
Asturias Benjamín Menéndez
Escultura
memoria
industria
Asturias

How to Cite

Castro Cabero, M. (2023). Oficio, Objeto, sujeto; the new installation of Benjamín Men´éndez . Liño, 29(29), 169–178. https://doi.org/10.17811/li.29.2023.169-178

Abstract

Benjamín Menéndez (Avilés, 1963) is one of the most outstanding creators in the current artistic Asturian world for his forceful and demanding artistic discourse linked to the remembering and identity of the environment. This article analyses his latest installation presented in November 2022, Oficio, Objeto, Sujeto, an installation that collects through the different pieces exhibited the artistic discourse that the artist from Aviles defends from his first installation in 1986 to the present. This discourse and this specific exhibition is based on a defense and conservation of the artisanal, industrial and natural world thar disappears within our region, Asturias.

https://doi.org/10.17811/li.29.2023.169-178
PDF (Español (España))

References

- ÁLVAREZ MARTÍNEZ, Mª Soledad (2003): «Confluencias 2002. La escultura asturiana hoy». En Álvarez Martínez, Mª Soledad (coord.): Confluencias 2002. La Escultura asturiana hoy, Oviedo: Universidad de Oviedo, pp. 11 – 39.

- APARIO VEGA, Juan Carlos / Franco González, Daniel (2009). San Claudio. In Memoriam (1901 – 2009). Oviedo: Consejería de Educación y Cultural del Principado de Asturias.

- BARÓN THAIDIGSMANN, Francisco Javier (1994): “Industrialización y artes plásticas en Asturias”. En Ojeda Gutiérrez Germán/ Vázquez García, Juan Antonio: Historia de la economía asturiana, vol. 3, Oviedo: La Nueva España, pp. 657 – 672.

- BARROSO VILLAR, Julia/ Tielve Garcia, Natalia (2005): Arte Actual en Asturias. Un patrimonio en curso. Gijón: Ediciones Trea.

- DÍAZ GONZÁLEZ, Maria del Mar (2022): “De la memoria intuitiva a la creación artística. Percepciones sociales y culturales más representativas del pasado industrial y minero en la plástica asturiana”. En Vega, Rubén / Díaz, Irene (coords.): Desindustrialización: memoria, patrimonio y representaciones. Gijón: Ediciones Trea, pp. 555 – 587.

- EBERHARDT, C.A.; Martín, Jaime Luis/ Ramón Rodríguez (eds.) (2005): Avilés. Benjamín Menéndez. Avilés: Autoridad Portuaria de Avilés.

- KRAUSS, Rosalind (2015) «La escultura en el campo expandido». En Foster, Hal (eds.): La Posmodernidad. Barcelona: Editorial Kairós, pp. 59 – 74.

- MADERUELO, Javier (1990). El espacio raptado. Interferencias entre Arquitectura y Escultura. Valencia: Mondadori.

- MARCHÁN FIZ, Simón (1986): Del Arte objetual al arte del concepto. Epílogo sobre la sensibilidad “postmoderna”. Madrid: Ediciones Akal.

- VEGA, Rubén (2022): “Resignificando el pasado: memoria y creación cultural en Asturias”. En Vega, Rubén / Díaz, Irene (coords.): Desindustrialización: memoria, patrimonio y representaciones. Gijón: Ediciones Trea, pp. 587 – 608.

- VEGA, Rubén / Díaz, Irene (2022): “Otras miradas sobre la desindustrialización”. En Vega, Rubén / Díaz, Irene (coords.): Desindustrialización: memoria, patrimonio y representaciones. Gijón: Ediciones Trea, pp. 11 – 27.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Marina Castro Cabero

Downloads

Download data is not yet available.