A shipment of peruvian silver for the altar of Nuestra Señora de los Milagros of the Gran Puerto de Santa María.
PDF (Español (España))

Keywords

Plata labrada virreinal; “mayas”; “marioletas” siglo XVIII; Puerto de Santa María. Viceroyalty carved silver; “mayas”; “marioletas” century XVIII; Puerto Santa María.

How to Cite

Sánchez Sánchez, J. M. (2024). A shipment of peruvian silver for the altar of Nuestra Señora de los Milagros of the Gran Puerto de Santa María. Liño, 30(30), 47–56. https://doi.org/10.17811/li.30.2024.47-56

Abstract

Don Juan Antonio Verdura, a merchant from Puerto de Santa María, settled in the city of Lima, sent, in 1723, to the chapel of Nuestra Señora de los Milagros, patron saint of his hometown, an order consisting of six silver jugs, with their corresponding bouquets, to decorate your altar in solemn festivities that, today, are preserved in perfect condition. New unpublished documentation from the General Archive of the Indies and the priory church itself have allowed us to identify its donor and exact year of submission, along with other interesting attached data about this gift.

https://doi.org/10.17811/li.30.2024.47-56
PDF (Español (España))

References

Barroso Vázquez, María Dolores: Orfebrería religiosa de la diócesis de Jerez de la Frontera: los centros plateros de Jerez y el Puerto de Santa María. Tesis doctoral inédita.

(2019). Catálogo Museo de Arte Colonial, Vol. IV: La platería. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Esteras Martín, Cristina (2004): “La fortuna del Perú: la plata y la platería virreinal”. En López Guzmán, Rafael (dir). Perú. Indígena y virreinal. Madrid: SEACEX, pp. 113-118.

Esteras Martín, Cristina (1997): Platería del Perú virreinal. 1535-1825. [Catálogo de la exposición celebrada en el Museo de Arte de Lima]. Madrid-Lima: Ministerio de Educación y Cultura, Museo de Arte de Lima e Instituto Nacional de Cultura.

Fernández-Mota de Cifuentes, Mª Teresa (1968): “Relación de títulos nobiliarios vacantes y principales documentos que contiene cada expediente que de los mismos se conserva en el archivo del Ministerio de Justicia”. En Hidalguía. Revista de genealogía, nobleza y armas, año XVI, 89, pp. 497-512.

Iglesias Rodríguez, Juan José (2004): Memorias de un mercader a Indias. Imágenes de España y América en el siglo XVIII. El Puerto de Santa María: Concejalía de Cultura.

López Guzmán, Rafael y Contreras-Guerrero, Adrián (Coord.) (2017): Exposición virtual: Desde América del sur. Arte Virreinal en Andalucía. Universidad de Granada. Puede consultarse en: http://exposicion.andaluciayamerica.com/

Malamud Rikles, Carlos Daniel (1986): Cádiz y Saint Malo en el comercio colonial peruano (1698-1725). Cádiz: Diputación Provincial.

Moreno Puppo, Manuel (1984): “La platería religiosa hispanoamericana del siglo XVIII en la Diócesis de Cádiz”, Anales de la Universidad de Cádiz, 1, pp. 213-228.

Moreyra y Paz-Soldán, Manuel (1959): El tribunal del consulado de Lima. Cuaderno de Juntas (1721-1727). Documentos para la historia económica del Virreinato peruano, T: II. Lima.

Quiles, Fernando (2006): “Comercio de Indias y Arte de Sevilla en los tiempos del Barroco. La flota de Tierra Firme y el encuentro con el Virreinato de Perú”, Atas do IV Congresso Internacional do Barroco Ibero-americano. Ouro Preto e Mariana, pp. 774-788.

Reyes Flores, Alejandro (2004): “Huancavelica, «Alhaja de la Corona»: 1740-1790”, Ensayos en ciencias sociales, Lima: Fondo editorial de la facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, pp. 35-82.

Sanz Serrano, María Jesús (1995): La orfebrería hispanoamericana en Andalucía Occidental. Sevilla: Fundación el Monte.

Sanz Serrano, María Jesús (1992): “Platería peruana en Sevilla y su provincia”, Laboratorio de Arte, 5, 2, pp. 101-121.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.